VERZIÓ - Háború & béke 2.0

Levelek a pokolból

  • - ts -
  • 2017. december 9.

Film

Rakka 200 ezres város az Eufrátesz partján, Szíria északi részén, bő 150 kilométernyire a kétmilliós Aleppótól, földünk egyik legrégebb óta lakott nagyvárosától.

Ma már senki nem jön azzal, hogy itt normál körülmények között az 1001 éjszaka világában kellene sétálgatnunk. Ma már senki nem idézget afféle bibliai képeket, mint amelyen épp Aleppóban vendégeli meg Ábrahám sk. fejt tejjel a vándorokat, inkább az Armageddont szokás e táj kapcsán emlegetni. Aleppó valaha világcsodája számba menő óvárosa is rég a múlté, a földdel tette egyenlővé a háború.

Mindenki tudja, hogy Szíriát felemésztette a háború. S a világ szerencsésebb felén azt is tudja mindenki, hogy Szíria jó messze van, biztonságos távolságban. Ne is jöjjön közelebb, legkivált menekültek képében ne dörömböljön a kapuinkon, de lehetőleg a panaszával is forduljon valaki máshoz. Mindjárt lenne is egy ötletünk.

De akkor mégis, hogy van az, hogy Rakkában összeáll egy csoport „amatőr újságíró”, ők lesznek a „Rakkát csendben lemészárolják” nevezetű csoport, s minden erejükkel – ez szinte minden esetben az életük kockáztatását jelenti – azon vannak, hogy ne mészárolják le Rakkát, vagy legalább ne teljesen, s a legkevésbé sem csendben, hallja csak meg a világ!

Hogyan készül a döntő ostromra az önkéntes mentőalakulat, mi mozgatja őket, amikor elsőként rohannak be a szétbombázott házak maradékába, hogy a tíz körmükkel ássák ki a még megmenthető sebesülteket?

És mi a terve annak a rádiós dj-nek, aki a lemezeit és a mikrofonját kamerára cseréli, hogy társai igyekvő segítségével az első Aszad-ellenes tüntetésektől dokumentáljon mindent, de mindent úgy, hogy közben maga is tevékeny alakítója, persze sokkal inkább elszenvedője a háborús történéseknek?

Miért nem lépett le időben Nori Sharif a „Halál Háromszögéből”? Jobb volt neki, hogy lehúzott ott öt évet ápolóként – szintén úgy, közben filmezett és film készült róla.

Mindez feltehetően azért alakult így, mert a Szellemváros, az Aleppó, a végsőkig, a Háborús műsor vagy éppenséggel a Nincs hová bújnod hősei – s a legtávolabbról sem „filmhősei” – valamiért, számos szörnyű megpróbáltatásuk közt is arra a végkövetkeztetésre jutottak, hogy minden borzalom dacára a világnak még mindig van egy jobbik esze, s még mindig a helyén van a szíve, amire mégis, mégis érdemes apellálni.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.