VERZIÓ - Magyar filmek a Verzión

Kanzoli, Polgárék és a Rézangyalok

  • - legát -
  • 2017. december 9.

Film

A magyar dokumentumfilmekről leginkább az ugrik be, hogy „valaha szebb napokat látott”.

Kétségtelen, hogy a többszörös aranykor a múlt ködébe vész, és lassan már az is történelemmé válik, hogy kiradírozták őket az állami filmgyártásból, ám úgy tűnik, az alkotók kedvét nem szegi sem a köztévé „speciális” pályázati rendszere, sem Andy Vajna. Bakony Alexandra a menekültkérdésről szóló népszavazást követte nyomon a mindössze 9 lakosú Zala megyei faluban. Az Iborfia című film elsősorban a kormánypropaganda görbe tükre, hiszen a szavazás után büszkén közölték, hogy a lakosság 100 százaléka ellenzi a migránsok betelepítését. Mészáros Balázs két Németországba költözött fiatalember, két egykori gimnáziumi osztálytárs boldogulását kíséri nyomon; a Schrott című film a humort sem nélkülöző tücsök és a hangya történet, hiszen míg az egyik srác szorgalmasan tanul és reális tervei vannak, a másik bulizik, és mint a filmben is kifejti, „semmilyen más funkciót nem töltök be, csak hogy éljek”.

Hajdu Szabolcs Délibáb című játékfilmjének afféle spin-offja a Kanzoli, ami az azonos nevű amatőr mellékszereplő, azaz Ruzsa Rémusz becserkészését mutatja be, akit ugyan kiválasztottak a szerepre, ám ő meggondolta magát.

Két filmnek is Miskolc a helyszíne, persze nem az, amit a turistáknak mutogatnak. Surányi Z. András Rézangyalok című filmje egy hátrányos helyzetű gyerekekkel teli általános iskola kezdeményezését követi nyomon: mi történik, ha hangszerekkel próbálnak segíteni, Pápai Áron Gergely Iza című filmjének sokszorosan terhelt címszereplője azonban csak magára számíthat. Egy különleges iskolai kalandot mutat be Mészáros Márta és Pataki Éva rendezésében a Bármi legyen, gazdagít, ebben Kecskés Karina színművész csángó gyerekeknek tartott mesetáborával ismerkedhetünk meg.

A Verzió szerkesztőinek volt miből válogatniuk, a fesztivál Magyar Panoráma elnevezésű programjában az említettekkel együtt 12 új magyar dokumentumfilmet mutatnak be.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.