Más hangok - Douglas McGrath: A hírhedt (dvd)

  • Tillmann József
  • 2007. október 11.

Film

Truman Capote a reneszánszát éli. Hogy másodvirágzásának - a stúdiók közötti ipari kémkedésen túl - mi az oka, nem tisztünk kideríteni, elégedjünk meg a ténnyel, hogy az Oscar-díjas Capote után most itt A hírhedt, mely elődjéhez hasonlatosan az író fő művének, a Hidegvérrel c. dokumentumregénynek a keletkezéstörténetét meséli el.

Truman Capote a reneszánszát éli. Hogy másodvirágzásának - a stúdiók közötti ipari kémkedésen túl - mi az oka, nem tisztünk kideríteni, elégedjünk meg a ténnyel, hogy az Oscar-díjas Capote után most itt A hírhedt, mely elődjéhez hasonlatosan az író fő művének, a Hidegvérrel c. dokumentumregénynek a keletkezéstörténetét meséli el.

Filmünk mottója a nyitó képsor: Gwyneth Paltrow egy bárban könnyed profizmussal énekel a szerelemről, hangja azonban váratlanul elcsuklik. A közönség, melynek soraiban ott ül Capote (Toby Jones) is jó barátjával és mentorával (Sigourney Weaver), kínosan feszeng, láthatóan megérzi, hogy a dalocska banális szövege valóban felkavarta a dizőzt. Paltrow mégis visszahozza a sírból a produkciót, rátalál a hangjára, és ezzel mintegy el is bizonytalanítja a nézőit: lehet, hogy a kínosnak vélt közjáték az előadás része volt csupán?

A jelenet a film folyamán többször is visszaköszön, elszenvedője azonban már nem az énekesnő, hanem az anekdotázgató és elszótlanodó főhős, aki regénye megalkotása közben a saját bőrén tapasztalja, hogy miként táplálkozik egymásból a realitás és a fikció. Merthogy a McGrath-féle Capote-filmnek ez a gondolat a vezérfonala: miközben írónk a valóságot műalkotássá gyúrja, képtelen kivonni magát annak hatása, pontosabban a kansasi család egyik gyilkosának (Daniel Craig) vonzereje alól.

Míg a Capote hideg, narcisztikus, manipulatív címszereplője a tökéletes forma utáni vágyától hajtva minden emberit alárendel a művészetének, A hírhedt főhőse, ha próbál is így tenni, alkalmatlan erre. Miközben a regény alapjául szolgáló kansasi mészárlással szórakoztatja a New York-i társasági elitet, szellemesen ecseteli az elkövetők jellemét és küllemét, kifigurázza a helyieket, riposztozik az írótársaknak, kiveszi a részét a pletykálkodásból, már rég nem ugyanaz az ember, aki előtte volt.

A hírhedt jóval érzelmesebb biopic, mint a Capote volt. Ez utóbbi főszereplője, a művészet oltárán mindent feláldozó Philip Seymour Hoffman mintha megérdemelné a sorsát, azt, hogy elfojtott érzelmei végül maguk alá temetik és örök szótlanságra kárhoztatják, ellentétben Toby Jonesszal, aki az érzékenységét az extremitás álarcába csomagolja, és addig-addig játszik a tűzzel, amíg meg nem ég.

Ha más is a hang, mindkét film ugyanarról regél: a kivégzés napján nem csupán az elkövetők haltak meg a bitófán, az író is velük halt, aki a film eleji énekesnővel ellentétben soha nem talált már vissza a realitásból a fikció világába.

Forgalmazza a Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.