VERZIÓ - Film

Jackson

Film

Az Egyesült Államokban nem tiltott az abortusz, ám egyes tagállamaiban ez közel sem evidens. Az amerikai Délen ma is tömeges vallási buzgalom, vakhit áll a női önrendelkezés útjában. Mississippi állam egyetlen abortuszklinikája körül rajban osztják az igét, másznak bele, Bibliát lóbálva, az emberek magánszférájába, transzparensekkel, kiabálással próbálva rávenni a klinikát bármilyen célból megközelítő nőket, hogy forduljanak vissza, mert az élet szent, és bármily nehéz helyzetben is vannak, akármiért is döntenének az abortusz mellett, válasszák az éle­tet, „ne öljék meg a gyermekeket”.

Sokkoló filmjében Maisie Crow egyszerre mutatja be az USA déli államainak faji, vallási, társadalmi viszonyait, illetve a szexuális felvilágosítás és a nőgyógyászati ellátás lokális és soványka lehetőségeit. Három nővel találkozunk, akik teljesen eltérő módon kerülnek kapcsolatba az abortusszal. April Jackson négygyerekes fiatal anya, aki újabb nem kívánt terhességgel néz szembe, édesanyjával él, rossz körülmények között. Barbara Beaver fehér, középosztálybeli, „életvédő központot” működtet, az abortuszellenes mozgalom egyik fontos, nagy hatalmú vezetője. Shannon Brewer az államban korábban működő 14 abortuszklinikából az egyetlen megmaradtnak a volt igazgatója. Szimbolikus hármasság: ki kivel van, s ki van ki ellen? S kinek az élete itt az igazi tét?

E nyugtalanító doku minden percéből az kiabál, hogy az abortusz ellen folytatott esztelen és megátalkodott hadviselés pontosan abban teszi a legnagyobb kárt, amiért állítólag vívják: az emberéletben.

November 15., 18.00, Művész; november 18., 17.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.