Tévétorrent

Forever

Film

„Halál minden életkorra és alkalomra! Akasztás által, görcsben, tüdővészben, kaszabolás, nyakazás, fulladás által és hiányos táplálkozásból kifolyólag! Minőségi mészárlás, méreg és gyilok! Dupla halál duellumban!” – Tom Stoppardtól persze elegánsabb, mint egy mezei krimisorozattól, de a lényeg egyezik.

A Forever annyi halálnemet és annyi klisét gyömöszöl magába, hogy az örökkévalóságig lehetne sorolni. Egy „tökéletesen szokványos nyomozó plusz fura figura” páros detektívmeséjéről van szó: egy rész egy ügy. A truváj az, hogy a különc egy halhatatlan New York-i halottkém. Amikor a hóhért hiába akasztják, ugye. Nem a Duncan Macload-féle ügy ez, nem hadonásznak karddal, nem kell levágni egymás fejét; delikvensünk folyton átéli éppeni halálát, csakhogy újjá is születik, azon 35 éves Ioan Gruffudd-i formájában. Ez itt a bolygó hollandi meséjének újradolgozása, ráadásul főszereplőnk Henry Morgan néven fut, aki ugyan sosem volt holland vagy hajóorvos, de legalább korszakban stimmelő tengerész. Bármekkora blamának is hangozzék mindez, megkapó a naivság, és kellemes a fekete humor. Bolygó hollandink lazán viszi a vállán az egészet, mert csupa báj az eddig halálait lajstromba szedő, skálán kielemezgető gyászhuszár. Végül is volt korszak, hogy a Hegylat is szerettük, és felemelő néha nem húscafatokként hörgő vagy fényben csillámló halhatatlant látni. Nem váltja meg a világot, saját magát pláne nem. De el lehet így bolyongani egy darabig, még ha tudjuk is, hogy mi járja a hollandiról: amilyen gyorsan feltűnik, el is tűnik.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.