Háló nélkül - Spike Lee filmrendező

  • Kriston László
  • 2007. szeptember 6.

Film

Három év késéssel íme, most hozzánk is eljutott az Utál a csaj című filmje; egy jórészt francia pénzből forgatott, kilencmilliós büdzséjű társadalmi szatíra. A Malcolm X, a Dzsungelláz, a Mo' Better Blues, A belső ember ötvenéves rendezőjével Velencében beszéltünk.

Három év késéssel íme, most hozzánk is eljutott az Utál a csaj című filmje; egy jórészt francia pénzből forgatott, kilencmilliós büdzséjű társadalmi szatíra. A Malcolm X, a Dzsungelláz, a Mo' Better Blues, A belső ember ötvenéves rendezőjével Velencében beszéltünk.

Magyar Narancs: Új filmje talán könynyedebb kicsit, mint korábbi munkái.

Spike Lee: Pedig ez is én vagyok.

MN: Hogyan fanyalodott az iróniára?

SL: Hát úgy, hogy Amerika kihajította a moralitást az ablakon. Zsupsz, könnyű mozdulat volt.

MN: Ebben mi az újdonság?

SL: Az égvilágon semmi. Eddig is így ment. De manapság jóval nyíltabb a kavarás. A nyitó képsor nem véletlenül van ott: dollárbankjegyeket látunk, a régi elnökökkel meg az újjal. Ha az ember az Egyesült Államokban nő fel, a suliban mindennap hűséget esküszik az elnöknek és a zászlónak. Ma viszont mindenki csak a pénznek engedelmeskedik. A mindenható dolcsinak.

MN: És ön Bush képét tette a dollárra!

SL: Ettől a szimpla gesztustól még nem változik a világ helyzete.

MN: De mint társadalmi problémákra érzékeny filmes, biztos él önben a vágy, hogy hasson a politikára.

SL: Csak a véleményemet mondom el.

MN: Ugyan már! Kinyilatkoztat.

SL: Nem érzem magam valamilyen ügy szószólójának. Nem lenne célszerű, ha fene nagy szaktekintélynek állítanám be magam akármilyen kérdésben, aki az afroamerikaiak nevében beszél. Csak a saját nézeteimet közlöm.

MN: Semmi szívügy?

SL: Azt azért vállalom, hogy az emberi jogok kérdése foglalkoztat.

MN: És a rasszizmus? Sokan e témával azonosítják alakját.

SL: A Malcolm X, a Dzsungelláz és a Do the Right Thing miatt ez kétségtelenül így tűnhet, de tizennyolc játékfilmem ennél jóval több mindent ölelt fel. A rasszizmus egyébként a mai napig jelen van. Nem tudták eltörölni.

MN: Ha nem sok minden változik, milyen új impressziók érik?

SL: Tudja, van egy új szolgáltatás az afroamerikaiak számára: a DNS-ükből megállapítják, hogy kik voltak az őseik. Bedugnak a szádba egy kis csövet, s az így felszedett matériát aztán elküldik a laboratóriumba. Az eredmény: apai ágon a ma Kamerunként ismert régióból jöttek a felmenőim, anyai ágon pedig a mai Nigériából.

MN: Változtat ez valamin?

SL: Naná! Ez csodálatos! Erővel ruház fel. Emlékszem, gyerekként egy csomó olasz-amerikai járt az osztályba, és ők nyaranta mindig mentek Itáliába, meglátogatni a nagyszülőket. Nekünk nem volt ilyen, mert ugye minket Afrikából loptak el. Most végre kötődhetünk egy múlthoz. Hamarosan találkozom a kameruni nagykövettel. Kameruni állampolgárságot kapok.

MN: Vissza a filmhez: az ön hőse a gerinces bennfentes, aki beárulja a nagypályás csalókat. A nagyvállalati sikkasztások korában (Enron, WorldCom) igencsak aktuális a téma. Találkozott ilyen "besúgóval"?

SL: Nem. De a Watergate-botrány kirobbantójáról, akinek alakját a filmben is megidézzük, például köztudott, hogy többször nyilatkozta: "Bárcsak ne találkoztam volna azokkal az irodaházi betörőkkel." Mert az élete rémálommá vált utána.

MN: Miért, megfenyegették?

SL: A válasz jóval egyszerűbb: többé nem kapott munkát. Nincs biztonsági háló az ilyen embereknek. És ez szégyen.

MN: A filmben keményen törtető leszbikus nők is nyomulnak. Igaz, hogy leszbikus tanácsadókat bérelt fel női főszereplői mellé?

SL: Tudja, miért? Mert a jog nagyon szigorú e tekintetben Amerikában. Amikor szereplőket válogatok egy filmhez, nem kérdezhetem meg, hány évesek. Ha leszbikus szerepre megy a casting, nem tehetem fel az obligát kérdést: "Mondd csak, leszbi vagy?" Ezt tiltja a törvény (mert diszkriminációnak feltételezi - K. L.). Ezért azt kell gondolnom, hogy mindenki, aki a szerepre jelentkezett, hetero. Innentől kezdve rendezőként az a dolgom, hogy a lehető legjobb alakítást hozzam ki belőlük, és ennek érdekében hozzáértő tanácsadót adok melléjük.

MN: A leszbikus közvélemény hogyan fogadta a filmet?

SL: Megosztotta őket. Fifty-fifty. A keményvonalasok nem szerették. Úgy érezhették, hogy ha igazi leszbikus vagy, és csellel, ravaszsággal akarsz érvényesülni a világban, akkor nem feltétlenül kell egy meredő pénisz közelébe férkőznöd! De a többiek alapvetően kedvelték a filmet.

MN: Hallottam, hogy nemrég gyerekkönyvet írt...

SL: A feleségemmel együtt. Mert örökös probléma volt, este hogyan altassuk el a gyereket otthon. Egyébként filmjeim maguk is fabulák, mesék.

MN: Nem mondja!

SL: Pedig ez a filmjeim többségére igaz! Mesék, melyekben felnőtt emberek morális válaszutakhoz érnek. Mesék arról, ki hogyan választ. Ez etikai alapokra van kihegyezve, és arra, döntéseink milyen következményekkel járnak. Igen, legtöbb filmem gyerekmeséken alapul.

MN: Mint például?

SL: Soroljam? Nem kezdhetek itt most bele egy hosszú listába! A gyerkőceim viszont igazi hollywoodi meséket bámulnak. Kilenc- és hétéves a két kölyök. Kénytelen vagyok elvinni őket a moziba. De állandóan elalszom. Úgy kell felrángatniuk: "Jaj, apa, kejjé' má' föl!" Azok a mesék egyáltalán nem érdekelnek.

MN: Kapta már azon magát, hogy képmutatóan viselkedett?

SL: Persze.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.