Intelligens homlokzatok - Kelner Krisztián építész, Szakál Tamás médiaművész

  • Somlyódy Nóra
  • 2007. november 8.

Film

Formatervezési díjat kaptak a budai Lánchíd utcai hotel homlokzatát tervező Szövetség 39 és a Nextlab tagjai. Sokat szerepeltek képzőművészeti, építészeti kiállításokon, többek között a 2006-os Velencei Biennálén is, de ez az első közös alkalmazott munkájuk. Színes, fodrozódó homlokzat Pest felé, vízi élővilág a szobában - mi ez?
Formatervezési díjat kaptak a budai Lánchíd utcai hotel homlokzatát tervező Szövetség 39 és a Nextlab tagjai. Sokat szerepeltek képzőművészeti, építészeti kiállításokon, többek között a 2006-os Velencei Biennálén is, de ez az első közös alkalmazott munkájuk. Színes, fodrozódó homlokzat Pest felé, vízi élővilág a szobában - mi ez?

Magyar Narancs: Nem szokatlan, hogy egy ház homlokzatát külön csapat tervezi?

Kelner Krisztián: De igen, sőt az egész ház meg volt tervezve, mire mi beléptünk. Az építészeti elképzelés része volt, hogy a homlokzat mozdítható üvegszerkezetből álljon, de Magyarországon nem volt gyártó, aki ilyesmivel foglalkozna. Az építészek (Sugár Péter és ifj. Benczúr László - a szerk.) külföldről kaptak egy horribilis árajánlatot, ami miatt majdnem lekerült az egész a napirendről. Ekkor kerestek meg minket, tudták, hogy üveggel foglalkozunk, kérdezték, mit gondolunk. Egy hetet kértünk az árajánlatra. Eszünkbe jutott, hogy a Nextlabbel, amellyel már dolgoztunk együtt, egy árnyékolószerkezetnél sokkal izgalmasabb felületet lehet kialakítani.

MN: Gondolom, jó drága volt...

Szakál Tamás: Volt egy fix keret, abba kellett belegyűrni a kinetikus szerkezetet, a világítást és a tervezést is. Gyakorlatilag a technológiára elment minden pénz.

MN: Vagyis ingyen dolgoztatok?

SZT: Szinte.

KK: De jó nagy adag erkölcsi hasznunk van belőle. Olyat sikerült létrehozni, ami még nincsen.

MN: Hogyan jutottatok el ehhez a bonyolult rendszerhez a képsíkokkal, mozgással, fényekkel?

KK: Szándékunk volt olyan élményt adni, amire időt kell szánni. Ez egy élő felület, valamennyire közel tudsz kerülni hozzá, látod, hogy reagál a környezetére. Úgy illik bele a városi szövetbe, mint a Dunát körülvevő élővilág.

MN: Hogy reagál a környezetre?

SZT: Mivel egy Duna-parti szállodáról van szó, kézenfekvő, hogy legyen köze a vízhez, folyóhoz, örvényléshez, hullámzáshoz, a Duna sajátosságaihoz. Ez megnyilvánul a mintában, színekben, formákban, abban, hogy szitázottak, homokfúvottak az üvegek. Van egy egészet átfogó nagy minta, annak az alkotóelemei a kis egységek, figurális, fraktálszerű elemek: amőbák, bogarak, lepkék, amiket a Dunához lehet kötni.

KK: Mint a nyomdatechnikában, ezekből a pontraszterekből áll öszsze egy nagyobb kép, a Duna felületét, részletfotóját adják ki. A lamellák másik oldala egy ujjlenyomat óriásira felnagyított képét adja.

MN: Kié az ujjlenyomat?

KK: A beruházóé.

MN: Miért?

KK: Érdekes verseny volt. A tervekből kiderült, hogy egyetlen ujjlenyomatból érdemes a mintát készíteni. De akkor kié legyen? Gondolkodtunk, kihez lehet kötni a házat, tervezőhöz, használóhoz, megrendelőhöz? A beruházó végül egy huszárvágással megoldotta. Fontos volt a személyes kötődés a házhoz, inkább azon vitáztunk, mennyire hivalkodóan jelenjen meg. A valódi funkciója, hogy a fényt egyenletesen osztja el az üveglamellán.

MN: Ez eddig a statikus része. Mitől lesz interaktív a felület?

SZT: Ha feltámad a szél, ahogyan a víznek, úgy a homlokzatnak is kicsit megváltozik a felszíne. A fény másképp törik meg rajta, ha módosul a felület. A hőmérsékletnek a világításban van szerepe, befolyásolja, hogy milyen színtartományt sugároz a homlokzat. Téli hidegben mást látunk, mint most. Az egész egy nagyon lassú folyamat. Ami még fontos, hogy a Duna áramlását is figyelembe vesszük. Viszonylag konstans a sebessége, ezt a sebességet használjuk ahhoz, hogy meghajtsuk a mozgást. Folyamatosan északról délre áramlik az egész.

MN: Ezt mivel éritek el? Hogy jut el az információ, amit a környezet mindenkori állapota hordoz?

SZT: Élő adatokkal dolgozunk, ezeket egy meteorológiai állomás közvetíti a tetőről.

KK: Valójában nem annyira bonyolult az egész. Szerettük volna, ha különböző nézőpontokból különféle intenzitással, de valahogy ugyanazt az élményt nyújtaná. A pesti oldalról látod, hogyan változnak a fények. Ha elindulsz a Lánchídon, lassan bontakoznak ki a részletek, már látod a mozgást, közelítesz az épülethez, mintha vízfelülethez közelítenél. A ház előtt kivehetők a ráfestett hullámmotívumok, szinte látod a pontrasztereket, amikből kialakul a hullám. És ha bent vagy a szobában, mintha víz alatt lennél. Az egysejtűeket látod, a vízi világot, amiből a kép kialakul. Persze ha a vendég nem ezt akarja látni, megnyom egy gombot, és széthúzza, mint a szalagfüggönyt.

MN: Mennyire új ez a találmány? Korábban Somlai-Fischer Szabolcs beszélt az interaktív homlokzatokról, ő úgy becsülte, úgy tíz évvel ezelőtt jelentek meg (vele készült interjúnkat lásd: "Maradjatok okosak!", 2007. április 19.).

SZT: Nem állítjuk, hogy új találmány lenne, bár az interaktív homlokzatok között ilyen példát nem ismerünk.

KK: Londonban egy médiaépítészeti konferencián voltam pár hete, ahol a különféle irányzatokról, városépítészeti hatásaikról beszéltek. Ha csak a világító homlokzatokat vesszük, kétféle van: ami meglévő technológiára épül, amit adaptálni lehet, apró ledekből állÉ

MN: Mint a Művészetek Palotáján?

KK: Kicsit olyan, meglévő technológiát alkalmaz. A másik véglet, ha építészek egyedi technológiát fejlesztenek ki egy házra, de szabadon feltölthető tartalommal. Például a grazi Kunsthaus homlokzata ilyen, amit nagyképernyőként használnak. A mi munkánkban az az egyedi, hogy nem kijelző és nem sztenderd, hanem az utolsó alkatrészig erre a házra terveztük, a kialakítása helyhez kötött. A Duna kötöttségét hordozza.

MN: Mit jelent ez a lehetőség egy városra nézve?

SZT: Azzal, hogy a beruházó ilyet bevállal, összetéveszthetetlenné, egyedivé teszi az épületét. Jó példa erre a második - hasonló - közös munkánk is, egy irodaház homlokzata a Váci úton. Világító modulokat szállítottunk oda, de azt mondtuk, legyen annyira intelligens a rendszer, hogy ne csak dekoráljon, hanem a forgalom intenzitásának megfelelően világítson. Reagáljon az ottani adottságokra, tükrözze a kibírhatatlan zaj és a sűrű forgalom közlekedési lámpák által szabályozott ritmusát.

KK: Ezeket a technológiákat nem lehet kikerülni. Ahogy megjelentek a nyomtatott plakátok, a fényreklámok, úgy a világító média is megjelenik, gondoljunk akár a raypainting népszerűségére. Megvan rá az igény, hogy ezek a médiumok az épített környezet részei legyenek. A tervező felelőssége, hogy ez milyen finomságban történik, és maga is tudja-e fejleszteni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.