Film

Három hegycsúcs

  • 2018. június 10.

Film

Tekintsünk el attól, hogy a film kiinduló helyzete abból az elterjedt nevelési attitűdből ered, amelynek alapvetése, hogy a gyerek voltaképpen kis felnőtt, akit minden tekintetben egyenértékűnek kell tekinteni a valódi felnőttel, sőt véleményei, szokásai, igényei elsőbbséget is élveznek nevelőinek igényeivel szemben (egyedül felelősségvállalásra nem kell rászoktatni). Ebben az esetben nem pedagógiai problémaként látjuk a voltaképpeni konfliktust, azt, hogy a nevelőapa és a nevelt fiú vérre menő vetélkedést folytat az anya/asszony kegyeiért. Ám nem is drámaként, mert a konfliktust nem a helyzetből eredő, esetleg mérgező családi dinamika generálja (itt mindenki megegyezésre és együttműködésre törekszik), hanem egy irracionális elem, a fiúnak a valódi apa hiányával (főleg kétévnyi távollét után) már nem magyarázható, kegyetlen elszántsága, hogy a vetélytársként érzékelt férfit félreállítsa. Így, 6-7 évesen.

A háromtagú család kegyetlen játszmává fajuló kempingezése – amelyben az elszánt kiskorú előbb tudattalanul és manipulatív módon, később már szándékosan és tettleg is a hozzá amúgy kifejezetten szeretettel közeledő, sőt az éle­tét konkrétan megmentő felnőtt életére tör – sajnos nélkülözi az elvárható pszichológiai magyarázatot, s dramaturgiailag is kontraproduktív: egy thriller keretei közé zárja az ígéretesen induló és fontos kérdéseket felvető drámai szituációt. Thrillernek viszont fegyelmezetlen. Abban az arányok (félórás suspense, egyórás kibontakozás) ki vannak próbálva, s fordított felállásban egyszerűen nem működnek.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.