A transzszexuális kubai emberekről szóló film nyerte a Verziót

  • narancs.hu
  • 2016. november 15.

Film

Micsoda hét volt ez! Vidéken még mindig tart, de Budapesten véget ért az idén is szédítően gazdag Verzió dokufeszt. Ezek voltak.

A szervezők a fesztivál záróközleményében úgy fogalmaznak: a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál célja idén is az volt, hogy változatos és gazdag programjával a nézőket kritikus gondolkodásra biztassa. Ahhoz, hogy változásokat érjünk el, aktív tevékenységre van szükség. A Verzió filmjei a kezdetektől fogva erre bíztatnak mindenkit. Minden nap más világra ébredünk. Ahhoz, hogy ez a világ jobb legyen, el kell elfogadnunk, hogy a valóság sokrétű és sokféle, és meg kell értenünk ennek okait.

Schilling Árpád megnyitóbeszéde közben

Schilling Árpád megnyitóbeszéde közben

Fotó: Verzió

Schilling Árpád, a Krétakör alapítója nyitóbeszédében azt mondta: „A dokumentumfilm nem pusztán érzeteket és hangulatokat közvetít, hanem emlékeztet, elrettent és felráz. A dokumentumfilm készítése erkölcsi tett, mert ebben a műfajban a szerzőnek elsősorban nem magát, hanem valaki mást kell képviselnie, máshoz kell alkalmazkodnia. A képviselet és alkalmazkodás egy sor erkölcsi alapkérdést vet föl: a másik ember problémáinak a magunk elé helyezése maga a politika.” (Schilling hangos tetszést arató beszédét a narancs.hu-n olvashatják!)

A vasárnap véget érő 13. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál 37 ország 62 filmjét mutatta be 5 nap alatt a Toldi, a Művész, a Kino Cafe Mozi, az Art+ Moziban, valamint a Blinken OSA Archívumban és a MagNet Közösségi Házban.

A Legjobb Emberi Jogi Film 150.000 forintos díját, melyet a MagNet Bank ajánlott fel, a Havanna Tranzit Daniel Abma filmje nyerte. Az egyetemi hallgatókból álló zsűri indoklása szerint: „A Havanna Transitot kiemeli a többi dokumentumfilm közül a téma figyelemreméltó vizuális reprezentációja. Mivel a transszexuális emberek problémái nem mindennap szerepelnek a címlapokon, fontosnak tartjuk történeteik megjelenítését. Ezzel a döntéssel szeretnénk megerősíteni, hogy a transz emberek jogai, úgy, mint az egészségügyi ellátás, a gyógyszerek biztosítása, a foglalkoztatás, az oktatás és más szociális támogatások, az alapvető emberi jogok közé tartoznak.”

Legjobb Diákfilm kategóriában az elsőfilmeseket díjazta a nemzetközi szakértőkből álló zsűri. A 200.000 forintos díjat A cselló jobb oldalán, Aleksandra Rek filmje nyerte. Dominik Połoński ragyogó csellista, aki leküzdötte a rákot, ám a betegség nyomott hagyott rajta. Részlegesen lebénult, és csak az egyik kezét tudja használni. Ez azonban nem tántorítja el, továbbra is gyakorol és koncertezik, csak egy másik repertoárral.

A 150.000 forintos Közönségdíjat a nézők szavazati alapján Rokhsareh Ghaem Maghami filmje, a Sonita kapta. Egy bátor afgán lány zenei karrierje és jövője kerül veszélybe, amikor anyja úgy dönt, eladja feleségnek. Néhány drámai fordulat után maga a filmrendező veszi kezébe az ügyet. (A rendezővel a minden évben a fesztivál előtt megjelenő mellékletünkben közöltünk interjút, ezt utólag online is elolvashatják.)

A fesztivál programja idén is több szekcióból állt.

Nemzetközi Panorámába az elmúlt év legjobb nemzetközi emberi jogi-és kreatív dokumentumfilmjei lettek beválogatva. A HVG - Magyar Panoráma kurátora, Báron György, a legjobb friss magyar dokumetumfilmeket válogatta a programba. A jég hátán programba friss kanadai, dán, német, grönlandi, norvég és orosz dokumentumfilmeket gyűjtöttünk egybe a globalizált Északi-sarkvidék környezeti átalakulásáról, az őslakosok jogairól (itt az összefoglalónk!). Az Úton és otthon szekció a menekültügy kérdésein belül idén az integrációra és az aktív cselekvésre koncentrált, a vetítéseket beszélgetések követték a Magyar Helsinki Bizottsággal együttműködésben. A Fókuszban Ukrajna blokk négy filmje egyedülálló lehetőséget adott arra, hogy közelebbről lássuk az országot és annak lakóit; megértsük, a valóság jóval bonyolultabb, mint ahogy azt elhitetni kívánják velünk (lásd összefoglalónkat!).

Idén is rengeteg kiegészítő program várta az érdeklődőket. Az 1956, a médiaforradalom filmválogatás a szomszédos szocialista országok 1956 őszén készített filmhíradóiból, a mozgóképes propaganda mediális sajátosságait és eddig kevéssé vizsgált oldalát mutatta be. A program filmjeit Varga Balázs filmtörténész válogatta. A DocLab workshop – Az integráció útjai workshop idén az integráció lehetséges folyamataira fókuszált, tapasztalt és kezdő filmeseknek kínált lehetőséget egy saját rövidfilm vagy trailer elkészítésére. A háromnapos foglalkozás alatt a filmesek hozott anyagból dolgoztak illetve Budapesten forgattak. Gellér-Varga Zsuzsanna vezetőtanártól és a többi tutortól kaptak támogatást a kisfilmek elkészítéséhez, melyeket szombaton a közönségnek is levetítettünk. A program a CEU Media Laborral együttműködésben jött létre.

Idén rekord nézőszámmal (több mint 700 fő) büszkélkedhet a Diákverzió (erről is mindent megírtunk!). A fesztivál programját idén is gazdagította a Verzio DocLab, ahol a résztvevők szakmai segítséggel hét projektet dolgoztak ki. Ezeket a rövidfilmeket a közönségnek is levetítettük.

A komoly, fajsúlyos filmek után minden este zenés program kíséretében lehetett lazulni a Toldi Klubban. A kiváló hangulatot a fesztiválra érkező 37 vendégnek, a lelkes közönségnek és nem utolsósorban a 30 fős önkéntes stábnak is köszönhetünk. A 13. Verzió három vidéki helyszínen, Pécsett, Szegeden és Székesfehérváron november 17-19. között ér véget.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.