VERZIÓ - Film

Jackson

Film

Az Egyesült Államokban nem tiltott az abortusz, ám egyes tagállamaiban ez közel sem evidens. Az amerikai Délen ma is tömeges vallási buzgalom, vakhit áll a női önrendelkezés útjában. Mississippi állam egyetlen abortuszklinikája körül rajban osztják az igét, másznak bele, Bibliát lóbálva, az emberek magánszférájába, transzparensekkel, kiabálással próbálva rávenni a klinikát bármilyen célból megközelítő nőket, hogy forduljanak vissza, mert az élet szent, és bármily nehéz helyzetben is vannak, akármiért is döntenének az abortusz mellett, válasszák az éle­tet, „ne öljék meg a gyermekeket”.

Sokkoló filmjében Maisie Crow egyszerre mutatja be az USA déli államainak faji, vallási, társadalmi viszonyait, illetve a szexuális felvilágosítás és a nőgyógyászati ellátás lokális és soványka lehetőségeit. Három nővel találkozunk, akik teljesen eltérő módon kerülnek kapcsolatba az abortusszal. April Jackson négygyerekes fiatal anya, aki újabb nem kívánt terhességgel néz szembe, édesanyjával él, rossz körülmények között. Barbara Beaver fehér, középosztálybeli, „életvédő központot” működtet, az abortuszellenes mozgalom egyik fontos, nagy hatalmú vezetője. Shannon Brewer az államban korábban működő 14 abortuszklinikából az egyetlen megmaradtnak a volt igazgatója. Szimbolikus hármasság: ki kivel van, s ki van ki ellen? S kinek az élete itt az igazi tét?

E nyugtalanító doku minden percéből az kiabál, hogy az abortusz ellen folytatott esztelen és megátalkodott hadviselés pontosan abban teszi a legnagyobb kárt, amiért állítólag vívják: az emberéletben.

November 15., 18.00, Művész; november 18., 17.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.