Burma VJ - Tudósítás egy zárt országból

  • - kovácsy -
  • 2009. október 29.

Film

Az információs technológia fejlődése, a globális nyilvánosság hatalma átalakítja az elnyomó rendszerek elleni küzdelem módszereit. A burmai "gerillák" gépfegyverek helyett digitális kamerákkal harcolnak a katonai diktatúra ellen, amelynek összeomlásában utoljára a nagy 1988-as tüntetések idején lehetett reménykedni - aztán a fegyveres erők lemészároltak háromezer tüntetőt, és minden maradt a régiben.
Az emigráns tévécsatorna titkos hazai munkatársai 2007-ben váratlanul az események középpontjában találják magukat. Újra tüntetések kezdődnek, napról napra nő a változásokat követelő tömeg, és a táskába rejtett kamerákon készített felvételek bejárják a világot. Tudjuk persze, hogy mi lett a két évvel ezelőtti események vége: mint korábban, most is maradt az elnyomás, és a katonai rezsim változatlanul házi őrizetben tartja az ellenzék népszerű vezetőjét, Aung San Suu Kyit, remélve, hogy az emberek előbb-utóbb elfelejtik, és vele együtt a szabadság vágyát is.

A film igazi hősei maguk a tudósítók, akik közül többen a diktatúra börtöneiben végzik. Küzdelmüket, félelmeiket és elszántságukat nyomon követve őszintén szurkolhatunk ügyük sikeréért, hiába tudjuk, hogy itt aztán nem fordulnak jóra a dolgok. A film készítőinek sikerül megteremteniük és közel másfél órán keresztül fenntartaniuk a feszültséget, amiben minden bizonynyal része van a rejtekből, lopva készített felvételek esendő esetlegességének is, amely a hitelüket és drámaiságukat adja. Ettől válik borzongatóan átélhetővé a félelem és az ezt legyőző bátorság folyamatosan vibráló, emelkedett kettőssége.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.