Film

Mamma Mia! Sose hagyjuk abba

  • 2018. augusztus 26.

Film

Üzletről van szó: kifacsarni még egy kis aprót az egykor világsikerű popzenekar slágerlistás dalaiból írt, nem kevésbé világsikerű vállalkozás részleges megismétlésével. A feladat nem volna bonyolult, ha lenne másik húsz ütős ABBA-nóta – de nincs, ürül a spájz, harmadik részre már nem volna egy közepes melódia sem. Ha a rendezés a táncikálás látványossá szervezésén túl figyelne arra is, ami az első részt kiemelte a szokványos musicalek közül: az emberi viszonylatok, motivációk, érzelmek humorral átszőtt, hiteles megjelenítésére. Ha akadna a szkriptben egyetlen eredetinek látszó jelenet, figura, poén. Ám jellegtelen, közhelyes feldolgozásban újracsócsálni Donna Sheridan első részben már kitárgyalt, terhességbe torkolló ifjúkori csapongásait álmai szigetén akkor is hervasztó ötlet volna, ha tehetséges fiatal színészek vezetnék elő, nem pedig azok a minimális kisugárzással sem rendelkező, a Brosnan–Firth–Skarsgård trió önironikus modorosságait reflexió nélkül utánozni próbáló szépfiúk, akikre rábízták. Náluk is kínosabb az ifjú Donnát műkedvelő színvonalon túljátszó címlaplány, aki nem csak azért nem tudja megidézni Meryl Streepet, mert nem hasonlít rá.

Másfelől mégis eldöcög valahogy a teljesen kiszámítható történetecske, és még mindig ott van az a pár idősebb színész, aki miatt megéri félretenni a bosszankodást, ha palira lettünk is véve. A végére pedig nem csak Meryl Streep jelenik meg, a sztori szerint amúgy már elhunyt Donnaként, de (egy értelmezhetetlen szerepben) Cher is, hogy kieressze még mindig fantasztikus hangját.

Forgalmazza a UIP–Duna Film


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.