"Ha passzolok: dolgozunk" - Tóth Orsi színésznő

  • Hungler Tímea
  • 2008. szeptember 18.

Film

Mundruczó Kornél filmjeinek visszatérő hősnője. Most épp a tragikus testvérszerelem történetét elmesélő cannes-i díjas Deltában lép fel. Hungler Tímea

Magyar Narancs: Milyen a viszonyod a pályádhoz?

Tóth Orsi: Szerintem nem döntöttem rosszul. Néha vannak nehezebb időszakok, amikor az ember elgondolkodik azon, hogy jó-e, hogy ezt csinálja. A nehézségek mindig ugyanazok, de ezt egyre kevésbé bánom. Ha van valami, amit jó csinálni, az öröm. Ebben a szakmában a bizonytalanság az, ami igazán nehéz. De én döntöttem így.

MN: Még mindig szabadúszol?

TO: Árral szemben.

MN: Mi benne a jó?

TO: Az, hogy szabad és hogy úszás. Hát, nem kerestem, így lett. De mindig tanulok valami újat. Főleg magamról. Most a Hopp'Art Társulattal Kleistet próbálunk, a Hermann háborúját, amit, ha jól tudom, nem játszottak még itthon. A próbákon néha meglepődöm magamon: ez is hozzám tartozik? És igen, hozzám tartozik, mindenkihez tartozik, csak nehéz beismernünk.

MN: Sikeres színésznőnek érzed magad?

TO: Nem tudom, nem gondolkodom ezen. Csinálom a dolgomat, és az jó, hogy az embernek van dolga, hivatása. Néha jó dolgok történnek velem, de azért a mindennapjaimban a siker nincs jelen. Nem csöng a telefonom állandóan - de ezek külsőségek, sokkal fontosabbak az apró sikerek.

MN: Mi volt az utolsó "apró sikered"?

TO: Örültem, hogy ki tudtam vinni három tányért, nem csak kettőt.

MN: Valamelyik próbán?

TO: Pincérként dolgozom.

MN: Nem félsz attól, hogy látványosság leszel?

TO: Nem edzem erre. De nekem ez egyáltalán nem kínos. Szerintem egy csomó ember fel sem ismer, ha pedig igen: ez van. Ha azt választom, hogy szabadúszó vagyok, nem szerződöm színházhoz, vagyis azzal dolgozom és akkor, akivel és amikor akarok, akkor benne van ez is. Vannak olyan időszakok, amiket át kell hidalni. Minden szerepet nem kell elvállalni. Hogy legyen az ember hiteles, ha mindenhol ő szerepel? Ez egy döntés, az enyém, aminek kell, az úgyis megtalál.

MN: Fatalista vagy?

TO: Szerintem nincsenek véletlenek. Vannak dolgok, amiket nem lehet elkerülni.

MN: Színésznőként is inkább ösztönös?

TO: Abszolút ösztönös, mindig a szívemre hallgatok, amikor döntök. Sajnos nem tudom másképp.

MN: Elemzed az alakításaidat?

TO: Próbálom a maximumot adni, de ez nem mindig jön össze. Van bennem egy mérce, amit követni próbálok. Az önismeret azért sokat nyom a latban.

MN: Mundruczó Kornéllal hogyan működik a munkakapcsolatotok?

TO: Felhív, lefényképez, ha passzolok: dolgozunk. Az előző film sosem belépő a következőre. Inkább praktikus dolgokról beszélünk. Nem gondolom, hogy Kornél sokat magyaráz azoknak az embereknek, akikkel dolgozik, inkább jól választ. Legalábbis én ezt érzem, aztán lehet, hogy nem így van. Nem nagyon szoktuk a szerepeket értelmezni. Elmondja, hogy mi a fontos neki, aztán már az én dolgom legyártani magamban a sztorit.

MN: A Deltának - a férfi főszereplő, Bertók Lajos halála miatt - kétszer futottatok neki. Sokat változott az általad játszott lány alakja az első verzióhoz képest?

TO: Sokat változott, mert más volt a történet, de az is én voltam.

MN: Szép napok, Johanna, Delta. Melyik a legkedvesebb Mundruczó-filmed?

TO: Mindegyik kedves. A Szép napok azért, mert az első, a Johanna pedig nagyon beette magát a fejembe, pofán csapott rendesen. Sok minden passzolt benne rám átvitt értelemben - rímelt a film arra, ami akkor volt. Sokban egyszemélyes játék volt, ami azért eléggé meg tudja forgatni az embert. A Delta pedig azért kedves, mert szép hosszú trip volt, és örülök, hogy végül összejött. A lóra mindig vissza kell ülni.

MN: Neked miről szólt a film?

TO: Mindarról, ami ott történt alatta és előtte. Ez egyébként minden filmbe bekerül. Nem volt egyszerű visszamenni. Én ezt valahogy lerendeztem már magamban, és nem feltétlenül szeretnék beszélni róla. A Delta nekem több év, ami alatt sok minden történt. Hozzám tartozik.

MN: Mundruczó Kornél azt nyilatkozta rólad: "hihetetlen gazdagságú ember, igazi sztár, akit lehet szeretni vagy utálni, de nem a tipikus magyar szépségideál".

TO: Lehetne bánni, de ez van. Ez vagyok. Ezt tudom. Így nézek ki. Ezt gondolom. Most hazudhatnék mást, átrajzolhatnám magam, de ha ezt kaptam, akkor így kell boldogulni. Nem egyszerű, de megvan ennek is a szépsége.

MN: Azok a karakterek, akiket Mundruczó filmjeiben megformálsz, valamilyen értelemben mind áldozatok.

TO: Igen, feltűnt. Furcsa játék a film. Az arcod a vásznon mást jelent. Valószínűleg én ezt jelentem. Ha száznyolcvan centi lennék és hetven kiló, nyilván mást jelentenék. Ezekkel az adottságokkal azonban ezt.

MN: Belülről is ilyen vagy, vagy ezt csak a külvilág vetíti beléd?

TO: Ez is hozzám tartozik. Én Tóth Orsi vagyok, néha áldozat, néha nem.

MN: Film vagy színház?

TO: Mind a kettő. Így jó, ahogy van. Több filmet csináltam ugyan, mint színházat, de ez fordulhat még, az elején vagyok. Majd nyolcvanévesen erre is tudok válaszolni.

MN: Kritikus vagy magaddal?

TO: Legtöbbször. De ez az elégedetlenség sok mindentől függ - koncentráció, idő, bátorság. A bátorságon sok múlik. Azon, hogy mennyire bírsz őszinte lenni. Mered-e megmutatni magad, vagy nem. Nehéz. Minden este más emberek elé kell kiállni, és megmutatni, amit sokszor magad előtt is szégyellsz.

MN: Milyen a jó közönség?

TO: Kíváncsi. Figyel. Talán ért.

MN: És ha nem figyel?

TO: Az frusztrál. Minek beszéljek, ha nem figyelnek rám? Elmegy tőle a kedvem. Ezek soktényezős dolgok, és nehéz őket definiálni. Rajtad múlt az este, vagy sem? Odaadtad azt, amit tudtál, vagy elspóroltad? Ha elspóroltad, te tehetsz a kudarcról, ha meg nem, akkor nem olyan fontos, ki mit mond vagy gondol.

MN: Mitől jó egy színész?

TO: Ha hinni tudok neki.

MN: És még kinek hiszel?

TO: Azoknak, akik fontosak nekem. Annak a pár barátomnak, aki van, azoknak, akik közel állnak hozzám. Lehet civil, nem civil.

MN: Hogyan lehet közel kerülni hozzád?

TO: Nehezen. De az ember azt azért megérzi, ha egy találkozás fontos az életében.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.