Film

Hívők és hitetlenek

Abderrahmane Sissako: Timbuktu

  • 2015. április 12.

Film

Ellentmondásos mauritániai mű; egyfelől kivételes szépségű, költői képekben gazdag, meditatív film a valóságos istenhit és a sötét vallási fanatizmusban feltörő agresszivitás ismerős kimenetelű konfliktusáról. Másfelől tele van műkedvelő megoldásokkal.

A címszereplő az ezeréves település, az épületeiről híres turistacélpont, amely ma egy elszegényedett, eljelentéktelenedett város képét mutatja, de egykor gazdasági és kulturális központ volt. Volt és van szellemisége, ahogy a várost övező szavanna nomád lakossága is ősi rend és törvény szerint él. A számos, szokás és hit által meghatározott szabály a Korán azon értelmezésén alapul, amely az embert istene előtt felelős, de eredendően szabad emberként tekinti, aki más szabad emberekkel együtt saját belátásából, a teremtőnek való odaadottságból fogadja el és követi a szunnát, a Próféta és követői tanításain alapuló útmutatást. A filmben ezt a megélt, bölcsességgé szublimálódott, feltétlen hitet képviseli a helybéli imám, aki azonban hasztalan próbálja a Korán szavaival szembesítve meggyőzni a magukat szent ügy harcosainak tekintő s erre hivatkozva egy egész országot terrorizáló dzsihádistákat, hogy tévelyegnek, és útjuk nem a Tanítás szerint való.

A térség ugyanis a 2012-es tuareg lázadás után egy időre iszlám fundamentalisták kezére került. A rövid ideig önálló államot is alapító fanatikusok gyakorlatilag mindent betiltottak, középkori ítélkezési formulát vezettek be (a saríát), a nőkkel úgy bántak, mint a rabszolgákkal, s ha egy nemzetközi katonai akció véget nem vet a visszataszító rémuralomnak, ma az Iszlám Állam nevű terrorszervezettel emlegetnék egy napon a részben helybéli fanatikusok, részben (az ezredes bukása után Líbiából ide menekült) Kadhafi-huszárok és más hétpróbás gyilkosok vezette képződményt. A film sajátos, szarkasztikus humorral ábrázolja a sok elrontott életű, serdülőkorban megrekedt, Kalasnyikovval hadonászó nyomorultat. Betiltják a dohányzást, de suttyomban el-elszívnak egy spanglit; betiltják a focit (a film egyik legcsodálatosabb jelenete, amikor a helybéliek labda nélkül „játszanak” meccset, míg fegyveresek motoroznak a pálya körül), de egymás között összevitatkoznak a Zidane-t és Messit kedvelő harcosok; a nőket tetőtől talpig beburkolják, kesztyű és zokni is kötelező az igaz erkölcsök biztosítása céljából, de az egyik főnök azért be-betér a távol lévő nomád marhapásztor szép feleségéhez, hátha egyszer elfogadja sajátos udvarlását. A vallási bíróság feje meg, ha nem látják, vudu szertartást végez egy Haitiból elszármazott asszony házában. Lelepleződik a fegyveresek kegyetlenséggel párosuló infantilitása, vallási tébollyal párosuló voltaképpeni hitetlensége.

A végzetes kimenetelű konfliktus középpontjában a pásztor és egy halász véletlen gyilkossággá fajuló összetűzése áll. Egy bosszúból leölt tehén, a megtorlásként, ha szándékolatlanul is, de elsülő fegyver, s végül a nyilvánosan végrehajtandó halálos ítélet. Gyönyörű ballada. Inspiráló, szépen kivitelezett, mély kérdéseket felvető, archetipikus szituációkat, karaktereket mozgatva is a jelenkor legégetőbb problémáira reflektáló műalkotás.

De fájdalom, másfelől korántsem hibátlan. A javarészt amatőr szereplők nem mindegyike képes hiteles gesztusokra, olykor még a legszebb jelenetek kidolgozása is riasztóan civil, a dramaturgiai csúcspontok nem mindig vannak felépítve, bizonyos érzelmeket – meglehet, csak európai ízlésnek – elviselhetetlenül hosszasan, a hatást bizony tudatosan vadászva jelenítenek meg. Kár értük.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."