„Másfél éve folyt a cécó” – Bezárt a Tabán mozi

Film

Elérkezett az idő, vagy azt is mondhatnánk, hogy a jóslat beteljesült. A halódó művészmozi-hálózat újabb bezárásra ítélt áldozata 2013-ban a Tabán mozi lett.

A verseny – Kit zárnak be előbb? – győztesei tavaly az Odeon és a Kino voltak szinte holtversenyben (szó szerint ugyebár), lévén egészen kis különbséggel sikerült kivéreztetni mindkét art mozit, előbbi 2012 júliusában, míg Mundruczó Kornél mozija kicsit több mint egy éve, decemberben elsején húzta le a rolót.

Ám az idei év kulturális veszteségi listájára még gyorsan egy újabb art mozi elvesztését is felvéshetjük: december 30-án vetítették az utolsó filmet a Tabánban, amely történetesen egy izlandi thriller, a Dermesztő mélység volt – e viccesnek nem nevezhető párhuzamot nem is kommentálnánk.

Nem lesz többé Budán art mozi

A Tabán honlapján a mozi csapata a következőt „üzente”: „Sajnálattal közöljük, hogy a Tabán mozi 2013. december 31-ét követően bizonytalan időre bezár.” Megkerestük az üzemeltetőket, és kérdésünkre elmondták, hogy a mozit 5 éve üzemeltető Grantfilm Kft. bérleti szerződése december 31-gyel lejár, és a Budapest Film Zrt., a főváros mozi-üzemeltetéssel foglalkozó cége nem kívánta meghosszabbítani azt, miután magas összegű, több mint egy éves bérleti díj fizetésével maradtak el.

Bár a mozi bezárásával kapcsolatos hír némi reménysugarat is magában foglal, a „bizonytalan időre” megjelölés szinte semmit sem jelent. „Második éve folyik a cécó, mikor és hogyan zárnak be minket” – fogalmazott a Narancsnak a mozi munkatársa, ám ezúttal hivatalos keretek között, a bérleti szerződés lejárta okán, vagyis meghosszabbítása híján zárnak be. Nem maradt segítség, hiába, nem tudták fizetni a bérleti díjat, amely évek óta problémát jelentett, pedig volt, amikor még ilyen-olyan gyorssegélyt is kaptak, mindhiába.

A Tabán mozi az első mozgóképszínház volt Budán, az 1910-es években Pécsi Manó alapított. A sokszoros névváltozás során a ’90-től a Tabán nevet viselő art mozi 1917 és 1947 között volt Palota, 1948-49-ben Krisztina, s 1954-től 1990-ig, úgymond a fénykorában – amikor ide jártak mindenféle szerelmes bölcsészek Kira Muratova-filmekre elandalodni – pedig Diadal mozinak hívták.

Az állami támogatások megszűnésével és a pályázati kiírások elmaradásával gyakorlatilag az üzemeltető szerint fenntarthatatlanná vált az art mozi, amely évről évre egyre magasabb nézőszám kiesést produkált, nem volt kihasznált, és bár úgy tűnt, hogy az I. kerületnek fontos, hogy legyen art mozija, érdemben már nem tudtak segítséget nyújtani. A kerület Kulturális, Oktatási és Sport Bizottságának elnöke, Iványi Tibor (MSZP) csak megkeresésünk alkalmával értesült a mozi bezárásának híréről. „Rendkívül felháborítónak és felettébb szomorúnak tartom az esetet” – mondta a Narancsnak, majd hozzátette, hogy a Tabán volt az a mozi, ahol még Major Tamással együtt is mozizott.

Bár Iványi a bizottságban betöltött elnöki tisztségét csupán formalitásként értékelte, s önmagát nagyvonalúan a „biodíszlet kategóriába” sorolta, elmondta, hogy ez a második ciklus, amit az I. kerület Kulturális, Oktatási és Sport Bizottságának élén tölt el, egyébként pedig több mint 20 éve tagja a Budavári Önkormányzatnak, de ez alatt az idő alatt a Tabán mozi kapcsán komoly tartalmi kérdés sosem merült fel. Némi támogatási összegről folyamatosan esett szó, de az art mozi sorsával kapcsolatban sosem volt a kerület semmilyen döntő helyzetben.

A képviselő mindenkit lebeszélne arról, hogy manapság bármin is csodálkozzon, mi pedig attól tartunk, nem ez az utolsó art mozi, amelynek szomorú végéről gyászhírt adunk.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.