Film

Lucky

  • 2018. február 11.

Film

Emblematikus filmek hangulatát megbízható stílusérzékkel megidézni képes elsőfilmes rendező – amúgy színészkolléga, John Carroll Lynch – ide, sikeréhes forgatókönyvíró-csapat oda: egyedül a 91 éves Harry Dean Stanton viszi el ezt a filmet. Kérdés, hogy hova is?

Az extengerész, következetesen agglegény, „egyedül, de nem magányban” élő, a közelítő halált megérezvén életével számot vető főhős figurája, múltjának részletei, vélelmei a végső kérdésekről oly mértékben vannak fedésben a veterán sztár saját figurájával, szellemiségével, elgondolásaival, életének vonatkozásaival (a valóságban hivatásszerűen űzött mariachi zenéig menően), hogy nem is igazán érthető, miért kellett mindehhez egy jelzésszerű történetet rendelni. A texasi kisvárosba helyezett, esetleges mellékfigurákkal megpakolt, kibontakozást, fejlődést, dramaturgiai ívet nem tartalmazó, elmélyültnek gondolt közléseket viszont cél­za­tos és direkt párbeszédekre hagyó történet sehonnan sehova se tart. Ami a szerzők szándéka szerint letisztultan egyszerű lenne (plusz agyonhangsúlyozott szimbólumok, mint az éjfélnél megállt óra meg az elkóborolt teknős), az inkább szegényes és banális. A tolakodó­an elővezetett bölcsességeket („Egyedül érkeztünk s egyedül is távozunk”) pedig a Nagy Öregnek kijáró, elnéző mosollyal lehet csak hallgatni.

Van viszont egy kis Párizs-, Texas- és egy kis Straight Story-feeling, utóbbi film rendezője, David Lynch maga is látható egy epizódszerep erejéig. Tisztelegve van, kérem, legendásítva a távozó színész. Csak ébren maradni nehéz a sok fennkölt idézet közepette.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.