Más világ

Egy gyilkos ügy (Forbydelsen); The Killing

  • Bori Erzsébet
  • 2012. december 22.

Film

Most ráfaragtak a sompolygásra azok, akik (velem együtt) nem tudták kivárni, amíg valamelyik tévécsatorna hazahozza a Killing eredetijét, a dán Forbydelsent. Ami végül megérkezett, de az 1. részből kiderült, hogy a sztorit ismerőknek nincs itt már keresnivalójuk.

Egy krimit sem olvas el, néz meg az ember kétszer gyors egymásutánban. Nemcsak a végső kérdésre (ki a gyilkos?) tudjuk a választ, hanem mindenre, mert az amerikai The Killing a történettel együtt átvette a dramaturgiát - amely három fő szálat sodor egybe: a Larsen lány gyilkosa utáni nyomozást, az áldozat családjának iszonyú szenvedését és a polgármesterségért folyó kampányt -, a figurákat, de még a vágóképeket is. Ráadásul olyan színvonalú remake született, ami az örvendetesen feljavuló újvilági sorozatiparban is párját ritkítja.

Remek ötlet volt Koppenhágából Seattle-be tenni át a helyszínt, a város különböző madártávlati képeit a jelenetek között két évad alatt sem lehet megunni. Jól sikerült az átfordítás a helyi viszonyokra és politikára is, az előjogokat élvező indiánok és a kaszinójuk a szigeten egyenesen telitalálat. A színészválasztás szintúgy tökéletes a jobbára ismeretlen, de annál hitelesebb arcokkal. Az összesen huszonhat epizód között óhatatlanul akadtak gyengébbek, de a feszültség végig kitartott, és egyszer sem merült fel az a gyakori eset, hogy a néző már csak megszokásból vagy a pénze után futva marad a képernyő előtt.

Az Egy gyilkos ügy Killing felől érkező látogatói csak ámulnak és bámulnak az első epizód láttán. Az amerikaiak úgy castingoltak, hogy ki hasonlít legjobban a szerepet adó dán színészre! Jé, ezek még neveket is megtartottak (a család maradt Larsen, a főhős, Sarah Lund nyomozó Sarah Linden lett)! De túlesve a hasonlóságok és azonosságok leltárba vételén arra jutunk, hogy nincs itt semmi látnivaló, lehet továbbhaladni.

Csakhogy éppen ez az egy tőről metszettség hozza elő a nagy, mardosó kérdést, hogy mi lesz itt az indiánok helyett. Már ennyi is elég lehet, hogy kitartson az ember, hogy aztán a második epizódtól furcsa helyzet álljon elő. Felismerjük, hogy a Forbydelsen és a Killing ámbár erősen hasonló, mégis két önálló, önmagában is értékes, figyelemre méltó darab. A Killing csont nélkül amerikai film, nem játszódhatna sehol másutt, és ugyanezt mondhatjuk el az Egy gyilkos ügyről is. Persze a remek dán színészeknek is oroszlánrészük van abban, hogy hiába tudjuk előre (többé-kevésbé), ki kicsoda, ki mit tett és mit nem tett, érdeklődve követjük a szereplők életének eseményeit, a sorsuk alakulását. De ami ennél is fontosabb: mindkét sorozat saját világot teremt, amelyet onnan kinőtt és oda tartozó alakok népesítenek be. Az új nézők előtt egy izgalmas bűntörténet bontakozik ki az epizódok során, de a killingisták is megtalálják a számításukat, mert amit elvesztenek a réven, az visszajön a vámon. Azokról a kulturális és mentalitásbeli sajátságokról van szó, amelyeket mindkét részről híven és részletezőn adnak vissza az alkotók.

Ami pedig a Killing és a Forbydelsen erényeit illeti... már kiemeltük a színészeket, de jó munkát végeztek a rendezők és az operatőrök is. Én ezúttal a forgatókönyvíróknak adnám a pálmát. Ritka dolog, hogy amikor 20 közel egyórás, illetve 26 bő negyvenperces epizódot kell anyaggal és horoggal ellátni, ilyen kevés legyen a kényszerűségből, jobb híján előrántott mellékszál, és ennyire tiszteletben tartsák a történet integritását, belső logikáját. A nagy nóvum itt a Larsen család ábrázolása, amire legjobb tudomásom szerint még nem volt példa gyilkos után nyomozó sorozatban. Az áldozat rokonai legfeljebb mellékszerepet játszhatnak - amennyiben nem közülük kerül ki a tettes, vagy nem forralnak véres bosszút. Az ő műfajuk szinte kizárólagosan a melodráma, ott marcangolhatják egymást és magukat, zuhanhatnak szét és/vagy épülhetnek újra kétórás időkeretben. Itt viszont a gyilkos utáni hajsza és a politikai párviadal mellett s attól elválaszthatatlanul megrázó látlelet készült a veszteség, a gyász, a frusztráció, a keserűség, az önvád hol egymást követő, hol egymást súlyosbító stációiról, amelyek emberfeletti próbára tesznek egy hétköznapi, boldog családot.

Egy gyilkos ügy az AXN műsorán keddenként, este tíztől.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?