Film

Mamma Mia! Sose hagyjuk abba

  • 2018. augusztus 26.

Film

Üzletről van szó: kifacsarni még egy kis aprót az egykor világsikerű popzenekar slágerlistás dalaiból írt, nem kevésbé világsikerű vállalkozás részleges megismétlésével. A feladat nem volna bonyolult, ha lenne másik húsz ütős ABBA-nóta – de nincs, ürül a spájz, harmadik részre már nem volna egy közepes melódia sem. Ha a rendezés a táncikálás látványossá szervezésén túl figyelne arra is, ami az első részt kiemelte a szokványos musicalek közül: az emberi viszonylatok, motivációk, érzelmek humorral átszőtt, hiteles megjelenítésére. Ha akadna a szkriptben egyetlen eredetinek látszó jelenet, figura, poén. Ám jellegtelen, közhelyes feldolgozásban újracsócsálni Donna Sheridan első részben már kitárgyalt, terhességbe torkolló ifjúkori csapongásait álmai szigetén akkor is hervasztó ötlet volna, ha tehetséges fiatal színészek vezetnék elő, nem pedig azok a minimális kisugárzással sem rendelkező, a Brosnan–Firth–Skarsgård trió önironikus modorosságait reflexió nélkül utánozni próbáló szépfiúk, akikre rábízták. Náluk is kínosabb az ifjú Donnát műkedvelő színvonalon túljátszó címlaplány, aki nem csak azért nem tudja megidézni Meryl Streepet, mert nem hasonlít rá.

Másfelől mégis eldöcög valahogy a teljesen kiszámítható történetecske, és még mindig ott van az a pár idősebb színész, aki miatt megéri félretenni a bosszankodást, ha palira lettünk is véve. A végére pedig nem csak Meryl Streep jelenik meg, a sztori szerint amúgy már elhunyt Donnaként, de (egy értelmezhetetlen szerepben) Cher is, hogy kieressze még mindig fantasztikus hangját.

Forgalmazza a UIP–Duna Film


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.