Film

Kukoricasziget

Film

Van egy folyó, az maga a határ. Az Inguri egyfajta természetes békefenntartó Grúzia és Abházia között. Oldja a konfliktust, tavasszal termékeny földet hoz vizével a Kaukázusból, kisebb-nagyobb alkalmi szigeteket alakít ki a folyómederben, szó szerint a senki szigeteit, semleges földdarabokat.

Miközben a partról fegyverek ropogása hallatszik, egy öregember birtokba vesz egy ilyen szigetet. Csónakjával többször fordulva lécet, szöget, mindenféle kunyhóépítésre alkalmas eszközt felhalmoz a talpalatnyi területen, s ahogy kell, szakszerűen neki is áll az építkezésnek. A kalyibát kiskamasz lányunokájával ripsz-ropsz fel is húzzák, aztán pedig felássák a szigetet, hogy a hajlékot kukoricával vegyék körbe.

Hol a természet viszontagságaival kell meggyűrkőzni, hol katonák jelenlétét kell ügyesen kezelni. S ott van még a világszép lányunoka is, akit védeni kell a férfitekintetektől meg persze a sebesülten a szigetre tévedő katonától, akit közben azért menteni, rejtegetni is kell.

Nagy csendek és gyönyörű képek (operatőr: Ragályi Elemér), természet- és dokumentumfilmes eszközök jellemzik George Ovashvili minimalista filmjét. Persze türelem kell hozzá. De Ragályi kékjei kitöltik a sokatmondó csendeket, s a drámai erő sem hiányzik.

A keresett egyszerűségben nem vész el sem a szegénység, sem a háború, megmarad a magány és a kiszolgáltatottság is, még ha a végén csak annyi derül is ki, hogy azért a természet az úr. Győz Ragályi nagy kéksége, és amit a víz adott, azt el is veszi, ám a körforgás sosem marad abba…

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.