Interjú

"Háborúban állunk"

Jean-Paul Jaud dokumentumfilm-rendező

  • Szalkai Réka
  • 2013. június 1.

Film

A Canal+ egyik alapítójával a Kísérleti egerek vagyunk? című, magyar mozikban is látható dokujáról beszélgettünk Budapesten.

Magyar Narancs: Ez már a második filmje, amiben Franciaország mellett Japán is döntő szerepet kap. Miért?

Jean-Paul Jaud: Japán a huszadik század végére emblematikus országává vált a kontinensének, majd Fukusima után az egész Földnek. A globalizáció és a technológia szimbóluma. Ha ott valami megváltozik, az az egész világra kihat. Japánban az utóbbi években hatalmas fejlődésnek lehettünk tanúi, például sikerült elérni az atomenergia-felhasználás szinte teljes megszüntetését.

MN: Úgy érzi, hogy harcos dokumentumfilmjei hatással lehetnek a világ dolgaira?

JPJ: Nézze, a Vigyázat, ehető! - a francia bioforradalom 2008 közepén jött ki, és 2010 elejére a biotermékek fogyasztása húsz százalékkal megnövekedett Franciaországban, különös tekintettel az élelmiszerekre. Nem azt mondom, hogy ez csak az én filmemnek köszönhető, de jelentősen hozzájárult. A nálam bemutatott biokantin hatására számos iskola döntött úgy például Saint-Étienne-ben, Marseille-ban vagy akár Párizsban is, hogy ilyen, természetes alapokon működő étkezdét alakít ki. Franciaországban egyre több termelő tér át biogazdálkodásra.

MN: Nekem elég sok ismerősöm van, akit sokkal inkább leköt az, hogy hogyan fizeti ki a számláit és a hiteleit, mint a géntechnológia vagy az atomenergia káros hatása.

JPJ: Nekik azt kell elmondanunk, hogy ez a két technológia az egész emberiség jövőjére veszélyes, Fukusima mindannyiunknak hatalmas katasztrófa volt, hiszen ez a bolygó nem is olyan nagy, mint ahogy azt gondoljuk. Ha Magyarország és a magyarok az emberiség részének tekintik magukat, akkor muszáj ezekre a kérdésekre is odafigyelniük; háborúban állunk, ahol azonnali intézkedésekre van szükség, ez az egyetlen lehetőségünk arra, hogy e rémségek visszafordíthatatlan hatásait megállítsuk, ez pedig túlmutat a személyes gondokon-bajokon.

MN: Nekem ez kicsit utópisztikus.

JPJ: A nagyvárosok jelentős többségében, és gondolom, ez Budapesten sincs másképp, a filmem közönségének java fiatal nő, akik valamikor anyák lesznek. Nagyon fontos a véleményük helyes formálása, hogy sokkal okosabbak legyenek azoknál az arrogáns és mértéktelenül buta férfiaknál, akik politikusnak állnak.

MN: Mit szólnak ehhez a gyermekei?

JPJ: A lányom, Marie Csernobil másnapján született - 1986. április 27-én. Én egy kis élőlényt hoztam létre akkor, amikor az emberek egy elmebetegekből álló kisebbsége egy szörnyeteget alkotott meg. Mi is akkor az emberiség jövője? - erről akarok beszélni a filmjeimben.

MN: Találkozott olyanokkal, akik a csernobili katasztrófa közvetlen közelében élnek?

JPJ: Nem, sőt még a régióban sem jártam soha. Én általában az események hatására csinálom a filmjeimet, és Csernobil idejében még nem voltam elkötelezettje a témának.

MN: Mi a következő filmterve?

JPJ: Egy film a szépségről. A hogyanját még nem tudom, csak a miértet: Dosztojevszkij mondta, hogy csak a szépség mentheti meg a világot. Mindent megmenteni persze nem biztos, hogy sikerül, de a szépség a mi igazi gazdagságunk, és a leggyönyörűbb benne az, hogy számokkal nem mérhető.

MN: Honnan lesz erre pénz?

JPJ: A jó televízió feladata az informálás, az igazság láthatóvá tétele. A francia Canal+, amelynek alapító tagja, úttörője vagyok, nemcsak az egyetlen csatorna, amely levetíti a filmjeimet, hanem már előre meg is vásárolja őket, és egyáltalán nem mondható hálátlannak.

Kísérleti egerek vagyunk?

Egerek helyett patkányokat etetnek, csaknem két éven át, s nézik, mérik, összegzik tudományos grafikonokkal is kifejezve, hogyan pusztulnak el. Helyesebben: döglenek meg, testükön óriási tumorokkal, májukban a kergemarhakórnál megfigyelt elváltozásokkal. Nem akármit esznek a rágcsálók, hanem génkezelt magvakat, pontosan olyanokat, amilyeneket velünk, emberekkel is etetnek az erre szakosodott, a világ élelmiszergondjainak megoldására hivatkozva hihetetlen profitot termelő cégek - közvetve, az állati takarmányon át vagy közvetlenül, különféle adalék anyagok, mindenekelőtt húskészítményekhez kevert szója formájában.

Föléljük, elpusztítjuk, amink van, lakhatatlanná tesszük életterünket - ezt állítja immár harmadik, szenvedélyes felhívásnak is értelmezhető filmjében a francia rendező. Tudósok, aktivisták, (nem mindig higgadtan viselkedő) környezetvédők támasztják alá mondandóját, igazi döbbenetet azonban az vált ki, amikor értesülünk, hogy az egyik korábbi film növényvédő szerektől megbetegedett szereplőjével éppúgy végzett a rák, mint ahogy az itt látható dokkmunkásnak - aki évekig rakodta markológéppel a génmódosított kukoricát, s lélegezte be annak sűrűn szállongó porát - is csak három hónapja volt hátra.

Előkerül a másik fő téma is, amely Jaudot foglalkoztatja: a nukleáris energia. Az elfogadottól jócskán eltérő megvilágításba helyezi Csernobilt, elmegy Fukusimába, s táblázatokon szemlélteti, mi történne egy hasonló balesetnél atomerőművekkel bőségesen ellátott hazájában.

Mindemellett nem mulasztja el felmutatni részint az alternatívát - a környezettudatos (vagyis bio)gazdálkodás megvalósult és működőképes példáival -, részint az alternatívanélküliséget, annak beláttatásával, hogy az energiaigény csökkentése révén ki kell váltani a veszélyes erőműveket. Sokak szerint igaza van.

TPP

 

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.