Interjú

„Ha a jövő jön el hozzánk”

François Descraques filmrendező

Film

Minden idők legnépszerűbb francia websorozata egy hollywoodi sablonokat franciásan kiforgató, érzelmes sci-fi komédiaként érkezett meg változatlan címmel a filmvászonra, nemrég pedig a Frankofón Filmnapokra. A 38 esztendős elsőfilmes műve 2555-ig repít, amikor a pusztulás fenyegette Föld egyetlen esélye egy időutazó, aki képes megváltoztatni az események menetét, már ha meg tud küzdeni az időzsarukkal…

Magyar Narancs: Mekkora az esélye Franciaországban, hogy egy websorozat-rendező játékfilmes lehetőséghez jusson?

François Descraques: Megalapozott előélete volt a Jöttem, szóltam, visszamennéknek. A websorozat után képregény, videójáték, könyv is készült belőle. Amúgy elég nehéz az átmenet a két világ között, de volt néhány kísérlet arra, hogy az interneten dolgozó rendezők, forgatókönyvírók filmet is készítsenek. Az igazat megvallva, nem jártak sikerrel, többnyire bukás lett a vége. Ez a fő oka annak, hogy elég nehéz volt a mi csapatunknak is meggyőzni a finanszírozókat, hogy még ha az internettől jövünk is, azzal az ambícióval és profizmussal állunk hozzá a játékfilmes változatnak, hogy mozis látványvilágot teremtsünk.

MN: Hogyan lehet egy minimális eszközzel készített, kétperces részekből álló sorozatból eljutni egy 5 millió eurós költségvetésű nagyjátékfilmhez?

FD: Rengeteg munkával, már a forgatókönyvet is három évig gyűrtem magamban, hogy mire fusson ki. Készítettem belőle vagy tíz változatot, mígnem az apa-lánya kapcsolatban, a nemzedéki súrlódásokban, meg nem értésekben megtaláltam a sztori érzelmi, drámai középpontját. Közben én magam is apa lettem, ami bizonyára hozzájárult ahhoz, hogy a film már nem vegytiszta sci-fi komédia, az érzelmeknek is fontos szerep jut. A 4–5 millió euró átlagos filmes költségvetésnek számít. A megszerzése viszont nem ment egykönnyen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.