Hit és tudás - Gábor György vallástörténész

  • Hungler Tímea
  • 2006. május 18.

Film

A Da Vinci-kód sikere és a National Geographic Júdás evangéliuma című dokumentumfilmje két nem kanonizálódott apokrif leletre, Mária és Júdás evangéliumára irányította a figyelmet.
A Da Vinci-kód sikere és a National Geographic Júdás evangéliuma című dokumentumfilmje két nem kanonizálódott apokrif leletre, Mária és Júdás evangéliumára irányította a figyelmet.

Magyar Narancs: Mária és Júdás evangéliumán kívül még számos más evangélium is létezik. Miért az ismert négy került be végül az Újszövetségbe?

Gábor György: A szinkretizmus időszakában, a Római Birodalomban különböző vallási hagyományok hatottak egymásra, egyik vallás merített a másikból, elemeket vettek át egymástól. A rómaiak stratégiai, politikai érdekből toleránsak voltak - mindenki gyakorolhatta a saját vallását, ha fizette az adót az államkasszába, és elismerte a római császárt. A kanonizáció előtt nagyon sokféle szentírásgyűjtemény létezett - egy-egy történetnek számtalan variációja volt annak megfelelően, hogy melyik vallási irányzathoz, szektához állt a legközelebb. Egyáltalán nem volt törvényszerű, hogy az legyen a kánon, amit ma ismerünk, minden alakult, változott. És nemcsak az újszövetségi, de a héber kánon is - sokáig az Énekek énekét sem vették be a szent könyvek közé, folyt a vita arról, hogy egy hús-vér love story beilleszthető-e ide. 325-ben a római császár, Nagy Konstantin által összehívott niceai zsinat rendet tett a hivatalos kereszténységet illetően, az "elhajlásokat", a veszélyes konkurenciákat kiiktatta, és megmondta, mi az az irány, amit követni kell. 380 körül a kereszténység államvallás lett a Római Birodalomban, a 397-es karthágói zsinat pedig véglegesen meghatározta a szent könyvek kánonját.

MN: Miért a kereszténységet és nem a zsidó vallást tette államvallássá a Római Birodalom?

GGY: A korabeli zsidóságon belül számtalan vallási irányzat létezett, a kereszténység csak az egyik ág volt, egy pici szekta, amelyet tizenkét plusz egy ember indított az útjára. A legkorábbi keresztények zsidók voltak, a kereszténység a judaizmus köldökzsinórjáról szakad le. A zsidók egyik konfliktusa a Római Birodalommal az volt, hogy nem ismerték el a császárt mint istenséget vagy mint isteni legitimitású legfőbb hatalmat. A császár szobrának felállítása lehetetlen volt vallási okokból, mert ez bálványimádásnak minősült, ami a zsidók számára az egyik legnagyobb bűn. A keresztények azonban megadták a császárnak azt, ami jár - amikor arról beszéltek pl., hogy "egy országot szeretnének felépíteni", azt nem politikai értelemben értették, hanem spirituálisan, "isten országaként". Ez konfliktusokhoz vezetett a zsidók és a keresztények között - a kereszténység mindinkább azon volt, hogy elszakadjon a zsidóságtól. Két monoteista vallásról beszélünk egy pogány, politeista birodalmon belül. A monoteizmus azért volt olyan vonzó az állam számára, mert egy kizárólagos elv mentén rendezhette a birodalmat - ahol sok isten van, fennáll a veszélye a széttagolódásnak. A kereszténység hihetetlen szervező ereje is jól látszott már - hatá-rozott etikai tanításokat fogalma-zott meg a zsidóság nyomán, azt mondta pl., hogy az öregeket és a nyomorékokat nem kell a Taigetoszról lelökni, hanem gondozni, ápolni kell őket, ami sok ember számára tette vonzóvá a tanokat. Alapvetően alulról építkezett, a kiszolgáltatott, megalázott, kevésbé kvalifikált emberek vallásaként indult. Jézus tanítványai nem filozófusok voltak, hanem halászok, vámosok stb. A kereszténységgel a különböző társadalmi érdekek nem sértették egymást - míg vigaszt nyújtott a kiszolgáltatottaknak, a fennálló hatalmat sem bántotta, hiszen azt tanította, hogy "a földi lét csak egy rövid kis átmenet, s ha a test börtönébe zárva rossz is itt, a túlvilágon majd minden megadatik és megoldódik".

MN: A többi, konkurens vallási irányzattal mi volt a probléma, pl. a Júdás és Mária evangéliumát jegyző gnosztikusokkal?

GGY: A gnosztikus tanok exkluzív vallások voltak, az intellektuelek zárt klubjai - a gnosis, vagyis a tudás volt a közös bennük, azt hirdették, hogy a beavatottakkal megismertetik az istenhez és a legfőbb tudáshoz vezető utat. Ahol a szent tudás a tárgy, oda nem jut be akárki. Sokáig nem állt rendelkezésünkre hiteles, eredeti forrás, csak a keresztény szerzők műveiből értesülhettünk a tanaikról, akik meg - kvázi feljelentgetve őket - arról számoltak be, hogy milyen ostobaságokat tanítanak. Mivel az irataikat veszélyesnek, eretneknek bélyegezték, a kanonizáció után megsemmisítették őket, vagy egyszerűen maguktól tűntek el, minthogy nem használták őket. Jócskán a könyvnyomtatás előtt vagyunk, ha egy szöveget valamilyen módon nem örökítettek tovább, az azt jelenti, hogy kilencvennyolc szá-zalékos eséllyel elveszett. Mivel azonban sok tanítást különböző nyelvekre is lefordítottak - szírre, örményre, koptra, görögre - ezek valamilyen úton-módon fennmaradhattak az egyiptomi sivatagban, amely kitűnően konzerválta őket. Az első hiteles gnosztikus leletek, a Nag Hammadi-könyvtár, a Holt-tengeri tekercsek a negyvenes években, Júdás evangéliuma a hetvenes években került elő, Mária evangéliuma azonban már ismert volt az 1800-as évek végétől is.

MN: Genova érseke, Tarcisio Bertone bíboros, aki éveken át a Vatikáni Hittani Kongregáció második embere volt, anatémát vetett A Da Vinci-kódra, katolikusellenesnek bélyegezte; Júdás evangéliumát számos neves teológus zagyva fikciónak minősíti. Miért ez az ellenkezés?

GGY: Azt gondolom, hogy a gnosztikus iratok napirendre kerülése segíthet abban, hogy megismerjük, milyen belső viták lehettek a korai kereszténységben, megmutatják, hogy mely történetek, gondolatok nem kerültek be a kánonba. Ezek ismeretében elgondolkozhatunk rajta, hogy miért. Júdás a hagyományos, ortodox keresztény tanítás szerint elárulta a meste-rét - ez az előkerült evangélium azonban kvázi rehabilitálja őt, azt mondja, az egyetlen volt a tanítványok között, aki valóban képes volt megérteni Jézust. Ez ugyanúgy bezavar az ortodoxia képébe, mint ahogy bezavar A Da Vinci-kódnak az az állítása, hogy Jézusnak Mária Magdolna a felesége volt, akitől gyerekei születtek. Teológiai szemmel nézve ez kínos lehet, mert úgy tűnhet, mintha ezektől a tézisektől egy közel két évezredes tanítás módosulna, csakhogy nem módosul, nem kerül veszélybe, csak differenciálódik. Teljes tévedésben vannak azok a teológusok, akik azt hiszik, hogy a gnosztikus leletek vagy A Da Vinci-kód, amely ráadásul fikció, veszélyeztetik a tanításaikat. A hit és a tudás két különböző dolog - a keresztény hívők majdnem két évezreden át hittek Poncius Pilátusban, anélkül, hogy erre bármilyen történelmi bizonyítékuk lett volna. A máig fellelt egyetlen felirat, amely megemlíti a nevét, valamikor a hatvanas években került elő. A hit és a tudás nincs kizáró viszonyban egymással, a világ megismerésének két különböző formája - sok dokumentumot találhatnak még az egyiptomi sivatagban, de olyan videofelvételt, amelyen Jézus feltámasztja Lázárt, valószínűleg nem fognak. Ez azonban nem ingatja majd meg a hívőket a hitükben. A világ értelmezések halmazából tevődik össze, amit a generációk továbbadnak egymásnak, és amelyhez mindenki hozzáteszi a maga kis kavicsait. Nem véletlenül találták ki a zsidók a kommentár mű-faját - a Talmudban ugyanazon az oldalon ugyanarról a szövegről X rabbi azt mondja, hogy piros, Y pedig, hogy zöld. Ugyanez a sokszínűség figyelhető meg a keresztény exegetikus (írásértelmező - H. T.) hagyományban is. Vagy talán nem ezt a termékeny sokféleséget csodálhatjuk a Biblia elbeszéléseinek, szereplőinek vagy helyzeteinek művészi ábrázolásaiban? Gondoljunk bele: az elmúlt évtizedek során Jézust hányféle módon láthattuk a filmvásznon: volt forradalmár, farmeres-bőrdzsekis beatnik, szelíd szavú tanító stb. Ezek mind értelmezések, amelyek azt bizonyítják, hogy az alaptörténet, az alapelbeszélés annyira gazdag, hogy minden kor minden nemzedéke képes felfedezni benne a maga igazságát.

MN: Az újonnan felbukkanó apokrif iratok nem írhatják felül a kánont?

GGY: Logikus, amit mond, de teológiailag nem lehetséges. Nem mondhatjuk azt, ha előkerül egy újabb lelet, hogy "hoppá, tévedtünk, gondoljuk újra az egészet elölről!". A kánon szent, kinyilatkoztatott szöveg, amit istentől kaptunk, ez a hit alapja. A vallástörténetnek van egy nagy tanulsága. A történelem során számtalan vallás létezett; volt, amelyik eltűnt a sülylyesztőben, volt, amelyik megmaradt. A kereszténység kétezer éve fennáll, igaz, komoly átalakulásokkal, módosulásokkal. Semmi tragédia nincs abban, ha egy vallás megszűnik - általában azok vesznek el, amelyek elidegenednek az emberektől, nem tudnak válaszokat adni a mindenkori modernitás kérdéseire. Az a vallás azonban, amely nyitott marad a világra, és folyamatosan keresi a válaszokat, életképesnek bizonyul.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.