Film

Másodállás

  • 2017. április 15.

Film

Még mondja valaki, hogy a francia bűnügyi vígjáték tán még a Meliès testvéreknél is idősebb műfaja nem tud megújulni! Ha már minden poént elsütöttek, ha már mindenféle szereposztásban mindenféle figura hülyeségén derült egyszer valamelyik (na jó: az összes) generáció, akkor is lehet újat mondani. Vagy legalább úgy csinálni. Most egy szociálisan érzékeny, hovatovább osztályharcosi indíttatású komédián kacaghat a kevésbé cizellált poénokért is hálás néző. Ebben a botcsinálta bérgyilkos munkanélküliként tengődő gyári munkás (még, ha nehéz is elképzelni a kackiás, flamencotáncos-járású Romain Duris-t az esztergapad mögött), aki előbb a megélhetésért vállalja mulatságosan szakszerűtlen első gyilkosságát, majd a volt kollégái iránt érzett mélységes szociális segítőkészségből a többit, amelybe belefér a magánszorgalomból elintézett, arrogáns burzsujbérenc is, aki megint utcára tenné a végre álláshoz jutott szakikat. A helyi maffiózó kifejezetten egy zsémbes házmesterre emlékeztet, a jó nőt mosolyogni és csillogó szemekkel pillogni szerződtették, a sok lelőtt baromért meg nem kár.

Csak a megnézésére szánt időért kár. Helyzetkomikum és verbális humor terén sem futja többre a legkézenfekvőbb megoldásoknál. Nincsenek váratlan, kicsit is izgalmas fordulatok, valami eredeti megoldás. A terméket simán le lehetett volna forgatni negyven évvel ezelőtt. Akár a Magyar Televízió Szórakoztató Osztályán is, mondjuk, Benkő Péter főszereplésével. S nem is maradt volna alul a francia film­sztárral szemben.

Forgalmazza az A Company Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.