Maradandó sérülések - Balkán

  • - bbe -
  • 2005. december 1.

Film

Amikor 1991. május elsején a horvátországi Borovo Selóban szerb orvlövészek megölték azt a két horvát rendőrt (majd másnap még tizenkettőt), s ezzel nem hivatalosan kezdetét vette a posztjugoszláv háborúk sorozata, talán senki nem sejtette, hogy ennek sose lesz vége.

Amikor 1991. május elsején a horvátországi Borovo Selóban szerb orvlövészek megölték azt a két horvát rendőrt (majd másnap még tizenkettőt), s ezzel nem hivatalosan kezdetét vette a posztjugoszláv háborúk sorozata, talán senki nem sejtette, hogy ennek sose lesz vége. Azt persze lehetett tudni, hogy a hadműveletek előbb-utóbb abbamaradnak. Arról viszont, hogy a háború a harci cselekmények befejezésével s a "politikai rendezéssel" sem zárul le, hogy hogyan szolgál tovább és kit, mostanában gyűjtjük a tapasztalatokat. Szemlénk, egy horvát, egy szerb és egy horvát-szerb filmje is erről tart bevezető kurzust. Horvát Szlavóniában vagyunk, meg Splitben és az albán Prishtinében: de ugyanannak a történetnek a fonala gombolyodik itt is, ott is. A kisállami fasizmusé.

Háborús bűnökkel egyetlen országban sem szokás dicsekedni. Különösen, ha az elkövetők, a parancsadók és azok politikai gazdái nemhogy élnek, s jó egészségnek örvendenek, de a hatalomból is csak félig-meddig távoztak. De hogy a posztjugoszláv társadalmak politikáját és mindennapjait mennyire átjárja a háború alatt elkövetett, ám a harci eseményekkel semmilyen összefüggésben nem álló bűnök emlékezete és ennek az emlékezetnek a visszaszorítása, aligha lehet tudomásunk. A Lora című alkotás (Nenad Puhovski), mely címét főszereplőjéről, az egykori spliti katonai börtönről kapta, a jéghegy láthatatlan részét sejteti. A háború elején, 1991-92-ben e szörnyű intézményt szerb nemzetiségű foglyok népesítették be: nemcsak fogságba esett, jobbára montenegrói illetőségű katonák, de civilek is. Utóbbiakat - akik egyetlen bűne nemzetiségi hovatartozásuk volt - a horvát rendőrök úgy vitték el például spliti otthonaikból, ahogy a nagykönyvben meg van írva: éjszaka, fekete autóval, bírósági ítélet, letartóztatási parancs és jogorvoslat lehetősége nélkül; és persze kémkedés vádjával. Hogy mit tettek velük, arról a túlélőknek most volt alkalmuk beszámolni: mi pedig végighallgathatjuk a tes-tek megkínzatásának történeteit, ad nauseam. Ám a Lora mégsem a borzalmak eme krónikája miatt a legnyugtalanítóbb. Fő sztorija ugyanis a horvát igazságszolgáltatásé. Az intézményesült tagadásé. A börtön működtetői ellen a zágrábi ügyészség eljárást kezdeményezett, ám e becsületes erőfeszítések zátonyra futottak a nyilvánvaló bírói elfogultságon, s a vádlottak vé-delmében felhorgadó nacionalista hisztérián. A tanúk - az áldozatok - nem mertek megjelenni a tárgyalóteremben, vagy visszavonták vallomásukat; az első fokú ítélet végül bizonyítottság hiányában felmentette a vádlottakat. A film e ponton ejti el a történetet, melyet igazából meg sem tudott mutatni: hisz sem a vádlottak, sem a bíróság nem nyilvánul meg a készítőknek, akik az egykori börtönlakók nyilatkozatain kívül szinte csak híradófelvételekből dolgozhattak. A Lora bátor mű, bár ebből csak a jelzőben le-hetünk biztosak - meg abban, hogy a másik fél szóra bírása, bárki is legyen az, még mindig kockázatos, sőt az esetek többségében lehetetlen vállalkozás.

Ugyanennek a zágrábi stúdiónak (FACTUM) a másik darabja, az Élet a friss levegőn (Danko Volaric) már bizonyosan film, rafinált dramaturgiával, némi filmkészítői akcionizmussal és ügyes vágásokkal. A szlavóniai Djulovac a háború előtt vegyes lakosságú falu volt. Szerb nemzetiségű polgárai 1991-92-ben, a nagyszerb háborús célok igézetében vagy fegyvert fogtak horvát szomszédaik ellen, vagy elmenekültek. Vagy előbb fogtak fegyvert, és később menekültek el. Majdnem mindegy: most sokan közülük visszajöttek, vagy vissza akarnak jönni. De megtehetik-e? Áll-e még az ősz Petrovic háza, s ha igen, ki alszik az ágyában? A történetben felbukkannak még Kosovóból Szlavóniába menekült horvát nemzetiségű nagycsaládok is (ilyenről eddig csak hallottunk, látni nem láttunk egyet sem), sőt ahhoz, hogy a néző követni tudja a film fordulatait, nem árt, ha középhaladó szinten ismeri a horvát pártrendszert (beugró kérdés az elégségeshez: hány százalékot ért el a 2001-es helyhatósági választásokon a HSS?). Ez persze nem igaz: hisz azt e nélkül is megértjük, hogy a valahol fönt, a távoli városokban kitalált háború milyen végzetesen szét tudja zilálni az együttélés évtizedek alatt, szinte ösztönösen kialakított népi rutinjait. De talán azt is, hogy e szokások, a befogadás és az együttélés kultúrája helyi szinten mégiscsak újjáteremthető. Ennyit a reményről: arról pedig, hogy mikor enyészik el az is, szerb filmünk, az UNMIK Titanik (Boris Mitic) tájékoztat. Hogy e darab túlárnyalná a képet, nem állíthatjuk. De talán nincs is mit árnyalni: a prishtinei lakótelepi tömb szerb lakóit, akik 1999 után éveken át az utcára sem léphettek ki (különben megverték vagy megölték volna őket a várost visszafoglaló albánok), s életüket ítélet nélkül e börtönben tengették, lehetetlen nem áldozatként látnunk. Ennyi maradt meg ezeknek az embereknek Szerbiából: a lakásuk meg a lépcsőház. Az utolsó képen már valami menekülttáborban látjuk őket, hisz végül feladták ők is.

Ha akarom, a saját etnikumba zártság metaforája ez; ha akarom, csak a pokol maga. Közelebb van hozzánk, mint gondolnánk.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.