Film

Hosszú meló lesz

Mundruczó Kornél: Fehér Isten

Film

A burke-i értelemben vett "fenséges" képileg az egyik legnehezebben megragadható fogalom. A paradox módon esztétikai gyönyört okozó borzadály Mundruczó Kornél filmjében váratlan formában érkezik: a kihalt Budapest utcáin lassítva végigszáguldó kutyahorda képében. Az erős nyitójelenet kiszakítja a nézőt a szokott filmbefogadási helyzetből, felidézve azt a zsigeri félelmet, mely az ember alkotta környezet felett a hatalmat újra átvevő természetet látva járja át az embert. Már ezért a szekvenciáért érdemes volt leforgatni a Fehér Istent.

Sok kritikus váltásként, életműidegen alkotásként értelmezte a rendező legújabb művét, ám ha jobban megnézzük, tematikájában nem találunk alapvető eltérést a korábbiaktól. Most is egy rideg, empátia- és szeretetmentes világot látunk, ahol az emberek egymással is úgy bánnak, mint a kutyákkal, ahol az erőszak a kapcsolatteremtés nyelve, ahol egyeseket kitaszítanak a közösségből, s akik végül - az örökös kitaszítottság miatt - erőszakkal válaszolnak mindenre. Csakhogy Mundruczó most egy tradicionálisabb elbeszélésmódot választott, feszesebb, feszültséget és fordulatokat bővebben adagoló dramaturgiája jobban közelíti művét a populáris zsánerfilmekhez. A várost elözönlő ebhorda látványa, a baljós csendek és üres terek akaratlanul is felidézik a sikerültebb zombifilmeket (pl. 28 nappal később). Itt ki kell emelnünk Jancsó Dávid vágói teljesítményét, mely szintén a legprofibb tömegfilmekhez kormányozza az attrakciót: az üldözési jelenetek vagy az etikai szempontból mindig problematikus kutyaviadal kivitelezése is bravúros. Ugyanez a profizmus mondható el Rév Marcell operatőri munkájáról is: a hátborzongató nyitójelenet vagy a záró nagytotál nyilván sokáig kitartó nyomot hagynak a nézőben. S ha már itt tartunk, a színészi játékra sem lehet sok panasz (eltekintve néhány eltúlzott gesztustól és kínos intonációtól): a Lilit alakító Psotta Zsófia ösztönös és épp kellően "amatőr", a mellékszerepekben pedig nagy nevek hozzák ki a maximumot korlátozott lehetőségeikből (Derzsi János, Nagy Ervin, Monori Lili). Közülük is kiemelkedik az egyszerre szelíd és fenyegető Zsótér Sándor és Thuróczy Szabolcs. Csodálatra méltó a menhelyről castingolt kutyaszereplők fegyelmezett összjátéka és az a mód, ahogy Mundruczó képes a köztük lévő kommunikációt emberien, ám mégsem komikusan antropomorfizálva ábrázolni.

A film lebegtetett, sokrétű értelmezéseket megengedő szimbolizmusa jóval a végefőcím után is ad munkát a nézőnek. A kutyák pedig afféle mobil kódokként működnek: bármelyik elnyomott, kirekesztett csoport képviselőiként értelmezhetők, sokszor akár konkrét földrajzi helytől függetlenül is (bár a magyar viszonyokra alkalmazott társadalomkritikát nehéz nem belelátni). A Fehér Isten a kisebbség és a többség közti hatalmi dinamikát mutatja be, a kirekesztés, majd tettleges bántalmazás fázisait, végül pedig azt a kritikus pontot, amikor az elnyomottak fellázadnak és az ellenük alkalmazott erőszakot elnyomóik ellen fordítják. Ezt az erősen szájbarágós és szimbolikus üzenetet (néhány esetben maga a film is túlzottan didaktikus) a realista környezetábrázolás húzza le a földre és teszi befogadhatóvá. Egy másik, de ugyanúgy létező Budapestet látunk (szegény, lepukkant peremterületek, gangos házak, aluljárók) - távol a magyar romkomok idealizált városképétől -, ahol a kutyákkal szimbolizálni kívánt csoportok is tengetik életüket. Emellett a naturális erőszak sem marad a takarásban (kutyaviadalok, sintértelepek). Láthatjuk a biopolitika tombolását, mely sokszor kíséri egyes csoportok kirekesztését: a genetikai alapon kirekesztett korcsok/deviánsok összeírása, felügyelete, megbírságolása, strukturált elkülönítésük zárt intézményekben, illetve módszeres irtásuk. A film feltárja az emberek állatokhoz fűzödő, nos, elfajzott viszonyát is (pl. a főszereplő Lili apja állatoktól elidegenedett állatorvos, aki egy vágóhídon dolgozik és napi kapcsolatban van a halott hússal, de említést érdemelnek a kutyaviadalok beteges trenírozási módszerei is).

A mű szimbolizmusának másik rétege a Mundruczóra egyébként is jellemző Wagner-intertextek használata. Lili kutyája Az istenek alkonyának Hagenje után kapta nevét. Egy "kevert vérű", lenézett kívülálló, aki bosszúra szomjazik a fölötte állókkal, "fehér istenekkel" szemben (és akit talán csak az őt ért megaláztatások tettek gonosszá). A zene más szempontból is fontos szerephez jut: Liszt II. Magyar rapszódiája egyrészt kapocs és kommunikációs csatorna ember és kutya, Lili és Hagen közt, másrészt a zenekarban játszó kislány fegyelmezésének, az uralkodó rendbe szorításának eszköze is. A párhuzamosan futó cselekményszálak feltárják a két főhős hasonló megaláztatásait (sokszor mozgásuk iránya, a vágások is ezt látszanak erősíteni), ám Lilinél inkább betagozódás (megfelelni a felnőtteknek/kortársaknak, a zenekari idomítás elfogadása), Hagennél pedig elvadulás, kinnrekedés figyelhető meg (vad falkához csapódás, gyilkolás, megalázottság megtapasztalása).

Összességében a rendezőnek sikerül olyan allegóriát létrehoznia, mely nem temeti maga alá a konstrukciót, és jól adagolt realizmussal hozza közel a film kissé abszurd disztópiáját. A többértelmű zárójelenet pedig azt sugallja, hogy a társadalmat átszövő, hosszú távú gyűlöletet és kirekesztést nem lehet egyetlen békülékeny gesztussal semmissé tenni. Mert az bizony hosszú meló lesz, és le kell hozzá menni kutyába.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.