Cseh filmkarnevál a Toldiban, február 3–7-ig

Hrabal el sem ment, csak evett egy kis cukrot

Film

A Cseh Centrum és a Toldi filmfesztiválján két válogatás szerepel; az egyik Zdeněk és Jan Svěrák műveiből, a másik a 2015-ös év legsikerültebb cseh filmjeiből ad áttekintést.

Zdeněk Svěrák alapjáraton Jiří Menzel szcenaristája (és cseh kulturális orákulum, de ez itt mellékszál), így első Hrabal nélküli hrabalfilmjük, Az én kis falum levetítése nyilvánvalóan kötelező gyakorlat egy ilyen válogatásban – hogy Bán János emlékezetes fellépésé­ről már ne is beszéljünk. Ám Svěrák, amint gyermeke rendezősorba cseperedett, számára is ontotta a forgatókönyveket és persze színészként is többször közreműködött a filmjeiben (Jan a híres Olajfalók c. áldokumentumfilmmel debütált 1988-ban). A közös munkákból most kettőt láthatunk. Az egyik az 1996-os, magyar mozikat is megjárt Oscar-díjas Kolja, a másik sem épp egy mai darab,

a Sötétkék égbolt 2001-ben készült. A némileg a Michael Bay-féle Pearl Harborra emlékeztető történet két cseh pilóta és egy brit nő szerelmi háromszögét meséli el a második világháború idején. A cselekmény két idősíkon bonyolódik: egyrészt František és Karel barátságát és szerelmi rivalizálását követhetjük, miután Csehszlovákia német megszállása után mindketten csatlakoznak az angol légierőhöz. Másrészt láthatjuk az angoloknál szolgált cseh pilóták 50-es évekbeli meghurcolását: az új kommunista rezsim hazaárulásért bebörtönzi őket. A régimódi, kellemesen szentimentális alkotás a cseh filmektől megszokott szűk perspektívából veszi szemügyre keserédes humorral az ország történelmét. A látványos légicsatákat és túlcsorduló érzelmeket a kiváló jellemábrázolás, a komédia és a dráma elegyítése és nem túl épületes, ám olykor megindító konfliktusok helyettesítik. Hogy a gyerekek se maradjanak ki, szerepel a kínálatban Jan Svěrák 2010-es bábfilmje, a Bubu visszatér, mely egy kis gazdájától elszakított plüssmackó kalandjait meséli el (a filmkarnevál keretében sor kerül majd a könyvváltozat bemutatójára is).

 

2015

 

A tavalyi év válogatásában a legkülönbözőbb munkák kaptak helyet: láthatunk két vígjátékot ötvenes nőkről és ötven kilométeres sífutásról kaotikus hrabali stílusban (Ötvenes; rendezte Vojtěch Kotek) és egy 90 éves szürke papagájról, akinek van némi mondanivalója a müncheni egyezményről, és ezzel kis híján nemzetközi politikai botrányt okoz (Elveszve Münchenben; rendezte Petr Zelenka). A fotográfus (rendezte Irena Pavlásková) viszont már egy életrajzi film, mely Jan Saudek világhírű cseh fotóművész karrierjét mutatja be (ő maga is közreműködött a forgatókönyv megírásában). Saudek élete a fájdalmas cseh közelmúlt foglalata: kisfiúként zsidó származása miatt koncentrációs táborba került, a kommunista rezsim képeinek erotikus tartalma miatt nem hagyta dolgozni, a cseh titkosrendőrség pedig megpróbálta rávenni, hogy jelentsen barátairól. És még így is sikerül ismertté válnia Nyugaton…

A film vizuális kialakítása és díszletei kiválóan visszaadják a fotós sajátos, misztikus és erotikus képi világát, csakúgy, mint a művész szinte önpusztító életörömét és vérbő, őszinte szexualitását. Saudek mindent gyűlöl, ami intézményes: a kommunizmust, a bürokráciát, de még a múzeumokat és a művészetelméletet is. Képeinek témája gyakran férfi és nő szimbolikus harca, mely saját életében is megjelenik: féktelen kéjvágya (mellyel talán múltbéli traumáit leplezi) számos nő éle­tét teszi tönkre, ám gyakran tűnik úgy, hogy tulajdonképpen ő maga a nők áldozata.

A Kobrák és siklók (rendezte Jan Prušinovský – a filmet a tavalyi Jameson CineFesten már láthatta a magyar közönség) két kisiklott életű fivér történetét meséli el, akik egy szürke iparvárosban tengetik napjaikat. Vojta (Sikló) és Petr (Kobra) szerepében egy színész testvérpárt láthatunk, Matěj és Kryštof Hádeket (utóbbi játssza a Sötétkék égbolt ifjabb pilótáját). A rendező jó érzékkel ötvözi a Mike Leigh-féle szociodrámákat a Susanne Bier-i dán családi melodrámákkal, ám ezek tragikus felhangjait feloldja némi ugyancsak kesernyés humorral. Az idősebb, alkoholista Vojta már épp készülne kikászálódni a posztszocialista mocsárból (saját vállalkozást indít, összeköltözik a helyi kocsmárosnővel), ám drogfüggő, agresszívan önpusztító öccse mindig visszarántja. Egyre inkább úgy tűnik, hogy Vojta csak úgy lehet boldog, ha elárulja barátait és családját is. A szereplők kínlódásában viszontláthatjuk a nagy kelet-európai küszködést: az egészséges kapitalizmust megbénító ügyeskedést, a nagyvárosoktól egyre jobban leszakadó vidéket, az életüket 10 km-es sugarú körben leélő, tétlenségükbe egyre jobban beletespedő embereket. Ám a tévés vígjátéksorozatokon edződött Prušinovský minden gyarlóságuk ellenére is szeretettel viszonyul hőseihez – mely hozzáállás a cseh filmművészet és önkép nyilvánvaló alappillére, olyan, mint a sör – az is lesz a fesztiválon. Meg beszélgetések.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.