Bevezető

  • Oksana Sarkisova a fesztivál programigazgatója
  • 2009. október 29.

Film

"Az én utam, hogy a világot új szemmel láttassam. Azt a világot fedem fel, ami mások számára láthatatlan" - Dziga Vertovnak, a dokumentumfilmezés egyik úttörőjének a LEF című avantgárd lapban 1923-ban megjelent szavai a mai napig útmutatóul szolgálhatnak az akár már ismert, akár eddig mellőzött témákat újfajta perspektívából feldolgozni szándékozó filmesek számára.
A rendezőnek minden egyes filmben újra kell teremtenie a tényszerűség és kreativitás, az objektív és személyes ábrázolás, a hagyomány és kísérletezés közti finom egyensúlyt. A 6. Verzió filmjei e kérdést járják körül, a musicalben elmesélt észak-koreai munkatábortól (Történetek a munkatáborból) kezdve a temetkezési üzelmeken keresztül bemutatott lengyel kapitalizmusig (Holt lelkek), a katonai szakácsok szemével láttatott XX. századi történelemig (Gulyáságyú) vagy az apartheid utáni Dél-Afrika fokvárosi tengerparti sétányra vetített állapotrajzáig (A tengerparti sétány) - hogy csak néhányat említsünk az idei program eredeti mondanivalójú, témáját érzékenyen és érdeklődéssel boncolgató filmjeiből. A kortárs nemzetközi és magyar dokumentumfilm-panoráma két további programmal egészül ki. A hagyományos "Fesztivál Keresztutak" rész a "20 év demokrácia" című, több szervezet együttműködésével összeállított programot mutatja be, amelynek keretében a Verzió négy partnerfesztivállal (prágai One World, pozsonyi One World, Watch Docs Varsó és DOK Leipzig) működött együtt. Az együttműködésnek köszönhetően egy sor, a régióban az 1989 óta tartó átalakulásról szóló film vált online elérhetővé, amelyek közül a moziban is bemutatunk néhányat. A lengyel retrospektív pedig egyedülálló alkalom az 1956-58 közötti kulturális desztalinizáció első hullámának megismerésére. A "fekete sorozat" az akkoriban még kötelező jellegű szocialista realizmus közegében és a szigorú állami cenzúra mellett is úttörőnek számító társadalomkritikai dokumentumfilmekből áll. A hagyományokhoz híven a 6. Verzió is megrendezi a Diákverziót, mindenki számára nyitott beszélgetéseket szervez a filmek alkotóival, és öszszességében egy olyan fórum kíván lenni, ahol helyük van a provokatív kérdéseknek, eredeti gondolatoknak és az újszerű látásmódnak.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.