Hét év Szigony - Mit tudjátok ti, ki vagyok én!

  • B. I.
  • 2009. október 29.

Film

Nehézkesen indul a film, ahogyan a káros szenvedélyekből a kigyógyulást sem egyszerű elkezdeni. Fiatal emberek beszélgetnek egymással különböző szituációkban, hol keresetten lazának és jófejkedőnek tűnő stílben, miként egy felvételi procedúra során vagy szűk körű történelemórán ("Ki a harmadik főbige?" - kérdez rá Pallasz Athénéra a tanár), hol brutális nyíltsággal, amikor egy visszaeső anyagozó viselkedését minősítik sunyinak a társai és a csoportvezető.

Nehézkesen indul a film, ahogyan a káros szenvedélyekből a kigyógyulást sem egyszerű elkezdeni. Fiatal emberek beszélgetnek egymással különböző szituációkban, hol keresetten lazának és jófejkedőnek tűnő stílben, miként egy felvételi procedúra során vagy szűk körű történelemórán ("Ki a harmadik főbige?" - kérdez rá Pallasz Athénéra a tanár), hol brutális nyíltsággal, amikor egy visszaeső anyagozó viselkedését minősítik sunyinak a társai és a csoportvezető. Noha a filmkezdő tájékoztató feliratból és egyik-másik dialógusból az elejétől világos, hogy milyen térben vagyunk - a szenvedélybeteg fiatalok rehabilitációját és oktatását vállaló Megálló Csoport Alapítvány Szigony utcai földszintes otthonában -, az első tizenöt-húsz percben csak tapogatózunk. Nincsenek előéletek, a kábítószerezéshez vezető utat feltárni igyekvő oknyomozás. A most állapota van csak, amiből tovább kell lépni a józanodás felé. Sokszor az sem világos, kit hallunk, tisztulni vágyó fiatalt, avagy terapeutát - mindkét fél képes ugyanis kegyetlenül őszinte és mélységesen együttérző is lenni. E nézői tanácstalanság végső soron érthető, az alapítványi segítő munkatársak java maga is kemény piálásból, drogozásból jött vissza évekkel ezelőtt rehabilitációs programok és mindenekelőtt a saját erős akarata révén. A filmben előre haladva azonban tisztul az összkép, a hagyományos dokumentarista tényfeltárás nélkül is összeállnak az egyedi sorsok, sikertörténetek és kudarcok.

Pálos György kisebb-nagyobb megszakításokkal hét évig forgatott e zárt közösségben. Helyzeteket ábrázol, maga diszkréten a háttérben marad; klasszikus interjúhelyzet, a kamera előtt monologizáló talking head egy-kettő, ha akad. A legkülönfélébb események (tanórák, csoportos kibeszélések, bulik, olaszországi kirándulás), apró történetek mindenféle erőltetett műviség, hatásvadász alkotói fogás nélkül állnak össze hiteles és átélhető elbeszélésfolyammá - holott aligha kétséges, hogy nagyon is tudatos szerkesztői-vágói munka eredményét látjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.