Hős, nehéz időkre – Bitskey Tibor (1929–2015)

Film

Megvesztegetően jól állt neki az egyenruha, a férfias elszántság arckifejezése és a filmezés. Búcsú Bitskey Tibortól.

Már első filmszerepében, egy 1953-as rövid agitkában is honvédő volt, nyílt tekintetű, bátor és határozott katona, s az ilyen szerepek utóbb is végigkísérték és meghatározták Bitskey Tibor filmszínészi pályáját. „Néphadseregünk sztahanovista hőse” – sziszegte felé megvetően, de azért félve a szót a jampecek mellé szegődött Schubert Éva az Egy pikoló világos (1955) egyik jelenetében, ám a Bitskey által megformált Kincse Marcit nem lehetett ilyen egyszerűen elintézni. Máriássy Félix tabudöntő filmjében ugyanis nem csak a bikinire vetkőző, fitos Ruttkai Éva, de a hősnek képzett ifjú Bitskey Tibor is nagy alakítást nyújtott: az ábrándos szerelemtől meg a férfiszeméremtől a féltékeny düh regiszteréig magabiztosan vezetett játékával, el-elfelhősödő arcával.

Egy pikoló világos

Egy pikoló világos

 

Rákóczi hadnagyaként (1954) e változatos eszköztárra nemigen volt szüksége, s utóbb a többi kosztümös filmje is elsősorban a meg nem ingó hős eljátszását igényelte Bitskeytől: a nyugodt kedélyű Mekcseyt (Egri csillagok, 1968) vagy a farkasokkal és a vármegyegyűlés ókonzervatívjaival egyaránt megküzdő Baradlay Ödönt (A kőszívű ember fiai, 1965). Nem színészi fogyatékosságról, hanem éppenséggel Bitskey filmszínészi vonzerejéről tanúskodott, hogy alakja kevés eszközzel, mondhatni helyből betöltött egy zsánert, amihez sem hozzáadni, sem elvenni nem volt érdemes. E kevés eszköz egyik legfontosabbikának okvetlenül az orgánum tekinthető, merthogy Bitskey Tibornak még volt orgánuma: eredendően szép és azután gazdagon kiképzett, félreismerhetetlenül személyes, s a legjobb értelemben profi beszédhangja. Ezt a meleg alaptónusú orgánumot versmondóként csakúgy kamatoztatta, mint John Proctorként a Nemzeti Színház híres Salemi boszorkányok-előadásában. S ez az orgánum vált a náci belbiztonsági szolgálat vezetésébe beépült Vjacseszlav Tyihonov magyar hangjává, s persze Kloss kapitány hangjává is – Stanislaw Mikulski kevésbé férfias hangütése fölé terítve a maga bársonyos baritonját.

Rákóczi hadnagya

Rákóczi hadnagya

 

A hős olykor rossz oldalon harcol. Bitskeyvel is eljátszatták az „ellenforradalmárok” ellen fegyverrel fellépő főhadnagyot Keleti Márton és Dobozy Imre két 56-os filmjében (Tegnap, 1959; Virrad, 1960), ám e filmekben még a kor megannyi más nagy színésze kényszerült a történelemhamisításhoz asszisztálni: a Sztálin-szobor egy darabját megőrző Pécsi Sándor éppúgy, mint a tiszta-kemény Makláry Zoltán, vagy épp a Rákosi hadnagyának gúnyolt hajdani legendás Peer Gynt, Ladányi Ferenc. A maszkulin kisugárzását öregkoráig megőrző Bitskeyt azért utóbb is megtalálták az erőszak-szervezeti alakok, halványan visszautalva egykori filmszerepeire. A Jancsót mímelő Szinetár Miklós filmjében, Az erődben (1979) talán kevésbé, de Gazdag Gyula Túsztörténetének (1989) határőrtiszt apafigurájában bizonyosan volt ilyen visszautaló-emlékeztető szándék, ahogy alkalmasint a Banánhéjkeringő (1987) Bregyán alezredesében is.

A nyolcvanas évektől egyre inkább csak a hangja szólt hozzánk: a Vukot mesélte, az MDF választási reklámját mondta alá, vagy épp egy idősotthont ajánlott a figyelmünkbe. S mi, ha nem is fogadtuk meg a tanácsát, mindig figyeltünk a hangjára, mert jó volt hallgatni. Ismerősünk volt: egy hang a múltunkból.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.