Film

Fogságban

  • - kg -
  • 2013. november 23.

Film

Nahát, itt egy film, ami teljesen olyan, mint amilyennek jobb napokon egy filmet képzel az ember. Van eleje, közepe, vége, mégpedig ebben a sorrendben, van hangulata (erős), van feszültsége (erős), van egy csomó - a kelleténél alig valamivel több - jól kifundált fordulata (egy gyerekrablási ügyben ketyeg az óra), s vannak alakításnak is könnyűszerrel beillő színészi teljesítményei is.

Mégpedig két olyan sztártól (Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal), akik voltak már kigyúrt szuperhősök. Hogy hogyan történhetett mindez, nem tudnánk megmondani, legutóbb talán Fincher Zodiákusa közben érezhettük azt a nyomozós filmektől szokatlan részletgazdagságot és a műfajon túlmutató ambíciókat, amelyek most Denis Villeneuve filmjét működtetik két és fél órán át. A Fogságban a megszólalásig hasonlít egy filmre, nyilván a rengeteg hasonszőrű gyerekrablós-sorozatgyilkosos-bosszúálló szülős-tikkelő nyomozós fércmunka miatt kell ezt - némileg magunk előtt is - bizonygatni, pedig szeretjük azt hinni, hogy nem ismerjük a műfaji előítéleteket (csak a sóskát és a musicalt nem szeretjük annyira). Villeneuve-nek nincs semmi trükkje; egyfelől technikásan végigviszi a nyomozási szálat (hál' istennek, nem fedi fel, miért tikkel Gyllenhaal), másfelől elég időt szentel a fájdalmukba majd belerokkanó szülők - két család - fokozatos leépülésének. Hogy a végén tesz-e engedményeket a néző lelki békéje érdekében? Igen, tesz, ám ez mit sem von le Roger Deakins képeinek borongós szépségéből, és abból az örömből, amit egy tisztára filmnek tűnő valami tud szerezni az embernek.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.