tévésmaci

Kacsarapszódia

  • tévésmaci
  • 2022. június 29.

Film

Amikor Sztupa és Troché a Sigurcello Circusszal utaztak, volt egy számuk.

Bohócszám, nyúllal. Nyúllal és csúszdával. Sima kerti gyerekcsúszda, minden nagyáruházban lehetett kapni, de ők történetesen a hanaui Hertie-ben vették (bár Ómafa valamiért következesen a büdingeni Neckermannt emlegeti). Jó kis szám volt, híre volt a cirkusz világában, mindig kihozta a sodrából a közönséget. Már a kezdés is fergeteges volt, berontott a tarka jelmezes, festett arcú Troché, nyomában a nyúl, végül kimért léptekkel, talpig fehérben Sztupa. Troché élénk taglejtésekkel körbeszaladt a porond szélén, mintegy üdvözölvén az ő drága közönségét. Nyomában a nyúl. Felszegett fejjel, már-már méltóságteljesen, mintha ő lenne a műlovar legkedvesebb, legügyesebb paripája. A publikum a dobszó ütemére tapsolt. Középen meg ott állt rendületlenül a csúszda, mellette Sztupa feszesen, ám ahogy Trochét követő tekintetével együtt a teste is körbe fordult, a legolcsóbb ülőhelyekről is tisztán lehetett látni a háta mögé rejtett bikacsököt. Troché és a nyúl végül megálltak a csúszdánál, s a tarka bohóc bemutatta Reginaldot, a csodanyulat, majd ugyancsak hangos szóval és széles gesztusokkal arra biztatta, hogy másszon fel a csúszdán. Nem, nem a lépcsős oldalán, hanem a csúszóson, ahogy a kicsit rosszalkodni vágyó gyerekek is meg szokták próbálni a játszótéren. És Reginald nekivágott. Baromi ügyetlen, nagydarab jószág volt szerencsétlen, nem is jutott messzire. Bénázását látva a né­pek sikoltoztak a gyönyörűségtől, a gyerekek kacagtak, a felnőttek a térdüket csapkodták, de Troché lankadatlanul biztatta tanítványát, gyerünk, Reggie, gyerünk, ám annak nem ment sehogy sem. Nekifutott nagy svunggal, egy darabig vitte is a lendület, kicsi körmikéjével igyekezett megkapaszkodni a műanyagon, aztán menthetetlenül visszasinkózott, s nagyot nyekkent a fűrészporban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.