Intelligens homlokzatok - Kelner Krisztián építész, Szakál Tamás médiaművész

  • Somlyódy Nóra
  • 2007. november 8.

Film

Formatervezési díjat kaptak a budai Lánchíd utcai hotel homlokzatát tervező Szövetség 39 és a Nextlab tagjai. Sokat szerepeltek képzőművészeti, építészeti kiállításokon, többek között a 2006-os Velencei Biennálén is, de ez az első közös alkalmazott munkájuk. Színes, fodrozódó homlokzat Pest felé, vízi élővilág a szobában - mi ez?
Formatervezési díjat kaptak a budai Lánchíd utcai hotel homlokzatát tervező Szövetség 39 és a Nextlab tagjai. Sokat szerepeltek képzőművészeti, építészeti kiállításokon, többek között a 2006-os Velencei Biennálén is, de ez az első közös alkalmazott munkájuk. Színes, fodrozódó homlokzat Pest felé, vízi élővilág a szobában - mi ez?

Magyar Narancs: Nem szokatlan, hogy egy ház homlokzatát külön csapat tervezi?

Kelner Krisztián: De igen, sőt az egész ház meg volt tervezve, mire mi beléptünk. Az építészeti elképzelés része volt, hogy a homlokzat mozdítható üvegszerkezetből álljon, de Magyarországon nem volt gyártó, aki ilyesmivel foglalkozna. Az építészek (Sugár Péter és ifj. Benczúr László - a szerk.) külföldről kaptak egy horribilis árajánlatot, ami miatt majdnem lekerült az egész a napirendről. Ekkor kerestek meg minket, tudták, hogy üveggel foglalkozunk, kérdezték, mit gondolunk. Egy hetet kértünk az árajánlatra. Eszünkbe jutott, hogy a Nextlabbel, amellyel már dolgoztunk együtt, egy árnyékolószerkezetnél sokkal izgalmasabb felületet lehet kialakítani.

MN: Gondolom, jó drága volt...

Szakál Tamás: Volt egy fix keret, abba kellett belegyűrni a kinetikus szerkezetet, a világítást és a tervezést is. Gyakorlatilag a technológiára elment minden pénz.

MN: Vagyis ingyen dolgoztatok?

SZT: Szinte.

KK: De jó nagy adag erkölcsi hasznunk van belőle. Olyat sikerült létrehozni, ami még nincsen.

MN: Hogyan jutottatok el ehhez a bonyolult rendszerhez a képsíkokkal, mozgással, fényekkel?

KK: Szándékunk volt olyan élményt adni, amire időt kell szánni. Ez egy élő felület, valamennyire közel tudsz kerülni hozzá, látod, hogy reagál a környezetére. Úgy illik bele a városi szövetbe, mint a Dunát körülvevő élővilág.

MN: Hogy reagál a környezetre?

SZT: Mivel egy Duna-parti szállodáról van szó, kézenfekvő, hogy legyen köze a vízhez, folyóhoz, örvényléshez, hullámzáshoz, a Duna sajátosságaihoz. Ez megnyilvánul a mintában, színekben, formákban, abban, hogy szitázottak, homokfúvottak az üvegek. Van egy egészet átfogó nagy minta, annak az alkotóelemei a kis egységek, figurális, fraktálszerű elemek: amőbák, bogarak, lepkék, amiket a Dunához lehet kötni.

KK: Mint a nyomdatechnikában, ezekből a pontraszterekből áll öszsze egy nagyobb kép, a Duna felületét, részletfotóját adják ki. A lamellák másik oldala egy ujjlenyomat óriásira felnagyított képét adja.

MN: Kié az ujjlenyomat?

KK: A beruházóé.

MN: Miért?

KK: Érdekes verseny volt. A tervekből kiderült, hogy egyetlen ujjlenyomatból érdemes a mintát készíteni. De akkor kié legyen? Gondolkodtunk, kihez lehet kötni a házat, tervezőhöz, használóhoz, megrendelőhöz? A beruházó végül egy huszárvágással megoldotta. Fontos volt a személyes kötődés a házhoz, inkább azon vitáztunk, mennyire hivalkodóan jelenjen meg. A valódi funkciója, hogy a fényt egyenletesen osztja el az üveglamellán.

MN: Ez eddig a statikus része. Mitől lesz interaktív a felület?

SZT: Ha feltámad a szél, ahogyan a víznek, úgy a homlokzatnak is kicsit megváltozik a felszíne. A fény másképp törik meg rajta, ha módosul a felület. A hőmérsékletnek a világításban van szerepe, befolyásolja, hogy milyen színtartományt sugároz a homlokzat. Téli hidegben mást látunk, mint most. Az egész egy nagyon lassú folyamat. Ami még fontos, hogy a Duna áramlását is figyelembe vesszük. Viszonylag konstans a sebessége, ezt a sebességet használjuk ahhoz, hogy meghajtsuk a mozgást. Folyamatosan északról délre áramlik az egész.

MN: Ezt mivel éritek el? Hogy jut el az információ, amit a környezet mindenkori állapota hordoz?

SZT: Élő adatokkal dolgozunk, ezeket egy meteorológiai állomás közvetíti a tetőről.

KK: Valójában nem annyira bonyolult az egész. Szerettük volna, ha különböző nézőpontokból különféle intenzitással, de valahogy ugyanazt az élményt nyújtaná. A pesti oldalról látod, hogyan változnak a fények. Ha elindulsz a Lánchídon, lassan bontakoznak ki a részletek, már látod a mozgást, közelítesz az épülethez, mintha vízfelülethez közelítenél. A ház előtt kivehetők a ráfestett hullámmotívumok, szinte látod a pontrasztereket, amikből kialakul a hullám. És ha bent vagy a szobában, mintha víz alatt lennél. Az egysejtűeket látod, a vízi világot, amiből a kép kialakul. Persze ha a vendég nem ezt akarja látni, megnyom egy gombot, és széthúzza, mint a szalagfüggönyt.

MN: Mennyire új ez a találmány? Korábban Somlai-Fischer Szabolcs beszélt az interaktív homlokzatokról, ő úgy becsülte, úgy tíz évvel ezelőtt jelentek meg (vele készült interjúnkat lásd: "Maradjatok okosak!", 2007. április 19.).

SZT: Nem állítjuk, hogy új találmány lenne, bár az interaktív homlokzatok között ilyen példát nem ismerünk.

KK: Londonban egy médiaépítészeti konferencián voltam pár hete, ahol a különféle irányzatokról, városépítészeti hatásaikról beszéltek. Ha csak a világító homlokzatokat vesszük, kétféle van: ami meglévő technológiára épül, amit adaptálni lehet, apró ledekből állÉ

MN: Mint a Művészetek Palotáján?

KK: Kicsit olyan, meglévő technológiát alkalmaz. A másik véglet, ha építészek egyedi technológiát fejlesztenek ki egy házra, de szabadon feltölthető tartalommal. Például a grazi Kunsthaus homlokzata ilyen, amit nagyképernyőként használnak. A mi munkánkban az az egyedi, hogy nem kijelző és nem sztenderd, hanem az utolsó alkatrészig erre a házra terveztük, a kialakítása helyhez kötött. A Duna kötöttségét hordozza.

MN: Mit jelent ez a lehetőség egy városra nézve?

SZT: Azzal, hogy a beruházó ilyet bevállal, összetéveszthetetlenné, egyedivé teszi az épületét. Jó példa erre a második - hasonló - közös munkánk is, egy irodaház homlokzata a Váci úton. Világító modulokat szállítottunk oda, de azt mondtuk, legyen annyira intelligens a rendszer, hogy ne csak dekoráljon, hanem a forgalom intenzitásának megfelelően világítson. Reagáljon az ottani adottságokra, tükrözze a kibírhatatlan zaj és a sűrű forgalom közlekedési lámpák által szabályozott ritmusát.

KK: Ezeket a technológiákat nem lehet kikerülni. Ahogy megjelentek a nyomtatott plakátok, a fényreklámok, úgy a világító média is megjelenik, gondoljunk akár a raypainting népszerűségére. Megvan rá az igény, hogy ezek a médiumok az épített környezet részei legyenek. A tervező felelőssége, hogy ez milyen finomságban történik, és maga is tudja-e fejleszteni.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.