Hét év Szigony - Mit tudjátok ti, ki vagyok én!

  • B. I.
  • 2009. október 29.

Film

Nehézkesen indul a film, ahogyan a káros szenvedélyekből a kigyógyulást sem egyszerű elkezdeni. Fiatal emberek beszélgetnek egymással különböző szituációkban, hol keresetten lazának és jófejkedőnek tűnő stílben, miként egy felvételi procedúra során vagy szűk körű történelemórán ("Ki a harmadik főbige?" - kérdez rá Pallasz Athénéra a tanár), hol brutális nyíltsággal, amikor egy visszaeső anyagozó viselkedését minősítik sunyinak a társai és a csoportvezető.

Nehézkesen indul a film, ahogyan a káros szenvedélyekből a kigyógyulást sem egyszerű elkezdeni. Fiatal emberek beszélgetnek egymással különböző szituációkban, hol keresetten lazának és jófejkedőnek tűnő stílben, miként egy felvételi procedúra során vagy szűk körű történelemórán ("Ki a harmadik főbige?" - kérdez rá Pallasz Athénéra a tanár), hol brutális nyíltsággal, amikor egy visszaeső anyagozó viselkedését minősítik sunyinak a társai és a csoportvezető. Noha a filmkezdő tájékoztató feliratból és egyik-másik dialógusból az elejétől világos, hogy milyen térben vagyunk - a szenvedélybeteg fiatalok rehabilitációját és oktatását vállaló Megálló Csoport Alapítvány Szigony utcai földszintes otthonában -, az első tizenöt-húsz percben csak tapogatózunk. Nincsenek előéletek, a kábítószerezéshez vezető utat feltárni igyekvő oknyomozás. A most állapota van csak, amiből tovább kell lépni a józanodás felé. Sokszor az sem világos, kit hallunk, tisztulni vágyó fiatalt, avagy terapeutát - mindkét fél képes ugyanis kegyetlenül őszinte és mélységesen együttérző is lenni. E nézői tanácstalanság végső soron érthető, az alapítványi segítő munkatársak java maga is kemény piálásból, drogozásból jött vissza évekkel ezelőtt rehabilitációs programok és mindenekelőtt a saját erős akarata révén. A filmben előre haladva azonban tisztul az összkép, a hagyományos dokumentarista tényfeltárás nélkül is összeállnak az egyedi sorsok, sikertörténetek és kudarcok.

Pálos György kisebb-nagyobb megszakításokkal hét évig forgatott e zárt közösségben. Helyzeteket ábrázol, maga diszkréten a háttérben marad; klasszikus interjúhelyzet, a kamera előtt monologizáló talking head egy-kettő, ha akad. A legkülönfélébb események (tanórák, csoportos kibeszélések, bulik, olaszországi kirándulás), apró történetek mindenféle erőltetett műviség, hatásvadász alkotói fogás nélkül állnak össze hiteles és átélhető elbeszélésfolyammá - holott aligha kétséges, hogy nagyon is tudatos szerkesztői-vágói munka eredményét látjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.