Tévésorozat

Dehogy vagyunk egyedül

Direkt terápia

Kritika

A vígjáték műfaja lefelé tartó pályájának igencsak a végét járja már, s mint számos híres képviselője, mára elgyengült, fárasztó, és ha mond is valamit, az gyakran kellemetlen vagy csitítgatni való. Elég csak az utóbbi idők tömeggyártott spin-off sorozataira gondolnunk, ha az eredetiek színvonalának revíziójával nem is szívesen zaklatnánk fel magunkat.

De ahogy a vígjáték a régről ismert, önmagában álló formájában lassacskán letűnik, úgy szövi át – ideális esetben legjobb részei­vel – az összes többi műfajt. Nem csak a romantikus film elképzelhetetlen már nélküle, de a thriller, sőt a horror is egyre gyakrabban él az eszközeivel, a comic relief vagy egyszerűen csak a kívánt valószerűség eléréséért. A legtöbb hasznot azonban a dráma húzza a haldoklásból, amely évtizedeken át árnyékba szorult, s most bosszúvágyó szeretőként forgatja ki vagyonából a komédiát, és saját tőkéjét hozzácsapva megalkotja az ambivalens érzelmekért rajongó, életszerűséget éhező fogyasztóknak a dramedyt. A zsánert, amelyben nem másokon, hanem magunkon nevetünk és magunk miatt sírunk.

A módszer olyannyira működik, hogy ma már fenntartásokkal fogadunk minden olyan mulatságot, amelynek nem a szenvedés az alapja (gondoljunk csak bele, mennyi létjogosultsága lenne 2023-ban egy Dumb és Dumbernek vagy Csupasz pisztolynak). Valójában egyszerű képlet ez, és mint minden könnyen adaptálható, profitot termelő recept, erősen vonzza a streamingszolgáltatókat. Természetesen dramedyből is létezik csapnivaló, az Apple TV azonban tendenciózusan felszín felett tartja a színvonalat (Dickinson, Az agyturkász a szomszédból, Mr. Corman) – bár az megkérdőjelezhető, hogy mennyire tesz jót az értékítéletnek, ha a mérce a puszta nézhetőség.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.