Film

Jackie

  • 2017. március 9.

Film

Az igyekvő profizmussal kivitelezett film az egykori first ladyt állítja bár a középpontba, mégis az 1963-ban meggyilkolt Kennedy elnököt exhumálja és temeti újra: nyáltengerbe.

A gyilkosságot, az országot ért traumát s magát a Kennedy családot eleddig azzal az igénnyel jelenítették meg mozgóképen (dokumentumfilm, politikai thriller és epikus filmsorozat egyaránt készült), hogy valamit, ha megértetni nem is tud, de legalább körbejárjon, konstatáljon, megfigyelés, elemzés tárgyává tegyen. Jelen alkotás nem bíbelődik talányok bogozgatásával, összefüggések megvilágításával. A tények mellé költött szcenárió kizárólag Jacqueline Kennedy idealizált alakjára: fájdalmára, gyászára koncentrál, s az özvegy határozott kiállásának köszönhetően megszervezett temetésre, amely a tömegek s az egész világ számára átélhetővé tette férje nagyszerűségét s az országot halálával ért veszteséget.

A film Kennedyje gáncstalan hős és lovag (elnökségének idejét konkrétan is Camelothoz hasonlítja felesége – ahol nyilván JFK volt Arthur király), akinek apró emberi hibáira is csak célozgatni illik. De az Oscar-kompatibilis alakítást nyújtó Natalie Portman sem a valóságos Kennedynét alakítja, hanem egy fenséges, a Nemzet Életerejét megjelenítő ikont, akit egyszerűen Amerika Anyjának neveznek a filmben. Amit épp e miatt a szentimentális hatásvadászat miatt nem lehet komolyan venni. Pedig Kennedy emberi esendőségeivel együtt volt nagy elnök, s felesége azzal együtt viselte bátran a gyászt s járult hozzá férje emlékének megőrzéséhez, hogy nem volt szent.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.