Gitározni tamasekül - Bastien Gsell, a Tinariwen menedzsere

  • - kovácsy -
  • 2008. május 22.

Film

A Tinariwen együttes tagjai a Művészetek Palotája hátsó kijárata előtt töltötték a fellépésüket megelőző nyárias májusi vasárnap délutánt, arccal a semminek, pontosabban a Lágymányosi híd feljárójának, de ülhettek volna bárhol, derűs nyugalmuk semmiben sem különbözött attól, ahogy előző fellépéseik előtt/után a Sziget világzenei színpad-hátsójának konténeröltözői körül kuporogtak egyfajta természetes idegenséggel, otthonosan sehol és mindenütt.

A Tinariwen együttes tagjai a Művészetek Palotája hátsó kijárata előtt töltötték a fellépésüket megelőző nyárias májusi vasárnap délutánt, arccal a semminek, pontosabban a Lágymányosi híd feljárójának, de ülhettek volna bárhol, derűs nyugalmuk semmiben sem különbözött attól, ahogy előző fellépéseik előtt/után a Sziget világzenei színpad-hátsójának konténeröltözői körül kuporogtak egyfajta természetes idegenséggel, otthonosan sehol és mindenütt.

A Tinariwen olykor francia, de főleg tamasek nyelven éneklő, tehát tuareg zenekar - a tuaregek a Szaharában (Algéria, Mali és Niger határvidékén, ottani mértékkel mérve is országnyi területen) élő berber népcsoport tagjai, a berberek meg észak-afrikai őshonosok. A zenéjük egyszerű,

lázasan kemény,

de szelídséget is sugároz, befogadni egész testtel és lélekkel érdemes. A dalok nagyjából egyformák, kérdés-felelet, ismétlődés a révületig, apró, kemény szabadgitározások, büszke tánclépések, elegánsan libbenő lebernyegek, díszes, nyakból lógó szütyők, ami a koncertteremben elidegenítően színpadias persze, de a finnyáskodásunk még idétlenebb. A zenéből olyan erőteljesen süvít a szabadság - ősi, mély, ilyen hangzatosságok lökdösődnek az agyban -, hogy legfeljebb velük érzünk együtt: ha ők túl tudják tenni magukat a helyzet képtelenségén, nekünk mi okunk lehet nyavalyogni?

A menedzserük, Bastien Gsell szerint a legegyszerűbb, ha ő nyilatkozik, igaz, semmi származási köze a tuaregekhez, német gyökerű elzászi francia ő, viszont egyike volt azoknak, akik rábeszélték a zenekart, hogy mutassa meg magát a külvilágnak. A francia Lo'Jo együttessel (ismerjük őket is, lelkesedünk értük) került Maliba.

"Ottani meghívásoknak tettünk eleget, többször is jártunk Bamakóban (Mali fővárosa - K. T.), és ott találkoztunk tuaregekkel. Meghívtak minket a sivatagba, mondtuk, remek, megyünk - egészen pontosan az akkor indult Sivatagi Fesztivált támogattuk ezzel. A Lo'Jo és a Tinariwen már nem foglalkozik a fesztivállal - nem felel meg az ízlésünknek. Mi afféle nomád módon gondoltuk el, ők pedig letelepítették. Most másfajta rendezvényeink vannak, például a háromnapos Teveünnep. Versenyek, zene, találkozások, együttlét. De ezt is a helyiek szervezik."

A zenekar létrejötte összekapcsolódik az elmúlt évek tuareg mozgalmaival, amelyeknek az alapítók is részesei voltak. Menekülés Maliból, túlélés Algériában, líbiai kiképzőtábor - az életrajzi tények patinája nem sokat tesz hozzá a zenei élményhez. A zenekar harminc éve áll fenn, 80-82 körül tanultak meg gitározni, és hét éve turnéznak a világban - sorolja a tényeket Bastien. A tuaregek helyzete külön történet. "Nomádok ugyan, de azért egy meghatározott körzeten belül, egy-egy kút, forrás körül mozognak. Ez a víztől függ - hegyes vidékről van szó, ahol szomjan lehet halni, de adott esetben vízbe is lehet fulladni. Esős időben el kell hagyni a völgyeket. A legeltetés miatt is mozogni kell a birkákkal és kecskékkel. Egyébként a cserekereskedelem légi úton zajlik, gabonafélét, cukrot, teát, mindent így szereznek be. Ez a terület még Malin belül is elmaradottnak számít."

Utoljára egy hónappal ezelőtt kötött fegyverszünetet a mali kormány és egy tuareg fegyveres csoport. "Kifejezetten feszült a helyzet, ennek fontos oka a nemzetközi érdeklődés a természeti kincsek - uránium, kőolaj - iránt, aminek a kitermeléséhez szinte még hozzá sem kezdtek. A tuaregeké a föld, de nincsenek jó tárgyalási pozícióban. A felkelők azt mondják, hogy minden fejlődés a déli országrészre összpontosul. Egyetlen dolog van, amit északra küldenek, ez a hadsereg."

De a Tinariwen nem a felkelés megzenésítője - hangsúlyozza az együttes menedzsere. "A dalaikban sohasem ütöttek meg háborús, konfrontálódó hangot. Csupán értékekről beszéltek, a sivatagi életről, kultúrájuk értékeiről. Közvetett módon persze ez is erőt adott az embereknek, például ahhoz, hogy keressék a megoldás lehetőségét az állammal, amelyben élnek - Maliban ugyanúgy, mint Nigerben."

A kilépés a nemzetközi színtérre amúgy is sok mindent megváltoztatott. "Több mint húsz éven át, amikor inkább esküvőkön zenéltek, esetlegesen alakult, hogy éppen kik állnak öszsze. Most viszont már kialakult az a társaság, amely turnézik, s fokozatosan tapasztalatokat szerzett ebben, úgyhogy ez most már egy állandó csapat. Ez persze valóságos sokk volt, hiszen mindnyájan szeretnek a sivatagban élni. Egyáltalán, a Nyugat, a nyugati életforma megismerése sokkoló volt számukra, ugyanakkor igencsak érdekli is őket. Amikor nincs fellépés, mennek vissza a sivatagba, de örömet lelnek abban is, ami útközben éri őket, ismeretségek, találkozások..." És a Lágymányosi híd - gondoljuk magunkban, de tovább kérdezünk, hogy honnan ered ez a sajátos, tinariwenes stílus.

"Alapvetően a hagyományos tuareg zenéből, az ütősökből, az énekből, mindez átitatva a tradicionális ritmusokkal. Amikor felfedezték a gitárt, a maguk módján, fokozatosan adaptálták, folyamatos

napi munka és próbálkozások

eredményeként, természetes módon. A gitár nagyon jól beszéli a nyelvüket, és valóban napról napra alakították ki a stílusukat. Természetesen ma már jól ismerik azokat a technikai eszközöket, amelyek a felvételekhez, illetve a jó koncerthangzáshoz szükségesek. A zenéjük is folyamatosan fejlődött, hiszen korábban nem voltak professzionális zenészek, és lényegében a véletlen hozta össze őket. Három lemezzel a hátuk mögött ma már pontosabban tudják, hogy mit akarnak."

Mint kiderül: legfőképpen pihenni. Tavaly százötven fellépésük volt. Idén a felével megelégszenek, aztán mennek haza. Nem mintha feszültségek kísérnék az utazásokat. "Nagyon könnyű velük. A kultúrájuk lényegéhez tartozik, hogy bármerre is jársz, alkalmazkodnod kell. Ne zavarj! - szinte ez a legfontosabb szabály a számukra." Ez hát az a csend, aminek a messzeségéből előtör és transzba húz a zenéjük.

Művészetek Palotája, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

„A hallgatással élteted”

Marika néven létrehozott egy alternatív köztársasági elnököt, akinek sikerült a lehetetlen: fideszes propagandistaként is képes volt szerethetővé válni. Nemcsak Marika titkáról, de arról is kérdezősködtünk, hogy miért olyan nehéz Magyar Pétert parodizálni, s mi hiányzik Sulyok Tamásból. Szó esett továbbá politikai ősélményről, hazaszeretetről és a véleményüket nem vállalókról is.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”