Film

Nézd, ki van itt

  • 2016. november 6.

Film

Sokan dicsérték Timur Vermes német író bátorságát szerfelett sikeres műve eredetinek vélt alaphelyzete miatt, mely szerint a Führer megjelenik a jelenkori Berlinben, ott hamar átlátja, hogy a fogyasztói társadalomból, multikultiból kiábrándult német társadalomban ismét igény mutatkozik eszméire – amelyeket nem is habozik terjeszteni. Mindehhez a Hitlert holmi imitátornak vélő figurában jó üzletet látó média nyújt segítséget. Óvodás volt még az 56-os apától született kis Timur, amikor a papa óhazájában megjelent Moldova György Hitler Magyarországon c. írása, ami jóval színvonalasabb kivitelezésben már eljátszott a gondolattal, hogy mi lenne, ha az agilis Adolf visszatérne. De pont ugyanarra a következtetésre jutott ő is: hogy volna rá igény.

A filmszatíra alapjául szolgáló, bulvárosan felületes, a saját maga teremtette világ logikájának is fittyet hányó, viszont kellően közhelyes humorú, ezért könnyen fogyasztható művecske, ill. a belőle készült film nem nyújt valódi társadalomkritikát. A kiinduló helyzetből néhány poénon kívül semmi fontosat sem tud kibontani, mert csupán saját jópofaságaira reflektál. Nem humora van, csak a csikorgó poénkodás próbál annak látszani: be-beszólogat aktív politikusoknak (lehet a Merkelt leértékelő jelzőkön kuncogni), kajánkodik néhány erőltetett szituáción (a Führert is túl puhának tartó neonácik jól megverik a reinkarnálódott vezért, akinek titkárnője viszont ezúttal zsidó) és elsüti a legkézenfekvőbb vicceket (Hitlernek, ugye, nem kell politikailag korrektnek lennie).

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Elverték a jövőt

Lehetetlen immár elfedni a magyar nyugdíjrendszer strukturális bajait. Lehet titkolni a kassza hiányát, lehet utalványt osztogatni – a demográfia, az elhibázott és a meg nem hozott kormányzati intézkedések baljós jövőt vetítenek előre. Aligha véletlen, hogy egyelőre a kormány­váltásra készülő erő próbálkozásai is harmatgyengék.