Tévétorrent

Forever

Film

„Halál minden életkorra és alkalomra! Akasztás által, görcsben, tüdővészben, kaszabolás, nyakazás, fulladás által és hiányos táplálkozásból kifolyólag! Minőségi mészárlás, méreg és gyilok! Dupla halál duellumban!” – Tom Stoppardtól persze elegánsabb, mint egy mezei krimisorozattól, de a lényeg egyezik.

A Forever annyi halálnemet és annyi klisét gyömöszöl magába, hogy az örökkévalóságig lehetne sorolni. Egy „tökéletesen szokványos nyomozó plusz fura figura” páros detektívmeséjéről van szó: egy rész egy ügy. A truváj az, hogy a különc egy halhatatlan New York-i halottkém. Amikor a hóhért hiába akasztják, ugye. Nem a Duncan Macload-féle ügy ez, nem hadonásznak karddal, nem kell levágni egymás fejét; delikvensünk folyton átéli éppeni halálát, csakhogy újjá is születik, azon 35 éves Ioan Gruffudd-i formájában. Ez itt a bolygó hollandi meséjének újradolgozása, ráadásul főszereplőnk Henry Morgan néven fut, aki ugyan sosem volt holland vagy hajóorvos, de legalább korszakban stimmelő tengerész. Bármekkora blamának is hangozzék mindez, megkapó a naivság, és kellemes a fekete humor. Bolygó hollandink lazán viszi a vállán az egészet, mert csupa báj az eddig halálait lajstromba szedő, skálán kielemezgető gyászhuszár. Végül is volt korszak, hogy a Hegylat is szerettük, és felemelő néha nem húscafatokként hörgő vagy fényben csillámló halhatatlant látni. Nem váltja meg a világot, saját magát pláne nem. De el lehet így bolyongani egy darabig, még ha tudjuk is, hogy mi járja a hollandiról: amilyen gyorsan feltűnik, el is tűnik.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.