Film

Hívők és hitetlenek

Abderrahmane Sissako: Timbuktu

  • 2015. április 12.

Film

Ellentmondásos mauritániai mű; egyfelől kivételes szépségű, költői képekben gazdag, meditatív film a valóságos istenhit és a sötét vallási fanatizmusban feltörő agresszivitás ismerős kimenetelű konfliktusáról. Másfelől tele van műkedvelő megoldásokkal.

A címszereplő az ezeréves település, az épületeiről híres turistacélpont, amely ma egy elszegényedett, eljelentéktelenedett város képét mutatja, de egykor gazdasági és kulturális központ volt. Volt és van szellemisége, ahogy a várost övező szavanna nomád lakossága is ősi rend és törvény szerint él. A számos, szokás és hit által meghatározott szabály a Korán azon értelmezésén alapul, amely az embert istene előtt felelős, de eredendően szabad emberként tekinti, aki más szabad emberekkel együtt saját belátásából, a teremtőnek való odaadottságból fogadja el és követi a szunnát, a Próféta és követői tanításain alapuló útmutatást. A filmben ezt a megélt, bölcsességgé szublimálódott, feltétlen hitet képviseli a helybéli imám, aki azonban hasztalan próbálja a Korán szavaival szembesítve meggyőzni a magukat szent ügy harcosainak tekintő s erre hivatkozva egy egész országot terrorizáló dzsihádistákat, hogy tévelyegnek, és útjuk nem a Tanítás szerint való.

A térség ugyanis a 2012-es tuareg lázadás után egy időre iszlám fundamentalisták kezére került. A rövid ideig önálló államot is alapító fanatikusok gyakorlatilag mindent betiltottak, középkori ítélkezési formulát vezettek be (a saríát), a nőkkel úgy bántak, mint a rabszolgákkal, s ha egy nemzetközi katonai akció véget nem vet a visszataszító rémuralomnak, ma az Iszlám Állam nevű terrorszervezettel emlegetnék egy napon a részben helybéli fanatikusok, részben (az ezredes bukása után Líbiából ide menekült) Kadhafi-huszárok és más hétpróbás gyilkosok vezette képződményt. A film sajátos, szarkasztikus humorral ábrázolja a sok elrontott életű, serdülőkorban megrekedt, Kalasnyikovval hadonászó nyomorultat. Betiltják a dohányzást, de suttyomban el-elszívnak egy spanglit; betiltják a focit (a film egyik legcsodálatosabb jelenete, amikor a helybéliek labda nélkül „játszanak” meccset, míg fegyveresek motoroznak a pálya körül), de egymás között összevitatkoznak a Zidane-t és Messit kedvelő harcosok; a nőket tetőtől talpig beburkolják, kesztyű és zokni is kötelező az igaz erkölcsök biztosítása céljából, de az egyik főnök azért be-betér a távol lévő nomád marhapásztor szép feleségéhez, hátha egyszer elfogadja sajátos udvarlását. A vallási bíróság feje meg, ha nem látják, vudu szertartást végez egy Haitiból elszármazott asszony házában. Lelepleződik a fegyveresek kegyetlenséggel párosuló infantilitása, vallási tébollyal párosuló voltaképpeni hitetlensége.

A végzetes kimenetelű konfliktus középpontjában a pásztor és egy halász véletlen gyilkossággá fajuló összetűzése áll. Egy bosszúból leölt tehén, a megtorlásként, ha szándékolatlanul is, de elsülő fegyver, s végül a nyilvánosan végrehajtandó halálos ítélet. Gyönyörű ballada. Inspiráló, szépen kivitelezett, mély kérdéseket felvető, archetipikus szituációkat, karaktereket mozgatva is a jelenkor legégetőbb problémáira reflektáló műalkotás.

De fájdalom, másfelől korántsem hibátlan. A javarészt amatőr szereplők nem mindegyike képes hiteles gesztusokra, olykor még a legszebb jelenetek kidolgozása is riasztóan civil, a dramaturgiai csúcspontok nem mindig vannak felépítve, bizonyos érzelmeket – meglehet, csak európai ízlésnek – elviselhetetlenül hosszasan, a hatást bizony tudatosan vadászva jelenítenek meg. Kár értük.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.