"Fogalmam sincs, mi történik velem" (Antal Nimród filmrendező)

Film

Az utóbbi idők egyik legnagyobb, s főként osztatlan - bírta a közönség és a kritika is - hazai filmsikere, a Kontroll rendezőjének új és itthon nagyon várt amerikai filmje, Az elhagyott szoba (Vacancy) a múlt héten került a magyarországi mozikba. A Los Angelesben élő filmest otthonában sikerült telefonon elérnünk.
Az utóbbi idők egyik legnagyobb, s főként osztatlan - bírta a közönség és a kritika is - hazai filmsikere, a Kontroll rendezőjének új és itthon nagyon várt amerikai filmje, Az elhagyott szoba (Vacancy) a múlt héten került a magyarországi mozikba. A Los Angelesben élő filmest otthonában sikerült telefonon elérnünk.

Magyar Narancs: Az elhagyott szoba alapszituációja alighanem minden horrorfilmrajongó számára untig ismerős lehet, hiszen minimális variációkkal számtalan esetben láttuk már. Utazik egy fiatal pár, azután az autó elromlik, elrontják, letérnek a főútról, megszállnak egy lepusztult motelben - tényleg, mi rossz is történhet az emberrel egy ilyen istentől elhagyott helyen -, a publikum pedig ilyenkor már, érzékenységtől függően, eltakarja a szemét, vagy fuldoklik a röhögéstől. Szerinted miért vált ez a szituáció ilyen erős toposszá az amerikai filmes mitológiában, hogy szinte már filmet sem lehet csinálni nélküle?

Antal Nimród: Hát igen, ismerős lehet a téma, s ezt a filmet már többször, mondhatni gyakorta megcsinálták - tehát semmiképpen sem mi voltunk az elsők. A műfajról és a helyzetről pedig annyit, hogy az embereknek valamiért szükségük van erre, ezért jönnek be a moziba újra és újra.

MN: Mindezt értem: a félelemre, a suspense-re és az erre következő feloldódásra, megkönnyebbülésre tényleg szükségünk lehet: számomra pusztán a műfaj lefordíthatósága a kérdés - például meg lehetne csinálni ezt a filmet magyarul is?

AN: Feltétlenül.

MN: Gondoltál már arra, hogy leforgass egy ilyen horrort/thrillert magyar környezetben?

AN: Még régebben az operatőr Pados Gyulával beszélgettünk egy sztorivázlatról, ez egy nőről szólna, aki későn este indul hazafelé, s közben érkeznek a hírek egy baltás gyilkosról, szaporodnak az áldozatok, s végül kifogy a benzin a kocsiból a semmi közepén, egy elhagyatott benzinkútnál - mindenki azt hinné, hogy a gyanúsan viselkedő benzinkutas a tettes, pedig valójában ő lesz a megmentő, hiszen az igazi gyilkos ott ül a kocsiban, a hátsó ülésen. Én biztos vagyok benne, hogy egy ilyen film működne magyarul is - kár, hogy nem csinálnak többet.

MN: Én magam egyetlen ilyen kísérletre emlékszem még gyermekkoromból, ez volt a Defekt (1977-ben forgatta a tévés Fazekas Lajos), amelyben Márkus László játszotta a sorozatgyilkos rémet, s amely tökéletesen hozta a műfajtól elvárható dramaturgiát.

AN: Emlékszem rá, az egy tévéfilm volt, de ezzel semmi gond, Spielberg Párbaja is eredetileg tévéfilmnek készült, ám olyan jól sikerült, hogy moziban is játszották.

MN: Hát persze, de az alapötlet, meg az, hogy éppen Márkusra osztották a gyilkos szerepét, szépen el is vitte a filmet - kár, hogy olyan ritkán ment a tévében, nyilván a kor normáihoz képest sokkoló képei miatt. Márpedig valakire, mondjuk éppen rád még vár a kihívás: leforgatni egy igazi, sötét, bűn/ terror filmet itthon, magyarul, magyar publikumnak - lehetőség szerint olyan atmoszféraformáló erővel, amilyet a Kontrollban láthatott tőled a hazai publikum.

AN: Én tényleg imádnék csinálni egy ilyen filmet - és nem csak ebben a műfajban. Ami születhetne, az mindenképpen sajátos volna, s ha nem is feltétlenül szerzői filmes modorban, de lennének benne értékek. Például a viszkis rabló történetéből nagyon szép filmet lehetne forgatni.

MN: Ez lehetne az első magyaros gengszterfilm?

AN: Igen, de nagyon erős filmtörténeti motívumok is vannak a történetben - hiszen miről is szól az egész? Adott egy fiatalember, aki Székelyföldön nagy szegénységben nőtt fel, s egy szebb életet szeretne magának - és éppen ezt az utat választja. Ezt filmre vinni egy alig elképzelhetően nagy lehetőség volna.

MN: Te is használod, s a korábbi dolgaiddal (mindenekelőtt a Kontrollal) kapcsolatos diskurzusban is rendre felmerült a szerzői illetve a műfaji film fogalmi kettőssége - számodra termékeny ez a fajta terminológia? Szerinted miért ilyen fontos belehelyezni minden egyes filmet egy efféle koordinátarendszerbe?

AN: Én úgy gondolom, hogy van jó film és van rossz film. Éppen tegnap néztem meg például a Mementót, ami egy remek alkotás, és úgy szerzői film, hogy közben el tudott érni egy jókora közönségréteget is, akár a kommerszebb filmek. Még a nagy költségvetésű hollywoodi stúdiófilmek között is vannak igazán szép munkák, mondhatni alapművek - és mindez fordítva is igaz.

MN: Eddig csináltál két játékfilmet - ez két, majdnem homlokegyenest ellenkező irány. Látszik, hogy a Vacancy mondhatni decens sikert arat Amerikában. Ezek után mik a terveid - a következő filmet ott vagy nálunk akarod-e leforgatni?

AN: Ez teljesen így van, a két film egész más történet. Most mindenesetre van egy lehetőségem - ugyanannál a stúdiónál, ahol a Vacancyt forgattam. Szintén egy zsánerfilm, egy páncélautós csapatról szól, akik egy nap úgy döntenek, hogy kirabolják saját magukat. Ebből alakul ki a feszültség, s természetesen nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy az elején kitalálták, így azután fokozatosan, de megállíthatatlanul szétesik az önrablást végrehajtó szűk baráti társaság. Az a fajta filmkészítés, amiben egyszer már részt vettem, s itt most csak a Kontrollról tudnék beszélni, az számomra egy gyönyörű élmény - erre a filmre ma is nagyon büszke vagyok, s arra is, amit abból a csapatból ki tudtam hozni. Ha színtiszta filmkészítésről beszélünk, ahol nem a pénzre és a producerre kell figyelni - pontosan ez a magyar filmkészítés hibája és egyben ajándéka is -, azt nagyon élveztem. Én imádom Magyarországot, és remekül éreztem magam abban a tizenöt évben, amit ott tölthettem. Éppen ezért az a szándékom, hogy egyszer visszamenjek, és csináljak egy magyar filmet - hogy ez a következő utáni vagy az azutáni lesz, még nem tudom. Eddig próbáltam fogni a gyeplőt, és kontrollálni a körülöttem zajló eseményeket - de rá kellett jöjjek: fogalmam sincs, mi történik velem.

MN: Azt kell őszintén és bátran a szemedbe mondanom, hogy alighanem te csináltad az utóbbi tíz év tán legjobb magyar zenés videoklipjeit. Ezekből a fura, rövid etűdökből a néző számára annyi volt világos, hogy szeretsz játszani - többek között zsánerfilmes, jól kicsavart idézetekkel, karakterekkel, helyszínekkel, figurákkal, hangulatokkal, amelyek tökéletesen szervesültek a zenéhez. Csinálnál még ilyeneket - akár itthon, akár nálatok, Amerikában?

AN: Az az igazság, hogy itt, ha kifejezetten nem hívnak, akkor nincs esélyem bekerülni ebbe a körbe. Ez pontosan egy olyan zárt világ, mint a filmeseké - az az energia és időmennyiség, amibe kerülne, hogy oda betörjek és ott is bizonyítsak, már egy kicsit sok lenne nekem - bőven elég a szűken vett filmszakmára koncentrálnom. Más kérdés, hogy ha a Quimby vagy a Sub Bass Monster újra megkérne, hogy csináljak nekik újabb klipeket, azt szíves örömest megtenném. A videoklipeket továbbra is nagyon szeretem, most már van némi rálátásom is a témára - ráadásul úgy érzem, hogy jobban tudnám élvezni magát a klipkészítés folyamatát is: akkoriban, utólag be kell vallanom, még szorongtam a forgatások alatt.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.