Maradandó sérülések - Balkán

  • - bbe -
  • 2005. december 1.

Film

Amikor 1991. május elsején a horvátországi Borovo Selóban szerb orvlövészek megölték azt a két horvát rendőrt (majd másnap még tizenkettőt), s ezzel nem hivatalosan kezdetét vette a posztjugoszláv háborúk sorozata, talán senki nem sejtette, hogy ennek sose lesz vége.

Amikor 1991. május elsején a horvátországi Borovo Selóban szerb orvlövészek megölték azt a két horvát rendőrt (majd másnap még tizenkettőt), s ezzel nem hivatalosan kezdetét vette a posztjugoszláv háborúk sorozata, talán senki nem sejtette, hogy ennek sose lesz vége. Azt persze lehetett tudni, hogy a hadműveletek előbb-utóbb abbamaradnak. Arról viszont, hogy a háború a harci cselekmények befejezésével s a "politikai rendezéssel" sem zárul le, hogy hogyan szolgál tovább és kit, mostanában gyűjtjük a tapasztalatokat. Szemlénk, egy horvát, egy szerb és egy horvát-szerb filmje is erről tart bevezető kurzust. Horvát Szlavóniában vagyunk, meg Splitben és az albán Prishtinében: de ugyanannak a történetnek a fonala gombolyodik itt is, ott is. A kisállami fasizmusé.

Háborús bűnökkel egyetlen országban sem szokás dicsekedni. Különösen, ha az elkövetők, a parancsadók és azok politikai gazdái nemhogy élnek, s jó egészségnek örvendenek, de a hatalomból is csak félig-meddig távoztak. De hogy a posztjugoszláv társadalmak politikáját és mindennapjait mennyire átjárja a háború alatt elkövetett, ám a harci eseményekkel semmilyen összefüggésben nem álló bűnök emlékezete és ennek az emlékezetnek a visszaszorítása, aligha lehet tudomásunk. A Lora című alkotás (Nenad Puhovski), mely címét főszereplőjéről, az egykori spliti katonai börtönről kapta, a jéghegy láthatatlan részét sejteti. A háború elején, 1991-92-ben e szörnyű intézményt szerb nemzetiségű foglyok népesítették be: nemcsak fogságba esett, jobbára montenegrói illetőségű katonák, de civilek is. Utóbbiakat - akik egyetlen bűne nemzetiségi hovatartozásuk volt - a horvát rendőrök úgy vitték el például spliti otthonaikból, ahogy a nagykönyvben meg van írva: éjszaka, fekete autóval, bírósági ítélet, letartóztatási parancs és jogorvoslat lehetősége nélkül; és persze kémkedés vádjával. Hogy mit tettek velük, arról a túlélőknek most volt alkalmuk beszámolni: mi pedig végighallgathatjuk a tes-tek megkínzatásának történeteit, ad nauseam. Ám a Lora mégsem a borzalmak eme krónikája miatt a legnyugtalanítóbb. Fő sztorija ugyanis a horvát igazságszolgáltatásé. Az intézményesült tagadásé. A börtön működtetői ellen a zágrábi ügyészség eljárást kezdeményezett, ám e becsületes erőfeszítések zátonyra futottak a nyilvánvaló bírói elfogultságon, s a vádlottak vé-delmében felhorgadó nacionalista hisztérián. A tanúk - az áldozatok - nem mertek megjelenni a tárgyalóteremben, vagy visszavonták vallomásukat; az első fokú ítélet végül bizonyítottság hiányában felmentette a vádlottakat. A film e ponton ejti el a történetet, melyet igazából meg sem tudott mutatni: hisz sem a vádlottak, sem a bíróság nem nyilvánul meg a készítőknek, akik az egykori börtönlakók nyilatkozatain kívül szinte csak híradófelvételekből dolgozhattak. A Lora bátor mű, bár ebből csak a jelzőben le-hetünk biztosak - meg abban, hogy a másik fél szóra bírása, bárki is legyen az, még mindig kockázatos, sőt az esetek többségében lehetetlen vállalkozás.

Ugyanennek a zágrábi stúdiónak (FACTUM) a másik darabja, az Élet a friss levegőn (Danko Volaric) már bizonyosan film, rafinált dramaturgiával, némi filmkészítői akcionizmussal és ügyes vágásokkal. A szlavóniai Djulovac a háború előtt vegyes lakosságú falu volt. Szerb nemzetiségű polgárai 1991-92-ben, a nagyszerb háborús célok igézetében vagy fegyvert fogtak horvát szomszédaik ellen, vagy elmenekültek. Vagy előbb fogtak fegyvert, és később menekültek el. Majdnem mindegy: most sokan közülük visszajöttek, vagy vissza akarnak jönni. De megtehetik-e? Áll-e még az ősz Petrovic háza, s ha igen, ki alszik az ágyában? A történetben felbukkannak még Kosovóból Szlavóniába menekült horvát nemzetiségű nagycsaládok is (ilyenről eddig csak hallottunk, látni nem láttunk egyet sem), sőt ahhoz, hogy a néző követni tudja a film fordulatait, nem árt, ha középhaladó szinten ismeri a horvát pártrendszert (beugró kérdés az elégségeshez: hány százalékot ért el a 2001-es helyhatósági választásokon a HSS?). Ez persze nem igaz: hisz azt e nélkül is megértjük, hogy a valahol fönt, a távoli városokban kitalált háború milyen végzetesen szét tudja zilálni az együttélés évtizedek alatt, szinte ösztönösen kialakított népi rutinjait. De talán azt is, hogy e szokások, a befogadás és az együttélés kultúrája helyi szinten mégiscsak újjáteremthető. Ennyit a reményről: arról pedig, hogy mikor enyészik el az is, szerb filmünk, az UNMIK Titanik (Boris Mitic) tájékoztat. Hogy e darab túlárnyalná a képet, nem állíthatjuk. De talán nincs is mit árnyalni: a prishtinei lakótelepi tömb szerb lakóit, akik 1999 után éveken át az utcára sem léphettek ki (különben megverték vagy megölték volna őket a várost visszafoglaló albánok), s életüket ítélet nélkül e börtönben tengették, lehetetlen nem áldozatként látnunk. Ennyi maradt meg ezeknek az embereknek Szerbiából: a lakásuk meg a lépcsőház. Az utolsó képen már valami menekülttáborban látjuk őket, hisz végül feladták ők is.

Ha akarom, a saját etnikumba zártság metaforája ez; ha akarom, csak a pokol maga. Közelebb van hozzánk, mint gondolnánk.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.