Film

Lavina

Film

A civilizált embernek hiányzik a természet, persze csak szabályozott körülmények között. Kirándulunk, állatkertbe megyünk, síelünk, hegyet mászunk. De mi lenne, ha egyszer a természet jönne hozzánk kéretlenül? Ruben Östlund filmjében jön is:

az IKEA-katalógusból kilépett svéd család tanúja lesz egy mesterséges lavinának a sípályán, és az erősnek, odaadónak hitt családfő (a már az Äkta Människorban is Ken baba-szerű Johannes Kuhnke puszta külsejével is millió gondolatot ébreszt korunk férfiképéről) szeretteit hátrahagyva elfut. Mint kiderül, a lavina nem jelentett valódi veszélyt, viszont Tomas futása igazi lavinát okoz: hogy tud a család és ő maga együtt élni azzal, hogy a családfő tulajdonképpen nem férfi? Nemcsak a „férfi” pozícióját látjuk meginogni (Tomas tekintélyének visszaállítása érdekében férfias virtusok fitogtatásával tölti a hátralévő játékidőt), hanem a „családét” is. Tomasék körül több­féle alternatív együttélési modell is felbukkan: poligámia, nyitott párkapcsolat, melyek mintha eleven, ironikus negatívjai lennének szinte valószínűtlen idilljüknek. De a családban tumorként növekvő bizalomvesztés megfertőzi ezeket a kapcsolatokat is.

Ugyanakkor Östlund filmjében a lavina valami másfajta metaforaként is felfogható: a kulturáltnak tűnő társadalomba betolakodik a rég megzabolázottnak hitt természet, s előhozza az emberek eltemetett ösztöneit. A szereplők ezeket a társadalom által elutasított ösztönöket engedik szabadjára: az élet­ösztönt, a dühöt, a promiszkuitást. Vagy csak az ösztönökkel igyekeznek magyarázni hitványságukat: a gyávaságot az életösztön erejével, a hűtlenséget a párzási ösztönnel? A szereplők egymás szeme láttára szégyenülnek meg (ám mindig találnak maguknak és egymásnak is mentséget), lecsupaszított, hitvány valójukban viszont csak a társadalom szélén élők látják őket: a gyerekek és a személyzet.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.