Hős, nehéz időkre – Bitskey Tibor (1929–2015)

Film

Megvesztegetően jól állt neki az egyenruha, a férfias elszántság arckifejezése és a filmezés. Búcsú Bitskey Tibortól.

Már első filmszerepében, egy 1953-as rövid agitkában is honvédő volt, nyílt tekintetű, bátor és határozott katona, s az ilyen szerepek utóbb is végigkísérték és meghatározták Bitskey Tibor filmszínészi pályáját. „Néphadseregünk sztahanovista hőse” – sziszegte felé megvetően, de azért félve a szót a jampecek mellé szegődött Schubert Éva az Egy pikoló világos (1955) egyik jelenetében, ám a Bitskey által megformált Kincse Marcit nem lehetett ilyen egyszerűen elintézni. Máriássy Félix tabudöntő filmjében ugyanis nem csak a bikinire vetkőző, fitos Ruttkai Éva, de a hősnek képzett ifjú Bitskey Tibor is nagy alakítást nyújtott: az ábrándos szerelemtől meg a férfiszeméremtől a féltékeny düh regiszteréig magabiztosan vezetett játékával, el-elfelhősödő arcával.

Egy pikoló világos

Egy pikoló világos

 

Rákóczi hadnagyaként (1954) e változatos eszköztárra nemigen volt szüksége, s utóbb a többi kosztümös filmje is elsősorban a meg nem ingó hős eljátszását igényelte Bitskeytől: a nyugodt kedélyű Mekcseyt (Egri csillagok, 1968) vagy a farkasokkal és a vármegyegyűlés ókonzervatívjaival egyaránt megküzdő Baradlay Ödönt (A kőszívű ember fiai, 1965). Nem színészi fogyatékosságról, hanem éppenséggel Bitskey filmszínészi vonzerejéről tanúskodott, hogy alakja kevés eszközzel, mondhatni helyből betöltött egy zsánert, amihez sem hozzáadni, sem elvenni nem volt érdemes. E kevés eszköz egyik legfontosabbikának okvetlenül az orgánum tekinthető, merthogy Bitskey Tibornak még volt orgánuma: eredendően szép és azután gazdagon kiképzett, félreismerhetetlenül személyes, s a legjobb értelemben profi beszédhangja. Ezt a meleg alaptónusú orgánumot versmondóként csakúgy kamatoztatta, mint John Proctorként a Nemzeti Színház híres Salemi boszorkányok-előadásában. S ez az orgánum vált a náci belbiztonsági szolgálat vezetésébe beépült Vjacseszlav Tyihonov magyar hangjává, s persze Kloss kapitány hangjává is – Stanislaw Mikulski kevésbé férfias hangütése fölé terítve a maga bársonyos baritonját.

Rákóczi hadnagya

Rákóczi hadnagya

 

A hős olykor rossz oldalon harcol. Bitskeyvel is eljátszatták az „ellenforradalmárok” ellen fegyverrel fellépő főhadnagyot Keleti Márton és Dobozy Imre két 56-os filmjében (Tegnap, 1959; Virrad, 1960), ám e filmekben még a kor megannyi más nagy színésze kényszerült a történelemhamisításhoz asszisztálni: a Sztálin-szobor egy darabját megőrző Pécsi Sándor éppúgy, mint a tiszta-kemény Makláry Zoltán, vagy épp a Rákosi hadnagyának gúnyolt hajdani legendás Peer Gynt, Ladányi Ferenc. A maszkulin kisugárzását öregkoráig megőrző Bitskeyt azért utóbb is megtalálták az erőszak-szervezeti alakok, halványan visszautalva egykori filmszerepeire. A Jancsót mímelő Szinetár Miklós filmjében, Az erődben (1979) talán kevésbé, de Gazdag Gyula Túsztörténetének (1989) határőrtiszt apafigurájában bizonyosan volt ilyen visszautaló-emlékeztető szándék, ahogy alkalmasint a Banánhéjkeringő (1987) Bregyán alezredesében is.

A nyolcvanas évektől egyre inkább csak a hangja szólt hozzánk: a Vukot mesélte, az MDF választási reklámját mondta alá, vagy épp egy idősotthont ajánlott a figyelmünkbe. S mi, ha nem is fogadtuk meg a tanácsát, mindig figyeltünk a hangjára, mert jó volt hallgatni. Ismerősünk volt: egy hang a múltunkból.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.