Burma VJ - Tudósítás egy zárt országból

  • - kovácsy -
  • 2009. október 29.

Film

Az információs technológia fejlődése, a globális nyilvánosság hatalma átalakítja az elnyomó rendszerek elleni küzdelem módszereit. A burmai "gerillák" gépfegyverek helyett digitális kamerákkal harcolnak a katonai diktatúra ellen, amelynek összeomlásában utoljára a nagy 1988-as tüntetések idején lehetett reménykedni - aztán a fegyveres erők lemészároltak háromezer tüntetőt, és minden maradt a régiben.
Az emigráns tévécsatorna titkos hazai munkatársai 2007-ben váratlanul az események középpontjában találják magukat. Újra tüntetések kezdődnek, napról napra nő a változásokat követelő tömeg, és a táskába rejtett kamerákon készített felvételek bejárják a világot. Tudjuk persze, hogy mi lett a két évvel ezelőtti események vége: mint korábban, most is maradt az elnyomás, és a katonai rezsim változatlanul házi őrizetben tartja az ellenzék népszerű vezetőjét, Aung San Suu Kyit, remélve, hogy az emberek előbb-utóbb elfelejtik, és vele együtt a szabadság vágyát is.

A film igazi hősei maguk a tudósítók, akik közül többen a diktatúra börtöneiben végzik. Küzdelmüket, félelmeiket és elszántságukat nyomon követve őszintén szurkolhatunk ügyük sikeréért, hiába tudjuk, hogy itt aztán nem fordulnak jóra a dolgok. A film készítőinek sikerül megteremteniük és közel másfél órán keresztül fenntartaniuk a feszültséget, amiben minden bizonynyal része van a rejtekből, lopva készített felvételek esendő esetlegességének is, amely a hitelüket és drámaiságukat adja. Ettől válik borzongatóan átélhetővé a félelem és az ezt legyőző bátorság folyamatosan vibráló, emelkedett kettőssége.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.