Film

Három hegycsúcs

  • 2018. június 10.

Film

Tekintsünk el attól, hogy a film kiinduló helyzete abból az elterjedt nevelési attitűdből ered, amelynek alapvetése, hogy a gyerek voltaképpen kis felnőtt, akit minden tekintetben egyenértékűnek kell tekinteni a valódi felnőttel, sőt véleményei, szokásai, igényei elsőbbséget is élveznek nevelőinek igényeivel szemben (egyedül felelősségvállalásra nem kell rászoktatni). Ebben az esetben nem pedagógiai problémaként látjuk a voltaképpeni konfliktust, azt, hogy a nevelőapa és a nevelt fiú vérre menő vetélkedést folytat az anya/asszony kegyeiért. Ám nem is drámaként, mert a konfliktust nem a helyzetből eredő, esetleg mérgező családi dinamika generálja (itt mindenki megegyezésre és együttműködésre törekszik), hanem egy irracionális elem, a fiúnak a valódi apa hiányával (főleg kétévnyi távollét után) már nem magyarázható, kegyetlen elszántsága, hogy a vetélytársként érzékelt férfit félreállítsa. Így, 6-7 évesen.

A háromtagú család kegyetlen játszmává fajuló kempingezése – amelyben az elszánt kiskorú előbb tudattalanul és manipulatív módon, később már szándékosan és tettleg is a hozzá amúgy kifejezetten szeretettel közeledő, sőt az éle­tét konkrétan megmentő felnőtt életére tör – sajnos nélkülözi az elvárható pszichológiai magyarázatot, s dramaturgiailag is kontraproduktív: egy thriller keretei közé zárja az ígéretesen induló és fontos kérdéseket felvető drámai szituációt. Thrillernek viszont fegyelmezetlen. Abban az arányok (félórás suspense, egyórás kibontakozás) ki vannak próbálva, s fordított felállásban egyszerűen nem működnek.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.