Film

Lavina

Film

A civilizált embernek hiányzik a természet, persze csak szabályozott körülmények között. Kirándulunk, állatkertbe megyünk, síelünk, hegyet mászunk. De mi lenne, ha egyszer a természet jönne hozzánk kéretlenül? Ruben Östlund filmjében jön is:

az IKEA-katalógusból kilépett svéd család tanúja lesz egy mesterséges lavinának a sípályán, és az erősnek, odaadónak hitt családfő (a már az Äkta Människorban is Ken baba-szerű Johannes Kuhnke puszta külsejével is millió gondolatot ébreszt korunk férfiképéről) szeretteit hátrahagyva elfut. Mint kiderül, a lavina nem jelentett valódi veszélyt, viszont Tomas futása igazi lavinát okoz: hogy tud a család és ő maga együtt élni azzal, hogy a családfő tulajdonképpen nem férfi? Nemcsak a „férfi” pozícióját látjuk meginogni (Tomas tekintélyének visszaállítása érdekében férfias virtusok fitogtatásával tölti a hátralévő játékidőt), hanem a „családét” is. Tomasék körül több­féle alternatív együttélési modell is felbukkan: poligámia, nyitott párkapcsolat, melyek mintha eleven, ironikus negatívjai lennének szinte valószínűtlen idilljüknek. De a családban tumorként növekvő bizalomvesztés megfertőzi ezeket a kapcsolatokat is.

Ugyanakkor Östlund filmjében a lavina valami másfajta metaforaként is felfogható: a kulturáltnak tűnő társadalomba betolakodik a rég megzabolázottnak hitt természet, s előhozza az emberek eltemetett ösztöneit. A szereplők ezeket a társadalom által elutasított ösztönöket engedik szabadjára: az élet­ösztönt, a dühöt, a promiszkuitást. Vagy csak az ösztönökkel igyekeznek magyarázni hitványságukat: a gyávaságot az életösztön erejével, a hűtlenséget a párzási ösztönnel? A szereplők egymás szeme láttára szégyenülnek meg (ám mindig találnak maguknak és egymásnak is mentséget), lecsupaszított, hitvány valójukban viszont csak a társadalom szélén élők látják őket: a gyerekek és a személyzet.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.