Film

Három hegycsúcs

  • 2018. június 10.

Film

Tekintsünk el attól, hogy a film kiinduló helyzete abból az elterjedt nevelési attitűdből ered, amelynek alapvetése, hogy a gyerek voltaképpen kis felnőtt, akit minden tekintetben egyenértékűnek kell tekinteni a valódi felnőttel, sőt véleményei, szokásai, igényei elsőbbséget is élveznek nevelőinek igényeivel szemben (egyedül felelősségvállalásra nem kell rászoktatni). Ebben az esetben nem pedagógiai problémaként látjuk a voltaképpeni konfliktust, azt, hogy a nevelőapa és a nevelt fiú vérre menő vetélkedést folytat az anya/asszony kegyeiért. Ám nem is drámaként, mert a konfliktust nem a helyzetből eredő, esetleg mérgező családi dinamika generálja (itt mindenki megegyezésre és együttműködésre törekszik), hanem egy irracionális elem, a fiúnak a valódi apa hiányával (főleg kétévnyi távollét után) már nem magyarázható, kegyetlen elszántsága, hogy a vetélytársként érzékelt férfit félreállítsa. Így, 6-7 évesen.

A háromtagú család kegyetlen játszmává fajuló kempingezése – amelyben az elszánt kiskorú előbb tudattalanul és manipulatív módon, később már szándékosan és tettleg is a hozzá amúgy kifejezetten szeretettel közeledő, sőt az éle­tét konkrétan megmentő felnőtt életére tör – sajnos nélkülözi az elvárható pszichológiai magyarázatot, s dramaturgiailag is kontraproduktív: egy thriller keretei közé zárja az ígéretesen induló és fontos kérdéseket felvető drámai szituációt. Thrillernek viszont fegyelmezetlen. Abban az arányok (félórás suspense, egyórás kibontakozás) ki vannak próbálva, s fordított felállásban egyszerűen nem működnek.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.