Jóllakott hóhérok - Joshua Oppenheimer dokumentumfilmes

Film

Boldog indonéz tömeggyilkosok, gengszterből lett halálosztagosok, az 1965-ös, kommunisták elleni tömegmészárlások elkövetői szerepelnek Oppenheimer The Act of Killing című filmjében. A rendezővel telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: Honnan az ötlet, hogy a gyilkosokat állítsa kamera elé?

Joshua Oppenheimer: Ha minden a tervek szerint alakul, a film a mészárlások túlélőiről szól. De semmi sem alakult a tervek szerint: amint a helyi erők tudomást szereztek arról, hogy a túlélőkkel dolgozom, kivonult a rendőrség, így hiába próbáltam megszólaltatni őket, nem mertek beszélni. Már hónapok óta egy kis faluban éltem, Medan közelében. Akkor jött az ötlet az egyik túlélőtől, hogy próbálkozzam a gyilkosoknál. "Tudod, Josh, ezek az emberek büszkék a tetteikre, amikor csak lehet, nyíltan hencegnek is. 'k az urak, övék a hatalom, nincs félnivalójuk, gyakorlottak a megfélemlítésben. Az ő nyelvük hamarabb megoldódik, mint a túlélőké." Nem is kellett messze menni, az egyikük ott élt a szomszédságomban: a szállásadóm nagynénjének a gyilkosa. Olyan kedélyesen mesélgette tízéves unokája előtt, hogy kiket és hogyan ölt meg, mintha csak a gyerek régi kedves meséjét mondaná. Vele kezdtem, s szép lassan, egyik gyilkostól eljutottam a másikig, mígnem végül elérkeztem Anwar Congóhoz; a hajdani halálosztagvezérhez.

Joshua Oppenheimer


Joshua Oppenheimer

MN: Valóban büszke és hencegő tömeggyilkosokat talált mindenhol?

JO: Boldogan meséltek, kérkedtek a tetteikkel. Kérni sem kellett, a jó házigazda előzékenységével vezettek körbe, megmutatták a hajdani gyilkosságok helyszíneit. Volt, aki a tömegsírokhoz is elvitt. Dőltek a történetek, s miközben meséltek, újrajátszották a tetteiket. S ahogy belemelegedtek, többen is panaszosan jegyezték meg, hogy milyen kár, hogy nincsenek fegyvereik vagy statisztáik a tömegjelenetekhez - úgy mégis autentikusabb lenne. A film főszereplője, Anwar Congo a negyvenegyedik volt a felkeresett gyilkosok sorában. Kifejezetten mozis érdeklődésű ember, a módszereit is a maffiafilmekből kölcsönözte. Rájöttem, hogy ha megadom nekik a filmes eszközöket, a hőn áhított mozis ragyogást, legyen az musicales, westernes vagy gengszterfilmes körítés, akkor tudom csak meg igazán, hogy ezek az emberek miként gondolnak magukra, és hogyan szeretnék, hogy a világ lássa őket.

MN: Kiderítette, hogy a megszólaltatottak hány embert öltek meg?

JO: Próbáltam. Pontos számokat nem mondtak, nem is mondhattak, hiszen maguk sem tudták, de a válaszaikból, hogy meddig vettek részt az akciókban, hogy hogyan telt egy tipikus napjuk és így tovább, lassan összeálltak a nagyságrendek. Anwar esetében ez minimum 500, maximum 2000 gyilkosságot jelent.

MN: Mikor ölt Anwar Congo utoljára?

JO: Évekkel a mészárlások után. Egy menekültet ölt meg a társával. Tőrbe csalták, úgy tettek, mintha csak játék lenne az egész; beszélgessünk, játsszuk újra, mi is történt. Majd megkötözték, és hidegvérrel meggyilkolták. De az sem kizárt, hogy azóta is gyilkolt, hiszen ez a szakmája; gyakorlott bérgyilkos, akit bármire fel lehetett bérelni. Ám erről nem tudok biztosat. Azt viszont tudom, hogy Anwar és az emberei 1965, tehát a mészárlások előtt is gyilkoltak. Gengszterek voltak. '65-ben viszont befogadta őket a hatalom, részei lettek az establishmentnek. Észak-Szumátrában a jobboldali, fasiszta párt paramilitáris csoportjai a gengszterek soraiból toboroztak. Anwar és a hasonszőrűek pedig kapva kaptak az alkalmon.

MN: Mi volt a leggroteszkebb élménye a forgatás során?

JO: Az indonéz állami televízió talkshow-ja. Az egy dolog, hogy Anwar rettentő nagy igyekezetében, hogy elkerülje a lelkiismeret-furdalást és a beismerést, ünnepli a saját tetteit, ennél is mellbevágóbb viszont, amikor az állami televízió hájpolja a tömeggyilkosságokat. Itt egy egész rezsim, az állami propaganda ünnepli a tömeggyilkosságokat.

Anwar Congo színészkedik


Anwar Congo színészkedik

MN: Anwar esete tipikusan tömeggyilkos-életpálya?

JO: Az. A filmes díszletek közti parádézás, a tömeggyilkosság ünneplése menekülés is egyben. Ámbár talán az ő fájdalma közelebb van a felszínhez, mint a legtöbbjüké. Hogy lelkiismeret-furdalása lenne? Azt azért nem hiszem. Hogy rémálmai lennének? Minden bizonnyal - ezzel aligha van egyedül.

MN: Látta a kész filmet?

JO: Hosszú ideig tiltakozott, de végül tavaly novemberben beadta a derekát. Meghatotta a film, és lojális maradt hozzá, nem tagadta meg. Skype-on beszéltünk, mert most, hogy a film elkészült, nem ajánlatos visszamennem Indonéziába. De tartjuk a kapcsolatot. Heti rendszerességgel beszélünk.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.