Film: Az anyja, sorozatgyilkos! (Tökéletes másolat)

  • 1996. május 16.

Film

Szisztémája. Lóugrásban öl, pókjárásban menekül, rosszul viseli a holdtöltét, a napfogyatkozást, a Nílus áradását.

M ije van a sorozatgyilkosnak?

Anyja van neki, ô is ember. Az anyjának viszont csak három kereke van, iszik, kurválkodott, meg fog halni, a fater verte, a fater átpasszolta a haveroknak, és nem vett jégkrémet a serdületlen sorozatgyilkosnak.

A nehéz gyerekkor, az tehet mindenrôl. A sorozatgyilkosnak feltűnési viszketegsége van, jöjjön ki a NAP TV, kivágott betűkkel ír levelet, már a felügyelô apját is ismerte. A sorozatgyilkos életét thrillernek nevezett filmekbôl ismerjük. Ilyen a Tökéletes másolat (Copycat) is, melynek hôsei kiváló szakemberek, területük komoly ismerôi.

Itt van mindjárt a gyilkos. A bostoni fojtogatótól a bácsalmási rémig a kisujjában a szakma. Jól tanult, de mellôzték az iskolában. A dadus a napköziben mindig neki adta a legkisebb töpörtyűkrémes kenyeret.

Idáig a Tökéletes másolat nem több, mint amit a címe ígér: még egy film a notórius kategóriában. S ha ezt a gyilkos-vonalat erôltetjük, nem is jutunk messzebb. A dolgozat semmit hozzá nem tesz e téren szerzett eddigi ismereteinkhez. Tudunk így is épp eleget. A szomszéd karácsonykor garotte-tal ölt disznót, például.

Amiért mégis érdemes megnézni ezt a filmet, az a kedvezményes perecakció, amit pont ezen a héten hirdetett a film forgalmazójának többségi tulajdonosa, a BUCI Bt.

Van az a tagadhatatlanul érdekes valami, amit kiváló színészi alakításnak szokás nevezni. Fölmerül a kérdés, mi is az? Annál is inkább, mert a Tökéletes másolat, ne szépítsük, három ilyet is föl tud mutatni. Nos, az ilyen filmek esetében egész egyszerűen arról van szó, hogy mennyire jó fej az adott művész. Mennyire szimpatikusak a gesztusai, milyen csábító a mosolya, hány foga van. Legfôképpen pedig, hogy mennyire sikerül felidéznie utolsó valódi alakításának emlékét önmaga számára. Hogy is volt, amikor sirályt játsztam Tatabányán?

Sigourney Weaver esetében a nézô van könnyű helyzetben, hiszen alig is vagyunk túl Polanski óhazába címzett és nálunk is jól fogható remekén, A halál és a lánykán. Így tôle még hosszú ideig sok mindent beszopunk. Persze jól is csinálja. Az Alien-filmek után az agorafóbia kifejezetten neki van kitalálva. Háttal a falnak, és nem lôni egyet sem, csak ô tudja egyedül.

Holly Hunter alighanem jó fej lehet. A zsarunô című évszázados ostobaságban simán végig lehet nézni szerencsétlenkedését. Nem hisszük egy szavát sem, de akarja a fene, csinos és mozgékony.

Dermot Mulroney van a legkönnyebb helyzetben, az ô szerepe ugyanis, döbbenetes módon, olyasmit tartalmaz, amit hasonló mű nem szokott. Ô pedig nyilván olvasta a forgatókönyvet, és ez meg is látszik játékán.

A truvájt snassz elárulni, de ezzel elérkeztünk oda, ahol be kell vallanunk: a felvezetés csak vicc volt. Ugyanis a Tökéletes másolat esetében egyáltalán nem érdekes, hogy egy középfajú sorozatgyilkos-történettel állunk szemben. A film mástól jó. Mert jó.

Ahogy történetét kezeli, belekap dolgokba, elengedi nézôje kezét, lezár ügyeket a filmidô harmadánál, az bámulatos. A szerkezet több izgalmat rejt, mint a mese. Kérdés, kell-e ennek örülni. Asszem, igen. Ami Dermottal történik, azt igen kevés filmben merik megcsinálni, ez sajna valóban nem elárulható. Ellentétben a sorozatgyilkos kilétével, aki pont az a köcsög, akire számítunk.

Summa summarum, a Tökéletes másolat megéri a pénzét.

Hasfejlesztô Jack

Copycat; színes, feliratos, amerikai film, 1996, 124 perc. Rendezte: Jon Amiel; írta: Ann Biderman és David Madsen; fényképezte: Kovács László; zene: Christopher Jonny; szereplôk: Sigourney Weaver, Holly Hunter, Dermot Mulroney. Forgalmazza az InterCom.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.