Bevezető

  • Oksana Sarkisova a fesztivál programigazgatója
  • 2009. október 29.

Film

"Az én utam, hogy a világot új szemmel láttassam. Azt a világot fedem fel, ami mások számára láthatatlan" - Dziga Vertovnak, a dokumentumfilmezés egyik úttörőjének a LEF című avantgárd lapban 1923-ban megjelent szavai a mai napig útmutatóul szolgálhatnak az akár már ismert, akár eddig mellőzött témákat újfajta perspektívából feldolgozni szándékozó filmesek számára.
A rendezőnek minden egyes filmben újra kell teremtenie a tényszerűség és kreativitás, az objektív és személyes ábrázolás, a hagyomány és kísérletezés közti finom egyensúlyt. A 6. Verzió filmjei e kérdést járják körül, a musicalben elmesélt észak-koreai munkatábortól (Történetek a munkatáborból) kezdve a temetkezési üzelmeken keresztül bemutatott lengyel kapitalizmusig (Holt lelkek), a katonai szakácsok szemével láttatott XX. századi történelemig (Gulyáságyú) vagy az apartheid utáni Dél-Afrika fokvárosi tengerparti sétányra vetített állapotrajzáig (A tengerparti sétány) - hogy csak néhányat említsünk az idei program eredeti mondanivalójú, témáját érzékenyen és érdeklődéssel boncolgató filmjeiből. A kortárs nemzetközi és magyar dokumentumfilm-panoráma két további programmal egészül ki. A hagyományos "Fesztivál Keresztutak" rész a "20 év demokrácia" című, több szervezet együttműködésével összeállított programot mutatja be, amelynek keretében a Verzió négy partnerfesztivállal (prágai One World, pozsonyi One World, Watch Docs Varsó és DOK Leipzig) működött együtt. Az együttműködésnek köszönhetően egy sor, a régióban az 1989 óta tartó átalakulásról szóló film vált online elérhetővé, amelyek közül a moziban is bemutatunk néhányat. A lengyel retrospektív pedig egyedülálló alkalom az 1956-58 közötti kulturális desztalinizáció első hullámának megismerésére. A "fekete sorozat" az akkoriban még kötelező jellegű szocialista realizmus közegében és a szigorú állami cenzúra mellett is úttörőnek számító társadalomkritikai dokumentumfilmekből áll. A hagyományokhoz híven a 6. Verzió is megrendezi a Diákverziót, mindenki számára nyitott beszélgetéseket szervez a filmek alkotóival, és öszszességében egy olyan fórum kíván lenni, ahol helyük van a provokatív kérdéseknek, eredeti gondolatoknak és az újszerű látásmódnak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.