A rend őre

  • - kb -
  • 2012. január 18.

Film

Nadav Lapid első rendezése elsősorban kiáltvány, s csak másodsorban játékfilm.

Vagy inkább kiáltványdarabka - a problémáknak csak a meglétéről beszél, de nem artikulálja őket. Négy tel-avivi fiatal rájön, amire azóta a fél ország, hogy túl nagy a különbség szegények és gazdagok közt, s hogy nézeteiket nyilvánosságra hozzák, túszul ejtenek pár milliárdost, és várják a tévéstábokat - persze mindenki tudja, hogy helyettük csak a kommandósok futnak majd be.

A lázadók lírai, ám vázlatos kiáltványának felolvasásáig azonban hosszú és rögös út vezet, amely másfél órányi filmmel van kikövezve. Ez nagyobbrészt dramaturgiailag felesleges jeleneteket takar, leginkább az egyik kommandós teljesen átlagos életéből; ha meg valami épp mégiscsak történik - például meghal az egyik kolléga -, annak se magyarázata, se folytatása, és így jelentősége sincs.


A forradalmárok élete persze már izgalmasabb, de a róluk szóló filmrész nem az: tízperces, az értelem és a magyarázat luxusával meg nem áldott jelenetek sorjáznak, hogy a végükön elhangozzék egyetlen fontosabb mondat - mint amikor egyikük egy bárban csókolózik, lézeng, beszélget, zenét hallgat, hogy végül azt mondhassa valakinek: ciki, hogy az csak beszél a lázadásról, de nem tesz semmit. Mindez persze lehet szándékos, lehet célja valami meditatív hangulat előidézése, egy elidegenedett nézőpont létrehozása - de attól még az összkép túlságosan is az amatőr filmek világát idézi.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.