VERZIÓ - Film

Jackson

Film

Az Egyesült Államokban nem tiltott az abortusz, ám egyes tagállamaiban ez közel sem evidens. Az amerikai Délen ma is tömeges vallási buzgalom, vakhit áll a női önrendelkezés útjában. Mississippi állam egyetlen abortuszklinikája körül rajban osztják az igét, másznak bele, Bibliát lóbálva, az emberek magánszférájába, transzparensekkel, kiabálással próbálva rávenni a klinikát bármilyen célból megközelítő nőket, hogy forduljanak vissza, mert az élet szent, és bármily nehéz helyzetben is vannak, akármiért is döntenének az abortusz mellett, válasszák az éle­tet, „ne öljék meg a gyermekeket”.

Sokkoló filmjében Maisie Crow egyszerre mutatja be az USA déli államainak faji, vallási, társadalmi viszonyait, illetve a szexuális felvilágosítás és a nőgyógyászati ellátás lokális és soványka lehetőségeit. Három nővel találkozunk, akik teljesen eltérő módon kerülnek kapcsolatba az abortusszal. April Jackson négygyerekes fiatal anya, aki újabb nem kívánt terhességgel néz szembe, édesanyjával él, rossz körülmények között. Barbara Beaver fehér, középosztálybeli, „életvédő központot” működtet, az abortuszellenes mozgalom egyik fontos, nagy hatalmú vezetője. Shannon Brewer az államban korábban működő 14 abortuszklinikából az egyetlen megmaradtnak a volt igazgatója. Szimbolikus hármasság: ki kivel van, s ki van ki ellen? S kinek az élete itt az igazi tét?

E nyugtalanító doku minden percéből az kiabál, hogy az abortusz ellen folytatott esztelen és megátalkodott hadviselés pontosan abban teszi a legnagyobb kárt, amiért állítólag vívják: az emberéletben.

November 15., 18.00, Művész; november 18., 17.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."