A rend őre

  • - kb -
  • 2012. január 18.

Film

Nadav Lapid első rendezése elsősorban kiáltvány, s csak másodsorban játékfilm.

Vagy inkább kiáltványdarabka - a problémáknak csak a meglétéről beszél, de nem artikulálja őket. Négy tel-avivi fiatal rájön, amire azóta a fél ország, hogy túl nagy a különbség szegények és gazdagok közt, s hogy nézeteiket nyilvánosságra hozzák, túszul ejtenek pár milliárdost, és várják a tévéstábokat - persze mindenki tudja, hogy helyettük csak a kommandósok futnak majd be.

A lázadók lírai, ám vázlatos kiáltványának felolvasásáig azonban hosszú és rögös út vezet, amely másfél órányi filmmel van kikövezve. Ez nagyobbrészt dramaturgiailag felesleges jeleneteket takar, leginkább az egyik kommandós teljesen átlagos életéből; ha meg valami épp mégiscsak történik - például meghal az egyik kolléga -, annak se magyarázata, se folytatása, és így jelentősége sincs.


A forradalmárok élete persze már izgalmasabb, de a róluk szóló filmrész nem az: tízperces, az értelem és a magyarázat luxusával meg nem áldott jelenetek sorjáznak, hogy a végükön elhangozzék egyetlen fontosabb mondat - mint amikor egyikük egy bárban csókolózik, lézeng, beszélget, zenét hallgat, hogy végül azt mondhassa valakinek: ciki, hogy az csak beszél a lázadásról, de nem tesz semmit. Mindez persze lehet szándékos, lehet célja valami meditatív hangulat előidézése, egy elidegenedett nézőpont létrehozása - de attól még az összkép túlságosan is az amatőr filmek világát idézi.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.