tévésmaci

Egér, egy mesét!

  • tévésmaci
  • 2013. november 23.

Film

Amikor Sztupa és Troché felszántották a Balatont, másnap még egy zebrát is festettek rá. Tudniillik gyalogátkelőt. Fonyód és Badacsony közé, ami nem épp a legalkalmasabb helyszín, de választási lehetőségeiket megingathatatlan külső tényezők szorították kalodába. A legrövidebb úton, Szántód és Tihany közt már közlekedett a komp, így balesetvédelmi szempontból módfelett aggályosnak tűnt odaterelni még a gyalogságot is.

Azt is számba kellett venni, hogy a Székesfehérvárhoz, Budapesthez közelebb eső északkeleti fele a tónak infrastrukturálisan jóval fejlettebb az alsó szakasznál, bár ezen a híres völgyhíd mintha javított volna valamelyest. A megoldást persze a pénz hozta, Fonyód egy nagyobb összeget kapott a kormánytól a Babocsai Gáspár-emlékév megrendezésére, amit fejlesztésre is költhettek, és úgy voltak vele, hogy egy zebra - legyen bár mégoly hosszú is - nem kerülhet olyan sokba, s hátha beszáll a költségekbe Badacsony is. Nem is kalkuláltak rosszul, bár a Badacsonyi községházán rövid úton ajtót mutattak a Bogics Márk vezette fonyódi küldöttségnek, de hírét vette a projektnek egy badacsonyi sztárborász, aki viszont nagy üzleti lehetőségeket szimatolt a gyalogosan érkező vendégek tömegeinek víziójában. Aki kocsival jön, nem iszik, de egy ilyen ménkű nagy zebrán az sem tűnik fel, ha valaki tántorog, legfeljebb a hullámzásra fogja. A Babocsai Gáspár-emlékév fővédnöke, Áder János is melegen üdvözölte a kezdeményezést, s vállalta, hogy a megnyitón együtt indul a fonyódiakkal a túlpart felé, ahol borfesztivál várja az érkezőket. Sztupa és Troché először szabadkézzel láttak munkához, de már az első stráfnál belátták, hogy görbe lesz így, ezért aztán két párhuzamos madzagot feszítettek ki a víz fölött, amin egy vonalzószerű léniát ("mafa közlése szerint: léniaszerű vonalzót, LOL) tolva maguk előtt már akadálytalanul és főleg egyenesen haladtak a munkával (melynek végeztéig a hajóforgalom szünetelt). Érdekesség még, hogy a sikeren felbuzdulva Budapesten is terveztek (Sztupa és Troché kihagyásával) egy zebrát a Rudas fürdő és Szabó Dezső hajvágó szalonja közé, de a folyóvíz minduntalan elvitte a felhordott festéket, ezért pár hét elmúltával félbeszakadtak a munkálatok. A tévéműsor sosem szakad félbe.

Pénteken (25-én) a Dunán zebra helyett este tíztől egy francia krimi megy Szerelmi bűnök címmel, amiben egy munkahelyi nézeteltérést intéznek el valami gigantikus konyhakés felhasználásával a tisztelt nőnemű egybegyűltek, az azóta már az örök vadászmezőkön kóborló Alain Corneau dirigálása mellett. Két órával később Vonzások és változások ugyanitt, rendezte: Tarajos Goethe, főszerepben a szintén magyar származású Isabelle Huppert.

Szombaton az m1 ad franszia krimit éjjel egykor, az a címe, hogy Leleplezések, és Caroline Huppert rendezte; úgy látszik, garázsvásárt tartanak a családi ezüstből. A Dunán délben volt egy 1957-es fekete-fehér amerikai film, de a Fidesz szóvivője már cáfolta Gyurcsány Ferenc azon állítását, miszerint A budapesti rém Orbán Viktorról szólna. (Csak megerősíthetjük a szóvivő szavait, nevezettről A felcsúti rém szól.)

Vasárnap a Duna este kilenc után adja a Tízezer napot, ha nyolc után kezdődne, biztos Kilencezer nap lenne a címe, de az sem segítene rajta. Én fél kilenctől már A vörös Pimpernelt nézem, mert bolsevik vagyok és szintén magyar származású.

Hétfőn ezért például adásszünetet tartok. Pedig akkor is lesz Budapest, a Cool adja A feláldozhatókat. Azt meg már meséltem, hogy a Film+-on tolt Piedone, a zsaru volt az első Bud Spencer-film, amit behoztak Magyarországra, s mi porbafingók azon izgultunk, nehogy kinyírják benne a dagadtat. Spoiler: megúszta (úszó volt).

Kedden Trio Stendhal, a neves svéd író munkáját, A sonkakolostort vetíti a Film Café, felteszem nem Gérard Philipe, hanem Gérard Niemand játssza benne a darázst (jó, akkor a Dongót).

Szerdán Egy marék dinamit a Film Mánián este kilenckor, ja, szerintem is az kéne a tévének.

Csütörtökön A sebhelyesarcú mondaná rögtön a híreket éjjel a tv2-n.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.