VERZIÓ - Magyar filmek a Verzión

Kanzoli, Polgárék és a Rézangyalok

  • - legát -
  • 2017. december 9.

Film

A magyar dokumentumfilmekről leginkább az ugrik be, hogy „valaha szebb napokat látott”.

Kétségtelen, hogy a többszörös aranykor a múlt ködébe vész, és lassan már az is történelemmé válik, hogy kiradírozták őket az állami filmgyártásból, ám úgy tűnik, az alkotók kedvét nem szegi sem a köztévé „speciális” pályázati rendszere, sem Andy Vajna. Bakony Alexandra a menekültkérdésről szóló népszavazást követte nyomon a mindössze 9 lakosú Zala megyei faluban. Az Iborfia című film elsősorban a kormánypropaganda görbe tükre, hiszen a szavazás után büszkén közölték, hogy a lakosság 100 százaléka ellenzi a migránsok betelepítését. Mészáros Balázs két Németországba költözött fiatalember, két egykori gimnáziumi osztálytárs boldogulását kíséri nyomon; a Schrott című film a humort sem nélkülöző tücsök és a hangya történet, hiszen míg az egyik srác szorgalmasan tanul és reális tervei vannak, a másik bulizik, és mint a filmben is kifejti, „semmilyen más funkciót nem töltök be, csak hogy éljek”.

Hajdu Szabolcs Délibáb című játékfilmjének afféle spin-offja a Kanzoli, ami az azonos nevű amatőr mellékszereplő, azaz Ruzsa Rémusz becserkészését mutatja be, akit ugyan kiválasztottak a szerepre, ám ő meggondolta magát.

Két filmnek is Miskolc a helyszíne, persze nem az, amit a turistáknak mutogatnak. Surányi Z. András Rézangyalok című filmje egy hátrányos helyzetű gyerekekkel teli általános iskola kezdeményezését követi nyomon: mi történik, ha hangszerekkel próbálnak segíteni, Pápai Áron Gergely Iza című filmjének sokszorosan terhelt címszereplője azonban csak magára számíthat. Egy különleges iskolai kalandot mutat be Mészáros Márta és Pataki Éva rendezésében a Bármi legyen, gazdagít, ebben Kecskés Karina színművész csángó gyerekeknek tartott mesetáborával ismerkedhetünk meg.

A Verzió szerkesztőinek volt miből válogatniuk, a fesztivál Magyar Panoráma elnevezésű programjában az említettekkel együtt 12 új magyar dokumentumfilmet mutatnak be.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."