VERZIÓ - Magyar filmek a Verzión

Kanzoli, Polgárék és a Rézangyalok

  • - legát -
  • 2017. december 9.

Film

A magyar dokumentumfilmekről leginkább az ugrik be, hogy „valaha szebb napokat látott”.

Kétségtelen, hogy a többszörös aranykor a múlt ködébe vész, és lassan már az is történelemmé válik, hogy kiradírozták őket az állami filmgyártásból, ám úgy tűnik, az alkotók kedvét nem szegi sem a köztévé „speciális” pályázati rendszere, sem Andy Vajna. Bakony Alexandra a menekültkérdésről szóló népszavazást követte nyomon a mindössze 9 lakosú Zala megyei faluban. Az Iborfia című film elsősorban a kormánypropaganda görbe tükre, hiszen a szavazás után büszkén közölték, hogy a lakosság 100 százaléka ellenzi a migránsok betelepítését. Mészáros Balázs két Németországba költözött fiatalember, két egykori gimnáziumi osztálytárs boldogulását kíséri nyomon; a Schrott című film a humort sem nélkülöző tücsök és a hangya történet, hiszen míg az egyik srác szorgalmasan tanul és reális tervei vannak, a másik bulizik, és mint a filmben is kifejti, „semmilyen más funkciót nem töltök be, csak hogy éljek”.

Hajdu Szabolcs Délibáb című játékfilmjének afféle spin-offja a Kanzoli, ami az azonos nevű amatőr mellékszereplő, azaz Ruzsa Rémusz becserkészését mutatja be, akit ugyan kiválasztottak a szerepre, ám ő meggondolta magát.

Két filmnek is Miskolc a helyszíne, persze nem az, amit a turistáknak mutogatnak. Surányi Z. András Rézangyalok című filmje egy hátrányos helyzetű gyerekekkel teli általános iskola kezdeményezését követi nyomon: mi történik, ha hangszerekkel próbálnak segíteni, Pápai Áron Gergely Iza című filmjének sokszorosan terhelt címszereplője azonban csak magára számíthat. Egy különleges iskolai kalandot mutat be Mészáros Márta és Pataki Éva rendezésében a Bármi legyen, gazdagít, ebben Kecskés Karina színművész csángó gyerekeknek tartott mesetáborával ismerkedhetünk meg.

A Verzió szerkesztőinek volt miből válogatniuk, a fesztivál Magyar Panoráma elnevezésű programjában az említettekkel együtt 12 új magyar dokumentumfilmet mutatnak be.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.