Audrey Tautou az anyám – Michel Gondry filmrendező

Film

Gondry filmjével nyit szerdán az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál: elsőként a francia filmrendező Noam Chomskyval készített animációs interjúját, az Is the Man Who Is Tall Happy? című filmet vetítik. Egy kis ízelítő következik a csütörtöki Narancsban olvasható beszélgetésből.

magyarnarancs.hu: Rendkívül népszerű internetes körökben Noam Chomsky tízparancsolata, a populista diktatúrákra legjellemzőbb manipulációs technikák 10 pontja. Az egyetlen gond vele, hogy nem Chomsky írta (a bizonyíték itt), vagyis egy jól megtermett hoax. Önt is sikerült átverni?

Michel Gondry: Az említett tízparancsolattal még nem találkoztam, de az ettől függetlenül is igaz, hogy Chomsky egyik vesszőparipája a média manipulációja. Például azok az álhírek, amiket a CIA gyárt és juttat el a nagy lapokhoz, hogy aztán ezekre a lapokra hivatkozva legitimálja a saját maga által fabrikált információkat.

false

magyarnarancs.hu: Sosem ült fel egyetlen álhírnek sem?

MG: Ó, dehogynem! Egyszer én is megjártam egy rólam szóló álhírrel. Jó tíz éve lehetett, hogy New Yorkot elárasztották a falragaszok, melyeken az állt, hogy ha hallott valamit Michel Gondryról, ha bármilyen információja van velem kapcsolat, itt és itt jelentkezzen, mert mindenki Michel Gondryt keresi. A kínos az egészben az volt, hogy úgy állították be az egészet, mintha magamat reklámoznám. Erről persze szó sem volt. Elég pipa voltam. Sok kellemetlenségtől megóvja magát az ember, ha alaposan leellenőrzi, akár több helyről is, a hírek forrását, máskülönben könnyen felülhet a hoaxoknak.

false

magyarnarancs.hu: Sokan Amerika-gyűlölőnek tartják Chomskyt. Érzett valaha is gyűlöletet, ha nem is Amerika, de Hollywood iránt? Első és mindmáig utolsó nagy hollywoodi filmje, a Zöld darázs (kritikánk itt) elegendő okot adhatott egy kis utálkozáshoz.

MG: Amit a legkevésbé bírok Hollywoodban, az az egész szuperhősőrület. Ez egyáltalán nincs az ínyemre. Ebben az egész világmegváltósdi szuperhősködésben én az amerikai imperializmusnak egy elég primitív megnyilvánulását látom. A Zöld darázs ellenben nem egy szuperhősfilm. Talán ezért sem szerették.

false

magyarnarancs.hu: Az Indiewire nemrég elkészítette az összes filmjének a rangsorát. Az Egy makulátlan elme örök ragyogása (kritikánk itt) végzett az élén. Az a film, amiért Charlie Kaufmannal karöltve forgatókönyv-írói Oscart kapott. Fog még Kaufmannal együtt dolgozni?

MG: Szeretnék együtt dolgozni vele, ahogy szeretnék még amerikai filmet is forgatni. De most épp másban vagyok benne, valami nagyon franciában és nagyon személyesben. Két gyerek főszereplésével forgattam egy filmet, gyors munka volt, most fejeztük be. Road movie lesz, autós mozi.

false

magyarnarancs.hu: Meg tautou-s film, mert a Tajtékos napok után ismét együtt dolgozik Audrey Tautou-val. Ezúttal mi a szerepe?

MG: Audrey Tautou (interjúnk vele itt és itt) az anyám. A kölyökkori énemet alakító gyerek mamáját játssza. Microbe et Gasoil lesz a film címe.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.