Film

Lavina

Film

A civilizált embernek hiányzik a természet, persze csak szabályozott körülmények között. Kirándulunk, állatkertbe megyünk, síelünk, hegyet mászunk. De mi lenne, ha egyszer a természet jönne hozzánk kéretlenül? Ruben Östlund filmjében jön is:

az IKEA-katalógusból kilépett svéd család tanúja lesz egy mesterséges lavinának a sípályán, és az erősnek, odaadónak hitt családfő (a már az Äkta Människorban is Ken baba-szerű Johannes Kuhnke puszta külsejével is millió gondolatot ébreszt korunk férfiképéről) szeretteit hátrahagyva elfut. Mint kiderül, a lavina nem jelentett valódi veszélyt, viszont Tomas futása igazi lavinát okoz: hogy tud a család és ő maga együtt élni azzal, hogy a családfő tulajdonképpen nem férfi? Nemcsak a „férfi” pozícióját látjuk meginogni (Tomas tekintélyének visszaállítása érdekében férfias virtusok fitogtatásával tölti a hátralévő játékidőt), hanem a „családét” is. Tomasék körül több­féle alternatív együttélési modell is felbukkan: poligámia, nyitott párkapcsolat, melyek mintha eleven, ironikus negatívjai lennének szinte valószínűtlen idilljüknek. De a családban tumorként növekvő bizalomvesztés megfertőzi ezeket a kapcsolatokat is.

Ugyanakkor Östlund filmjében a lavina valami másfajta metaforaként is felfogható: a kulturáltnak tűnő társadalomba betolakodik a rég megzabolázottnak hitt természet, s előhozza az emberek eltemetett ösztöneit. A szereplők ezeket a társadalom által elutasított ösztönöket engedik szabadjára: az élet­ösztönt, a dühöt, a promiszkuitást. Vagy csak az ösztönökkel igyekeznek magyarázni hitványságukat: a gyávaságot az életösztön erejével, a hűtlenséget a párzási ösztönnel? A szereplők egymás szeme láttára szégyenülnek meg (ám mindig találnak maguknak és egymásnak is mentséget), lecsupaszított, hitvány valójukban viszont csak a társadalom szélén élők látják őket: a gyerekek és a személyzet.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.