Film

Jackie

  • 2017. március 9.

Film

Az igyekvő profizmussal kivitelezett film az egykori first ladyt állítja bár a középpontba, mégis az 1963-ban meggyilkolt Kennedy elnököt exhumálja és temeti újra: nyáltengerbe.

A gyilkosságot, az országot ért traumát s magát a Kennedy családot eleddig azzal az igénnyel jelenítették meg mozgóképen (dokumentumfilm, politikai thriller és epikus filmsorozat egyaránt készült), hogy valamit, ha megértetni nem is tud, de legalább körbejárjon, konstatáljon, megfigyelés, elemzés tárgyává tegyen. Jelen alkotás nem bíbelődik talányok bogozgatásával, összefüggések megvilágításával. A tények mellé költött szcenárió kizárólag Jacqueline Kennedy idealizált alakjára: fájdalmára, gyászára koncentrál, s az özvegy határozott kiállásának köszönhetően megszervezett temetésre, amely a tömegek s az egész világ számára átélhetővé tette férje nagyszerűségét s az országot halálával ért veszteséget.

A film Kennedyje gáncstalan hős és lovag (elnökségének idejét konkrétan is Camelothoz hasonlítja felesége – ahol nyilván JFK volt Arthur király), akinek apró emberi hibáira is csak célozgatni illik. De az Oscar-kompatibilis alakítást nyújtó Natalie Portman sem a valóságos Kennedynét alakítja, hanem egy fenséges, a Nemzet Életerejét megjelenítő ikont, akit egyszerűen Amerika Anyjának neveznek a filmben. Amit épp e miatt a szentimentális hatásvadászat miatt nem lehet komolyan venni. Pedig Kennedy emberi esendőségeivel együtt volt nagy elnök, s felesége azzal együtt viselte bátran a gyászt s járult hozzá férje emlékének megőrzéséhez, hogy nem volt szent.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.