Film

Mélytengeri pokol

  • Szabó Ádám
  • 2016. november 6.

Film

Minden idők egyik legsúlyosabb olajkatasztrófájának kitörésekor a Deepwater Horizon olajfúró komplexumon épp a rekordot döntő, hétéves balesetmentes évet ünnepelték – a Kurt Russell alakította biztonsági főnök egy szép díjat is átvesz ezért.

A Mélytengeri pokol mégis kerüli a hasonlóan színpadias jeleneteket. Egy óra, tehát több mint a film fele telik el, mire a pokol felsejlik, először csövekből kiszüremkedő sár és iszap formájában. Ez idő alatt megismerhetünk másfél-két embernyi, tipikus, tisztességes és dolgos olajmunkást; arcot csak az ismertebb színészek figurái kapnak, jellemet ők is alig. Ez részben a mértéktartó rendezés eredménye, Peter Berg a kötelező körökön kívül igyekszik elkerülni a héroszteremtést – nagy igyekezetében viszont hitelesnek szánt, ám igazából elég unalmas tiszteletköröket kell néznünk: hogyan haverkodnak és civakodnak a fúrótorony dolgozói, hogyan épül fel a hierarchia, miért spórolták meg az egyik legfontosabb biztonsági intézkedést a fejesek.

Mikor aztán beüt a krach, a szó szoros értelmében bekövetkezik az apokalipszis. Ilyen mértékű katasztrofális pusztítást legutóbb talán valamelyik szuperhősös film közhelyes városromboló jelenetében láthattunk. Azt ugyanúgy zöld háttér előtt, stúdióban rögzítették, mint ezt, de míg az Acélember tombolása unalmas és olcsó, a Deepwater Horizon tragédiája nem csak valós események alapján készült, de a vásznon is hatásos. A film második fele instant akcióthriller állandó tűzzel és robbanásokkal, olyan fojtogató légkörrel, hogy a néző is füstmérgezést kap.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.