Interjú

„Hatalmas vérontás lenne”

Nadav Lapid filmrendező

  • Kovács Bálint
  • 2012. január 18.

Film

Nemrég mutatták be A rend őre című filmjét, amiben egy társadalmi egyenlőtlenségek ellen lázadó radikális csoport túszejtő akciója áll az egyik, egy rendőrkommandó pedig a másik oldalon. A filmről és az izraeli szociális alapú tüntetésekről beszélgettünk vele budapesti látogatása idején.

Magyar Narancs: Izraelben 2011 nyarán a szociális jóléti államért folytatott, korábban sosem látott tömegtüntetések kezdődtek. A rend őrének aktivistái mintha a tüntetések kemény magjából kerültek volna elő – de te 2006-ban írtad a forgatókönyvet.

Nadav Lapid: Régóta lehetett érezni, hogy hatalmas a szakadék a szegények és a gazdagok közt, hogy sok a szociális igazságtalanság és így tovább – ez persze mindenhol így van, de a nyugati államok közül Izraelben a legnagyobb a különbség módosak és nincstelenek között. Már 2006 körül is mindenki érezte, hogy – ahogy az izraeliek mondják – egy fehér elefánt van a szobában, de senki nem beszélt a helyzetről, tabu volt. Az államunk alapja, hogy a zsidók, akiket a világon mindenütt üldöztek, egyesültek az üldözők ellen, így az izraelieknek szinte a DNS-ébe van kódolva a nemzeti összetartás egy olyan ellenséggel szemben, amelyik mindig kívülről támad. De ez az összefogás idővel hamissá vált, mert a váz alatt a kisebbség kiszipolyozta a többséget – és közben még arra sem volt lehetőségünk, hogy a szegények utálják a főnökeiket, hiszen mi mind testvérek vagyunk. Ezért ez a téma hiányzott a művészetekből is. Én filmrendezőként használhattam a képzeletemet, így kerültek a filmbe olyan emberek, akik nem csak beszélnek a nehéz szituációról, de akcióba is lendülnek – ez 2006-ban fantazmagóriának tűnt. Emlékszem, ahogy 2010-ben, a forgatáson próbáltam elmagyarázni a színészeknek, hogy mit jelent egyáltalán, ha valaki társadalmi célokért küzdő radikális aktivista. Amikor próbáltam pénzt szerezni a filmhez, mindenkinek az volt a reakciója, hogy „oké, de ez egy sci-fi?”. Aztán három nappal az első nyilvános vetítés után elindultak a tüntetések.


Fotó: Németh Dániel

 

MN: Csalódott voltál, hogy a filmed egyedi vízióból hétköznapi történetté vált?

NL: Azért még így is nagy különbség van a kedves, illedelmes tel-avivi tüntetők és a filmben szereplő fegyveres radikálisok között. Először azt mondták a filmre, hogy profetikus, aztán meg azt, hogy jó, jó, de a vége mégiscsak kudarc, a valóság meg sikertörténet. Most meg, ahogy agonizál a tüntetéssorozat, megint profetikusnak tartják – aztán ha holnap fegyveresek elrabolnak valakit, még a végén politikailag veszélyessé nyilvánítják. Nem hiszem egyébként, hogy igaza lenne annak, aki lázadó filmnek tartja, hiszen pont a lázadás lehetetlenségéről, a változtatásra való képtelenségről szól. Azt próbálja megértetni, hogy tulajdonképpen mindenki ösztönösen érzi, hogy mi az igazságosság és az igazságtalanság: a világon keveseknek van sok pénzük, a nagy többségnek pedig nincs elég, és nincs rendben, hogy aki szegény, az nem kap jó oktatást vagy egészségügyi ellátást. Ezt mindenki érti, mégis az emberiség története az igazságtalanság története. A film végső soron azt vizsgálja, hogy ez miért van így, még ha kapcsolódik is ahhoz, ami most Izraelben történik.

MN: Előfordult már a tüntetéssorozat alatt, hogy valaki – mint a filmben – fegyvert ragadott a céljaiért?

NL: Izraelben, mivel folyamatosan háborús helyzet van, mindig a levegőben van az erőszak lehetősége, de ezt ügyes manipulációval folyamatosan kifelé irányítják. Szinte mindenki szolgált a hadseregben, mindenki tudja, hogyan kell a fegyvereket használni, a fegyverek elérhetők, tehát az emberek nagyon félnek a belső konfliktusoktól: hogy ez a potenciális erőszak egyszer ne kifelé irányuljon, mert abból hatalmas vérontás lenne. Ilyesmi sosem történhet meg.

MN: Hogy fogadta a közönség és a hatalom a filmet?

NL: Az állam megpróbálta cenzúrázni, nem cenzorok, hanem az életkor-besoroló bizottság által. Nagyon ritka, hogy magas életkorhoz kötik egy film megtekinthetőségét, de ebben az esetben egyhangúlag a legmagasabb, 18 éves besorolást adták neki. Azt mondták a filmről, hogy nagyon erőszakos (a filmben négy embert lőnek le, de egyik lövést sem ábrázolják különösebben naturális módon – K. B.). Persze nem szeretem a cenzúrát, de arra jó, hogy rátekintést engedjen az államgépezet gondolkodásmódjára: amikor erőszakról beszéltek, mindig csak azt említették, amit a radikálisok követtek el. A rendőrök tetteivel sosem volt bajuk: az ő lövéseik nem erőszakos cselekedetek, hanem hőstettek. Az ügyből aztán botrány lett, a média szerint politikai cenzúráról volt szó, és még a kultuszminiszter is felszólalt – nyilván örült a lehetőségnek, hogy nyilatkozhat –, és végül megváltoztatták a besorolást 14 évre. A kritikusok egyébként nagyon szerették a filmet, rég nem kapott ilyen jó kritikát izraeli film; a közönséget pedig élesen megosztotta. Hallottam embereket vetítés után üvöltözni egymással.

MN: Általában jobban szeretik Izraelben a rendszerkritikus filmeket, mint mondjuk a romantikus komédiákat?

NL: Izraelben nem igazán vannak romantikus komédiák. Nehéz filmet készíteni, így a rendezők mindig úgy érzik, hogy ha már nekifognak, annak valami fontos dologról kell szólnia, mert olyan országban élünk, ahol rengeteg komoly téma része a mindennapoknak. De azért az izraeli mozikban is a kommerszebb filmeket nézik meg a legtöbben.

(A rend őre című film kritikáját lásd itt!)

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.