Javíthatatlan moziőrültek - Claude Nuridsany és Marie Pérennou természetfilmesek

Film

Miután megismerkedhettünk egy fűcsomó lakóközösségének szorgos mindennapjaival, eljött az ideje, hogy sorra vegyük Isten állatkertjének többi lakóját is. Hatalmas sikert aratott rovareposzuk, a Mikrokozmosz után 8 évvel a rendező házaspár elkészítette a Genezist, az élet kialakulásának lírai-tudományos történetét.

Miután megismerkedhettünk egy fűcsomó lakóközösségének szorgos mindennapjaival, eljött az ideje, hogy sorra vegyük Isten állatkertjének többi lakóját is. Hatalmas sikert aratott rovareposzuk, a Mikrokozmosz után 8 évvel a rendező házaspár elkészítette a Genezist, az élet kialakulásának lírai-tudományos történetét.

Magyar Narancs: Hogyan határoznák meg a Genezis műfaját?

Claude Nuridsany: Nehéz lenne egyetlen hagyományos kategóriába is besorolni, valahol a dokumentum- és a fikciós film között van a helye. A legszívesebben úgy határozzuk meg, mint egy meseszerű, zenés természetfilmet.

MN: Már a Mikrokozmoszban is feltűnt, mennyire kerülik a természetfilmekre sokszor jellemző tudományoskodást, s ugyanez érződik a Genezisen is.

Marie Pérennou: A Genezis nem tudományos film. A filmünknek van egy mesélője, aki a maga módján az élet ugyanazon kérdéseire keresi a választ, mint mindenki más. Az alapján próbálja megérteni a világot, amire a saját élete során rájött, s eközben egyszerre hívja segítségül a filozófiát és a természettudományokat. Miközben a nyugati kultúrákra igencsak jellemző, hogy megpróbálunk árkot ásni az ember és az állat-világ között, a mi mesélőnk arról a kapocsról elmélkedik, ami összeköti ezt a két világot. A mesélő a világegyetemhez, a kozmoszhoz tartozónak érzi magát: az atomok, amelyek végső soron őt is alkotják, a halálával nem szűnnek meg, hanem valamelyik másik élőlényben vagy bármilyen, lélekkel nem bíró egységben bukkannak fel újra.

CN: A filmjeink egzakt, tudományos alapokon nyugszanak. Erre építjük rá a mi saját, lírai világunkat, szóljon az szerelemről vagy költészetről. Sosem éreztünk ellentmondást a tudományos források és a szabad művészi munka között.

MP: Természetfilmesként is mindig nagyon fontosnak tartottuk, hogy amit csinálunk, saját esztétikai értékkel bírjon. A biológiai tanulmányaink ugyanolyan fontosak voltak számunkra, mint a filmművészet. Diákkorunkban mindketten javíthatatlan moziőrültek voltunk. Természetesen a párizsi Cinémateque volt a törzshelyünk, ki nem hagytunk volna egyetlen filmet sem. Sokat tanultunk a korabeli nagy filmekből. A játékfilmesekhez hasonlóan nekünk is fontos, hogyan világítunk meg egy jelenetet, vagy hogyan komponáljuk bele a képbe a film szereplőit, akik a mi esetünkben történetesen állatok. Nem egyszerűen az állatok életét akarjuk bemutatni, hanem azt a fajta tündérvilágot is, amit gyerekkorunkban még képesek voltunk észrevenni a természetben. Ehhez viszont az kell, hogy elérjük a néző képzeletét.

MN: Említették a Cinémateque-et, a francia újhullám központját. Bizonyos értelemben a Genezis is úgy hat, mintha valamilyen sajátosan újhullámos törekvés lenne a természetfilmek műfajában.

MP: Szeretnénk azt hinni, hogy van egy apró, de lényeges különbség a mi filmjeink és a többi természetfilm között. Azt szeretnénk gondolni, hogy mi nem állatokról, hanem állatokkal készítünk filmeket, s talán ez az a szemlélet, ami újszerűen hat a filmjeinkben.

MN: Filmesként kiket tartanak a példaképeiknek?

CN: Mint szinte mindenki, aki a Cinémateque köréhez tartozott, mi is mindenekelőtt Murnau, Pabst, Dreyer, Eizenstein, Bresson és Ozu művészetéért rajongtunk. Természetfilmesként azonban nem a fikciós filmekből, sokkal inkább a japán és kínai nyomatokból és festményekből merítettük az inspirációt.

MP: A japán és kínai művészek hihetetlenül sokat merítenek a természetből, és egészen máshogy komponálják a képeiket, mint a nyugati világ képzőművészei. A legapróbb dolgok is másként festenek a képeiken, akár egy bogár is. A nyugatiak nemhogy nem bíbelődnének ilyen apróságokkal, de még csak tudomást sem vesznek a bogarakról.

CN: Azt éreztük ezeken a képeken, hogy a művészek nagyon sokáig figyelték az ábrázolni kívánt állatokat, és úgy tudták megjeleníteni őket, hogy szinte életszerűbbek lettek a valóságnál. A költői életszerűség mellett a képekben bujkáló derű is nagy hatást tett mindkettőnkre.

MN: Mi a munkamegosztás önök között?

MP: Ez egy nagyon demokratikus rendszer. A legtöbb dolgot együtt csináljuk. Mivel mindketten operatőrök is vagyunk, a munkának ezt a részét is közösen végezzük. Csakúgy, mint az írást is.

CN: Mindent megvitatunk, s általában az derül ki, hogy ugyanúgy látjuk a dolgokat. Persze mi sem vagyunk angyalok, mi is összeveszünk néha, a vitáink azonban általában a szervezési kérdéseket és nem a művészi döntéseket érintik.

GENEZIS

"Mélységes mély a múltnak kútja. Ne mondjuk inkább feneketlennek?" Miért is ne mondanánk? Ha megtette felütésnek Thomas Mann-nál, megteszi nekünk is. Mesélőnk - bölcs ábrázatú öregúr Afrika képviseletében - rögtön rátér a lényegre: nem kisebb dologról lesz itt szó, mint a világmindenség születéséről, szerelemről és halálról. Nehéz nyomozás, melyet azonban igen elegánsan, a banalitást kerülő játékossággal oldanak meg filmeseink: két végzettségre biológus, lelkialkatra bölcsész polihisztor. A tettes ugyan nem kerül elő, de a következmény igen látványos: a Föld szép lassan benépesül, mint reggeli csúcsforgalomban a belváros. A mese állati segédlettel zajlik, mégis mindig az emberéletből vett hasonlatokba ütközünk. A szomszéd fűje mindig zöldebb - újságolja kissé korholóan a mesélő, mintha csupán annyi történt volna, hogy a terjeszkedő élet kinézte volna magának a szárazföldet. Nem nagy ügy: meguntuk a vizet, hát partra szálltunk. Sehol még egy emberfia, mégis csupa ismerős alakkal futunk össze ebben a cseppet sem idegesítő szárazföldi csúcsforgalomban. Cipekedő bogarak, komótosan fel-alá járkáló tarajosok, izompólós rákok, villámrandit bonyolító békák. Persze természetfilmes közhely valamennyi, csakúgy, mint a sztáralakítást nyújtó százlábú vonulása vagy a kígyó esete a tojással. Nem lehet azonban nem észrevenni, hogy a Nuridsany-Pérennou alkotópáros a saját meséjét is beleszövi a tanmesébe. Finoman adagolt tanulságuk szerint az állat is csak ember - megnyugtató konklúzió, különösen, ha kaptuk már azon magunkat, hogy a WC-be beköltözött házipóknak magyarázunk.

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.