„Először engem” – Baltasar Kormákur filmrendező

Film

Hollywoodban Denzel Washingtont és Mark Wahlberget állította párba, hazájában pedig egy izlandi halászhajó katasztrófáját vitte színre. A Dermesztő mélységet a héten kezdik játszani a mozik. A rendezővel Skype-on beszélgettünk. (Az interjúban szereplő összegek dollárban értendők.)

Magyar Narancs: Mi volt nehezebb: elsüllyeszteni a hajót a Dermesztő mélységben vagy megszerezni Denzel Washingtont a 2 kaliberhez?

Baltasar Kormákur: A hajóval az volt a gáz, hogy nem akart elsüllyedni. Amikor meg mégis sikerült, akkor túl gyorsan süllyedt el. Fel kellett hozni a tengerfenékről, és újra el kellett süllyeszteni. Denzel messze nem volt ilyen problémás eset: egy kicsit masszírozni kellett a lelkét, hogy igent mondjon, de a húszmilliós gázsi megtette a magáét. Ennyi ma Denzel piaci ára; ha megjelenik valahol, az egy húszasba fáj.

false

MN: Izlandi pályafutásának egyik dicső állomása volt az a kocsma, amit a blurös David Albarnnal együtt üzemeltetett. Nem hiányzik?

BK: Nem. A piás napjaimnak rég leáldozott. Évekig próbáltam lejönni az ivásról, de nem könnyű úgy, hogy közben van egy kocsmád. Aztán jöttek a fiatalok, én meg úgy éreztem magam, mint egy itt ragadt őskövület. Ez segített. Albarn és én is kinőttünk a bárkorszakból. 47 éves vagyok, öt gyerekem van, vidéki magányomban élek Izlandon. És így jó.

MN: Nagy a tartozása a krimirajongók felé: a Vérvonal megrendezése után azt ígérte, lesz újabb izlandi Erlendur felügyelős krimi. Azóta hét év telt el.

BK: Tudom, ne haragudjon. Mentségemre legyen mondva, hogy a forgatókönyv készen van, nézze (a táskájából egy forgatókönyvnek látszó papírhalmot halász elő), itt van, forgatásra készen. El tudja olvasni a címet? Segítek: Kihantolt bűnök. Mindig magamnál tartom. Csak idő kérdése, mikor lesz film belőle.

MN: Most, hogy befutott Hollywoodban, nem lehet olyan nehéz összekalapozni a pénzt a kisebb, hazai projektjeire…

BK: Amióta jól megy a szekér az Államokban, itthon is fellendültek a dolgok; tető alá hoztam egy filmes és tévés dolgokkal foglalkozó meg egy speciális trükköket gyártó céget. Valami olyat próbálok építeni, mint Peter Jackson Új-Zélandon. Próbálok a helyi első filmeseken segíteni, de segítek a másodfilmeseknek is, ha tudok. Csak egyeztetni nehéz velem: most épp egy Everest című filmet forgatok Hollywoodnak.

MN: Mennyiből?

BK: Hatvanmillióból.

MN: A bizalom jele, ugye, hogy egyre drágább filmekkel kínálják meg?

BK: A Csempészek 25 millió volt, a 2 kaliber már közel járt a 60-hoz. A nagy részét a sztárok gázsija tette ki. Az Everestben végre maga a film kerül sokba, és nem a sztárok. Az Everest lesz a legnagyobb sztár.

MN: Castingolt más hegyeket is?

BK: Everest magát alakítja, de a Dolomitok néhány tehetséges hegyét is meghallgattam – lesznek jelenetek, amikor ők ugranak be.

false

MN: Veszélyes forgatás lesz?

BK: Nem hiszem. Az amerikaiak semmitől sem félnek annyira, mint a forgatási rizikóktól. Úgy be vagy biztosítva, hogy az anyukád sem ismerne rád. A Dermesztő mélységet soha nem forgathattam volna le Hollywoodban. Ahhoz túl sokat kellett forgatás közben a jeges óceánban tartózkodnom. Amerikában a vizes filmekre óriás víztartályok vannak. Nálunk e célból ott a jéghideg tenger. A hullámok miatt képtelenek voltunk képben tartani a főszereplőt, folyamatosan képen kívülre sodródott. Nem volt mit tenni, bementem én is. Háton úszva egyensúlyoztam a kamerával, miközben próbáltam egyszerre képen kívül is maradni és követni a hullámok közt monologizáló színészt. Kötelet kötöttünk a lábára, de így is sokszor elvitte a víz. Na, ettől kaptak volna csak gutaütést Hollywoodban. Nálunk Izlandon nincsenek kaszkadőrök; vízi mentőseink vannak, de ők csak menteni tudnak, filmezni nem. A partra vetődős jelenetet is nekem kellett előjátszanom: először engem vetettek a sziklákra a hullámok, majd amikor bebizonyosodott, hogy túl lehet élni, szóltunk a színésznek, hogy jöhet. Egy ilyen film Izlandon 3, Hollywoodban 50 millióba kerül. Szinte látom magam előtt a producerek arcát, amint előadom nekik, hogy fiúk, van egy nagyszerű tervem, hat órán át úszik egy hajótörött az óceánban… Soha többé nem állnának szóba velem.

MN: Nicolas Winding Refn mesélte, hogy Harrison Forddal tervezett egy filmet, ami másról sem szólt volna, mint a halálról, de nem lett belőle semmi, mert Ford végül nem akart meghalni.

BK: Ha ismeri Nicolast, azt is tudja, hogy a sztori fele valószínűleg kitaláció. De értem a kérdést, én viszont máshonnan közelítenék. Nincs is könnyebb, mint leszarozni Hollywoodot. Sokan vagyunk, hasonló cipőben járó filmrendezők: elértünk Hollywoodba, de a felajánlott filmek nem egészen a szájízünk szerint valók. Sokan csinálják azt, hogy igent mondanak, majd megpróbálják megcsinálni a saját filmjüket. Jön az európai művészfilmes, adnak neki egy horrorfilmet. Mit csinál erre a művészkém? Ahelyett, hogy csinálna egy tisztességes horrort, meg akarja csinálni A bal lábam 2-t. Az Everestnél nem lesz félreértés. Ez egy meghalós film lesz, s ezt már a legelején tisztáztuk.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.