Intelligens homlokzatok - Kelner Krisztián építész, Szakál Tamás médiaművész

  • Somlyódy Nóra
  • 2007. november 8.

Film

Formatervezési díjat kaptak a budai Lánchíd utcai hotel homlokzatát tervező Szövetség 39 és a Nextlab tagjai. Sokat szerepeltek képzőművészeti, építészeti kiállításokon, többek között a 2006-os Velencei Biennálén is, de ez az első közös alkalmazott munkájuk. Színes, fodrozódó homlokzat Pest felé, vízi élővilág a szobában - mi ez?
Formatervezési díjat kaptak a budai Lánchíd utcai hotel homlokzatát tervező Szövetség 39 és a Nextlab tagjai. Sokat szerepeltek képzőművészeti, építészeti kiállításokon, többek között a 2006-os Velencei Biennálén is, de ez az első közös alkalmazott munkájuk. Színes, fodrozódó homlokzat Pest felé, vízi élővilág a szobában - mi ez?

Magyar Narancs: Nem szokatlan, hogy egy ház homlokzatát külön csapat tervezi?

Kelner Krisztián: De igen, sőt az egész ház meg volt tervezve, mire mi beléptünk. Az építészeti elképzelés része volt, hogy a homlokzat mozdítható üvegszerkezetből álljon, de Magyarországon nem volt gyártó, aki ilyesmivel foglalkozna. Az építészek (Sugár Péter és ifj. Benczúr László - a szerk.) külföldről kaptak egy horribilis árajánlatot, ami miatt majdnem lekerült az egész a napirendről. Ekkor kerestek meg minket, tudták, hogy üveggel foglalkozunk, kérdezték, mit gondolunk. Egy hetet kértünk az árajánlatra. Eszünkbe jutott, hogy a Nextlabbel, amellyel már dolgoztunk együtt, egy árnyékolószerkezetnél sokkal izgalmasabb felületet lehet kialakítani.

MN: Gondolom, jó drága volt...

Szakál Tamás: Volt egy fix keret, abba kellett belegyűrni a kinetikus szerkezetet, a világítást és a tervezést is. Gyakorlatilag a technológiára elment minden pénz.

MN: Vagyis ingyen dolgoztatok?

SZT: Szinte.

KK: De jó nagy adag erkölcsi hasznunk van belőle. Olyat sikerült létrehozni, ami még nincsen.

MN: Hogyan jutottatok el ehhez a bonyolult rendszerhez a képsíkokkal, mozgással, fényekkel?

KK: Szándékunk volt olyan élményt adni, amire időt kell szánni. Ez egy élő felület, valamennyire közel tudsz kerülni hozzá, látod, hogy reagál a környezetére. Úgy illik bele a városi szövetbe, mint a Dunát körülvevő élővilág.

MN: Hogy reagál a környezetre?

SZT: Mivel egy Duna-parti szállodáról van szó, kézenfekvő, hogy legyen köze a vízhez, folyóhoz, örvényléshez, hullámzáshoz, a Duna sajátosságaihoz. Ez megnyilvánul a mintában, színekben, formákban, abban, hogy szitázottak, homokfúvottak az üvegek. Van egy egészet átfogó nagy minta, annak az alkotóelemei a kis egységek, figurális, fraktálszerű elemek: amőbák, bogarak, lepkék, amiket a Dunához lehet kötni.

KK: Mint a nyomdatechnikában, ezekből a pontraszterekből áll öszsze egy nagyobb kép, a Duna felületét, részletfotóját adják ki. A lamellák másik oldala egy ujjlenyomat óriásira felnagyított képét adja.

MN: Kié az ujjlenyomat?

KK: A beruházóé.

MN: Miért?

KK: Érdekes verseny volt. A tervekből kiderült, hogy egyetlen ujjlenyomatból érdemes a mintát készíteni. De akkor kié legyen? Gondolkodtunk, kihez lehet kötni a házat, tervezőhöz, használóhoz, megrendelőhöz? A beruházó végül egy huszárvágással megoldotta. Fontos volt a személyes kötődés a házhoz, inkább azon vitáztunk, mennyire hivalkodóan jelenjen meg. A valódi funkciója, hogy a fényt egyenletesen osztja el az üveglamellán.

MN: Ez eddig a statikus része. Mitől lesz interaktív a felület?

SZT: Ha feltámad a szél, ahogyan a víznek, úgy a homlokzatnak is kicsit megváltozik a felszíne. A fény másképp törik meg rajta, ha módosul a felület. A hőmérsékletnek a világításban van szerepe, befolyásolja, hogy milyen színtartományt sugároz a homlokzat. Téli hidegben mást látunk, mint most. Az egész egy nagyon lassú folyamat. Ami még fontos, hogy a Duna áramlását is figyelembe vesszük. Viszonylag konstans a sebessége, ezt a sebességet használjuk ahhoz, hogy meghajtsuk a mozgást. Folyamatosan északról délre áramlik az egész.

MN: Ezt mivel éritek el? Hogy jut el az információ, amit a környezet mindenkori állapota hordoz?

SZT: Élő adatokkal dolgozunk, ezeket egy meteorológiai állomás közvetíti a tetőről.

KK: Valójában nem annyira bonyolult az egész. Szerettük volna, ha különböző nézőpontokból különféle intenzitással, de valahogy ugyanazt az élményt nyújtaná. A pesti oldalról látod, hogyan változnak a fények. Ha elindulsz a Lánchídon, lassan bontakoznak ki a részletek, már látod a mozgást, közelítesz az épülethez, mintha vízfelülethez közelítenél. A ház előtt kivehetők a ráfestett hullámmotívumok, szinte látod a pontrasztereket, amikből kialakul a hullám. És ha bent vagy a szobában, mintha víz alatt lennél. Az egysejtűeket látod, a vízi világot, amiből a kép kialakul. Persze ha a vendég nem ezt akarja látni, megnyom egy gombot, és széthúzza, mint a szalagfüggönyt.

MN: Mennyire új ez a találmány? Korábban Somlai-Fischer Szabolcs beszélt az interaktív homlokzatokról, ő úgy becsülte, úgy tíz évvel ezelőtt jelentek meg (vele készült interjúnkat lásd: "Maradjatok okosak!", 2007. április 19.).

SZT: Nem állítjuk, hogy új találmány lenne, bár az interaktív homlokzatok között ilyen példát nem ismerünk.

KK: Londonban egy médiaépítészeti konferencián voltam pár hete, ahol a különféle irányzatokról, városépítészeti hatásaikról beszéltek. Ha csak a világító homlokzatokat vesszük, kétféle van: ami meglévő technológiára épül, amit adaptálni lehet, apró ledekből állÉ

MN: Mint a Művészetek Palotáján?

KK: Kicsit olyan, meglévő technológiát alkalmaz. A másik véglet, ha építészek egyedi technológiát fejlesztenek ki egy házra, de szabadon feltölthető tartalommal. Például a grazi Kunsthaus homlokzata ilyen, amit nagyképernyőként használnak. A mi munkánkban az az egyedi, hogy nem kijelző és nem sztenderd, hanem az utolsó alkatrészig erre a házra terveztük, a kialakítása helyhez kötött. A Duna kötöttségét hordozza.

MN: Mit jelent ez a lehetőség egy városra nézve?

SZT: Azzal, hogy a beruházó ilyet bevállal, összetéveszthetetlenné, egyedivé teszi az épületét. Jó példa erre a második - hasonló - közös munkánk is, egy irodaház homlokzata a Váci úton. Világító modulokat szállítottunk oda, de azt mondtuk, legyen annyira intelligens a rendszer, hogy ne csak dekoráljon, hanem a forgalom intenzitásának megfelelően világítson. Reagáljon az ottani adottságokra, tükrözze a kibírhatatlan zaj és a sűrű forgalom közlekedési lámpák által szabályozott ritmusát.

KK: Ezeket a technológiákat nem lehet kikerülni. Ahogy megjelentek a nyomtatott plakátok, a fényreklámok, úgy a világító média is megjelenik, gondoljunk akár a raypainting népszerűségére. Megvan rá az igény, hogy ezek a médiumok az épített környezet részei legyenek. A tervező felelőssége, hogy ez milyen finomságban történik, és maga is tudja-e fejleszteni.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.