Audrey Tautou az anyám – Michel Gondry filmrendező

Film

Gondry filmjével nyit szerdán az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál: elsőként a francia filmrendező Noam Chomskyval készített animációs interjúját, az Is the Man Who Is Tall Happy? című filmet vetítik. Egy kis ízelítő következik a csütörtöki Narancsban olvasható beszélgetésből.

magyarnarancs.hu: Rendkívül népszerű internetes körökben Noam Chomsky tízparancsolata, a populista diktatúrákra legjellemzőbb manipulációs technikák 10 pontja. Az egyetlen gond vele, hogy nem Chomsky írta (a bizonyíték itt), vagyis egy jól megtermett hoax. Önt is sikerült átverni?

Michel Gondry: Az említett tízparancsolattal még nem találkoztam, de az ettől függetlenül is igaz, hogy Chomsky egyik vesszőparipája a média manipulációja. Például azok az álhírek, amiket a CIA gyárt és juttat el a nagy lapokhoz, hogy aztán ezekre a lapokra hivatkozva legitimálja a saját maga által fabrikált információkat.

false

magyarnarancs.hu: Sosem ült fel egyetlen álhírnek sem?

MG: Ó, dehogynem! Egyszer én is megjártam egy rólam szóló álhírrel. Jó tíz éve lehetett, hogy New Yorkot elárasztották a falragaszok, melyeken az állt, hogy ha hallott valamit Michel Gondryról, ha bármilyen információja van velem kapcsolat, itt és itt jelentkezzen, mert mindenki Michel Gondryt keresi. A kínos az egészben az volt, hogy úgy állították be az egészet, mintha magamat reklámoznám. Erről persze szó sem volt. Elég pipa voltam. Sok kellemetlenségtől megóvja magát az ember, ha alaposan leellenőrzi, akár több helyről is, a hírek forrását, máskülönben könnyen felülhet a hoaxoknak.

false

magyarnarancs.hu: Sokan Amerika-gyűlölőnek tartják Chomskyt. Érzett valaha is gyűlöletet, ha nem is Amerika, de Hollywood iránt? Első és mindmáig utolsó nagy hollywoodi filmje, a Zöld darázs (kritikánk itt) elegendő okot adhatott egy kis utálkozáshoz.

MG: Amit a legkevésbé bírok Hollywoodban, az az egész szuperhősőrület. Ez egyáltalán nincs az ínyemre. Ebben az egész világmegváltósdi szuperhősködésben én az amerikai imperializmusnak egy elég primitív megnyilvánulását látom. A Zöld darázs ellenben nem egy szuperhősfilm. Talán ezért sem szerették.

false

magyarnarancs.hu: Az Indiewire nemrég elkészítette az összes filmjének a rangsorát. Az Egy makulátlan elme örök ragyogása (kritikánk itt) végzett az élén. Az a film, amiért Charlie Kaufmannal karöltve forgatókönyv-írói Oscart kapott. Fog még Kaufmannal együtt dolgozni?

MG: Szeretnék együtt dolgozni vele, ahogy szeretnék még amerikai filmet is forgatni. De most épp másban vagyok benne, valami nagyon franciában és nagyon személyesben. Két gyerek főszereplésével forgattam egy filmet, gyors munka volt, most fejeztük be. Road movie lesz, autós mozi.

false

magyarnarancs.hu: Meg tautou-s film, mert a Tajtékos napok után ismét együtt dolgozik Audrey Tautou-val. Ezúttal mi a szerepe?

MG: Audrey Tautou (interjúnk vele itt és itt) az anyám. A kölyökkori énemet alakító gyerek mamáját játssza. Microbe et Gasoil lesz a film címe.

Figyelmébe ajánljuk

Hajléktalanság – akár két lépésben

Betegség, baleset, alkohol- és drogproblémák, megromlott házasság, bedőlt vállalkozás, uzsorakölcsön, élősködő hozzátartozók – néhány ok, amik könnyen pénztelenséghez vezethetnek, ahonnan pedig sok esetben már csak egy lépés az utcára kerülni. Minderről a Vöröskereszt hajléktalanokat gondozó miskolci intézményének lakói meséltek. 

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.