Film

Hosszú meló lesz

Mundruczó Kornél: Fehér Isten

Film

A burke-i értelemben vett "fenséges" képileg az egyik legnehezebben megragadható fogalom. A paradox módon esztétikai gyönyört okozó borzadály Mundruczó Kornél filmjében váratlan formában érkezik: a kihalt Budapest utcáin lassítva végigszáguldó kutyahorda képében. Az erős nyitójelenet kiszakítja a nézőt a szokott filmbefogadási helyzetből, felidézve azt a zsigeri félelmet, mely az ember alkotta környezet felett a hatalmat újra átvevő természetet látva járja át az embert. Már ezért a szekvenciáért érdemes volt leforgatni a Fehér Istent.

Sok kritikus váltásként, életműidegen alkotásként értelmezte a rendező legújabb művét, ám ha jobban megnézzük, tematikájában nem találunk alapvető eltérést a korábbiaktól. Most is egy rideg, empátia- és szeretetmentes világot látunk, ahol az emberek egymással is úgy bánnak, mint a kutyákkal, ahol az erőszak a kapcsolatteremtés nyelve, ahol egyeseket kitaszítanak a közösségből, s akik végül - az örökös kitaszítottság miatt - erőszakkal válaszolnak mindenre. Csakhogy Mundruczó most egy tradicionálisabb elbeszélésmódot választott, feszesebb, feszültséget és fordulatokat bővebben adagoló dramaturgiája jobban közelíti művét a populáris zsánerfilmekhez. A várost elözönlő ebhorda látványa, a baljós csendek és üres terek akaratlanul is felidézik a sikerültebb zombifilmeket (pl. 28 nappal később). Itt ki kell emelnünk Jancsó Dávid vágói teljesítményét, mely szintén a legprofibb tömegfilmekhez kormányozza az attrakciót: az üldözési jelenetek vagy az etikai szempontból mindig problematikus kutyaviadal kivitelezése is bravúros. Ugyanez a profizmus mondható el Rév Marcell operatőri munkájáról is: a hátborzongató nyitójelenet vagy a záró nagytotál nyilván sokáig kitartó nyomot hagynak a nézőben. S ha már itt tartunk, a színészi játékra sem lehet sok panasz (eltekintve néhány eltúlzott gesztustól és kínos intonációtól): a Lilit alakító Psotta Zsófia ösztönös és épp kellően "amatőr", a mellékszerepekben pedig nagy nevek hozzák ki a maximumot korlátozott lehetőségeikből (Derzsi János, Nagy Ervin, Monori Lili). Közülük is kiemelkedik az egyszerre szelíd és fenyegető Zsótér Sándor és Thuróczy Szabolcs. Csodálatra méltó a menhelyről castingolt kutyaszereplők fegyelmezett összjátéka és az a mód, ahogy Mundruczó képes a köztük lévő kommunikációt emberien, ám mégsem komikusan antropomorfizálva ábrázolni.

A film lebegtetett, sokrétű értelmezéseket megengedő szimbolizmusa jóval a végefőcím után is ad munkát a nézőnek. A kutyák pedig afféle mobil kódokként működnek: bármelyik elnyomott, kirekesztett csoport képviselőiként értelmezhetők, sokszor akár konkrét földrajzi helytől függetlenül is (bár a magyar viszonyokra alkalmazott társadalomkritikát nehéz nem belelátni). A Fehér Isten a kisebbség és a többség közti hatalmi dinamikát mutatja be, a kirekesztés, majd tettleges bántalmazás fázisait, végül pedig azt a kritikus pontot, amikor az elnyomottak fellázadnak és az ellenük alkalmazott erőszakot elnyomóik ellen fordítják. Ezt az erősen szájbarágós és szimbolikus üzenetet (néhány esetben maga a film is túlzottan didaktikus) a realista környezetábrázolás húzza le a földre és teszi befogadhatóvá. Egy másik, de ugyanúgy létező Budapestet látunk (szegény, lepukkant peremterületek, gangos házak, aluljárók) - távol a magyar romkomok idealizált városképétől -, ahol a kutyákkal szimbolizálni kívánt csoportok is tengetik életüket. Emellett a naturális erőszak sem marad a takarásban (kutyaviadalok, sintértelepek). Láthatjuk a biopolitika tombolását, mely sokszor kíséri egyes csoportok kirekesztését: a genetikai alapon kirekesztett korcsok/deviánsok összeírása, felügyelete, megbírságolása, strukturált elkülönítésük zárt intézményekben, illetve módszeres irtásuk. A film feltárja az emberek állatokhoz fűzödő, nos, elfajzott viszonyát is (pl. a főszereplő Lili apja állatoktól elidegenedett állatorvos, aki egy vágóhídon dolgozik és napi kapcsolatban van a halott hússal, de említést érdemelnek a kutyaviadalok beteges trenírozási módszerei is).

A mű szimbolizmusának másik rétege a Mundruczóra egyébként is jellemző Wagner-intertextek használata. Lili kutyája Az istenek alkonyának Hagenje után kapta nevét. Egy "kevert vérű", lenézett kívülálló, aki bosszúra szomjazik a fölötte állókkal, "fehér istenekkel" szemben (és akit talán csak az őt ért megaláztatások tettek gonosszá). A zene más szempontból is fontos szerephez jut: Liszt II. Magyar rapszódiája egyrészt kapocs és kommunikációs csatorna ember és kutya, Lili és Hagen közt, másrészt a zenekarban játszó kislány fegyelmezésének, az uralkodó rendbe szorításának eszköze is. A párhuzamosan futó cselekményszálak feltárják a két főhős hasonló megaláztatásait (sokszor mozgásuk iránya, a vágások is ezt látszanak erősíteni), ám Lilinél inkább betagozódás (megfelelni a felnőtteknek/kortársaknak, a zenekari idomítás elfogadása), Hagennél pedig elvadulás, kinnrekedés figyelhető meg (vad falkához csapódás, gyilkolás, megalázottság megtapasztalása).

Összességében a rendezőnek sikerül olyan allegóriát létrehoznia, mely nem temeti maga alá a konstrukciót, és jól adagolt realizmussal hozza közel a film kissé abszurd disztópiáját. A többértelmű zárójelenet pedig azt sugallja, hogy a társadalmat átszövő, hosszú távú gyűlöletet és kirekesztést nem lehet egyetlen békülékeny gesztussal semmissé tenni. Mert az bizony hosszú meló lesz, és le kell hozzá menni kutyába.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.