dvd

Tébolyult

  • - kg -
  • 2018. augusztus 26.

Film

A nagyvilágban, hiszen nagy, biztosan létezik olyan szemináriumi foglalkozás, amely Steven Soderbergh és a pszichiátria találkozási pontjait járja körül, merthogy, megfigyeléseink szerint, Soderbergh szereplői – különösen a nőneműek – rendre a zárt osztályon végzik. Így volt ez a sztárokban és antidepresszánsokban gazdag Mellékhatásokban, és így van ez a Tébolyultra magyarosított Unsane-ben is. A vágni és fényképezni sem rest rendező ezúttal az egészségügyi rémdrámát és a szakállas zaklatókra alapozó horrort házasítja össze, oly gyorsan és szakszerűen, amit csak Las Vegas-i esküvőkön tapasztalni. Amikor épp nem nekivadult kísérletezői korszakát éli, Soderbergh akkor is szeret kilógni a tornasorból, most épp azzal lóg ki, hogy fogta az iPhone-ját és a The Crown sztárját, a II. Erzsébetet egy zavart tekintetű kortárs leányzóra cserélő Claire Foy-t, és mert úgy hozta a kedve, lezavart egy kis horrorocskát. Csak az íze kedvéért. Szegény lányt nem csak a páciensre éhes pszichiátria kebelezi be, de az intézet setét bugyraiban nem más adagolja a gyógyszert, mint hősnőnk régi zaklatója, olyan acélkeretes szemüvegben, amit csak a zaklató szaküzletben kapni. Jó látni, hogy Soderbergh nem az örökkévalóságnak alkot (azt akkor szokta, amikor Che életéről készít egyenként 135 perces, spanyol ajkú filmeket), ahogy jó nyugtázni, hogy ez az egész, filmes hercehurca megy egy telefonnal is. És még a művészi finomságok sem maradtak le. Ahogy máskor, úgy most is, igazán talányos szögekből közelít a kamera (bocsánat, iPhone) a míves és teljes érdektelenség felé.

Forgalmazza a Bontonfilm


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.