tévésmaci

Kiselefánt, kiselefánt, meghúzom a füledet!

  • tévésmaci
  • 2013. december 30.

Film

Amikor Sztupa és Troché tömegesen fordultak elő, nem azért kellett érzéki csalódásról beszélni, mert valójában mindig csak ketten voltak, hanem azért, mert amikor rengetegen zúzták, kismillió Sztupa volt ugyan, de csak két Troché. Mégis úgy tűnt mindenkinek, akár ismerte őket, akár azt sem tudta, kicsodák, hogy mindketten ezrével rohanják le a városokat, falvakat. Sztupák és Trochék ereszkednek le a falakon, kiáltott fel egy kisgyerek vasárnap reggel, mikor a nagyapja horgászni vitte (köztünk szólva mindkettejük akarata ellenére, de a szülők voltak a főnökök). E kiáltás hatására átszakadtak a gátak, s elindult valamiféle lavina.

A horgászbotokat cipelő öregúr, bár széles látókörű, fáradhatatlan figyelmű alak volt világéletében, s pontosan tudta azt is, hogy kicsoda Sztupa és Troché, először rá sem hederített kisunokája kiáltására. Ő is unja már előre a pecázást, s kitalál mindenféle marhaságot, csak hogy szórakoztassa magát - gondolta. Igen ám, de a Népszínház utca felől sikoltozva szinte beléjük rohant egy kalauznő, s szakadatlan acsításából annyit tisztán ki lehetett venni, hogy Sztupák és Trochék szállták meg a Csokonai mozit. Az öreg ekkor már felnézett a szembenső ház falára, s mit látott? Sztupák és Trochék, mint valami sivatagi ország vidám alpinistái, tarka göncökben ereszkednek alá röhögve a tetőről. Ezt látta, de valójában 36-40 Sztupa siklott lefelé köteleken és hágcsókon, s kell-e mondani, a moziba is száz körüli létszámban Sztupák nyomultak be. A két Troché ott ácsorgott a túlsó sarkon, az éjjel-nappali közért előtt, s turmixot ittak, vagyis az egyikük csak szórakozottan forgatta a kezében a vastag falú üvegpoharat a fehér löttyel, de nem ivott bele. Ekkor a Maxim bár felől látványosan ittas Sztupák masíroztak elő, már-már felfoghatatlanul fegyelmezetlen alakzatban, hangosak voltak és sikamlós dalokat énekeltek, s mintha a girlök is velük tartottak volna a lokálból, ilyenformán teljesen olybá tűntek, mintha Sztupák és Trochék lennének pezsgősüvegek és girlök társaságában. De csak Sztupák voltak, a két Troché csendesen turmixozott a túlsó oldalon. Mint önök szoktak a tévé előtt.

Pénteken (29-én) vigyorogjon mindenki, dugni megyünk, méghozzá távol otthonunktól: Emmanuelle este 10 után a Stroy4-en.

Szombaton este a kilences sávban öldöklő verseny alakul ki a Duna Tv, az HBO és a Universal között. Előbbiről tudjuk, hogy nemrégiben részt vett egy Párizs környéki lomtalanításon, ott ugyanis még nem tilos, s Alain Delon háza, jó, akkor chateau-ja elől elhozták a kidobott filmeket, állítólag hoztak egy biciklit is, csak hiányzik az első kereke meg a bilux, mindegy, a nagy zsákmányból az Egy zsaru bőréért című 81-es marhaságot adják le, ami mellett három érv is szól: 1. Anne Parillaud, 2. a Bensonhurst Blues, 3. Alain Delon farmergátyóból, galambszürke sportzakóból és világoskék Fékon ingből álló szettje, ami maga volt ugye a lidérces nyolcvanas évek. Nos, mielőtt rátérnék az HBO és a Universal kínálatára, énekeljük is el együtt, szép lassan, fájdalmasan: Bay Parkway wonder / You're such a success / Your pretty secretary, ha / She says you are the best... Az HBO ugyanekkor házi rendezője, Agnieszka Holland A város alatt című lembergi háborús filmjét adja, ami rendes munka tényleg, csak épp a spirituszt felejtette ki belőle a művésznő, aki benne volt a Drótban. A Universal A tehetséges Mr. Ripley-vel jön, s Highsmith a moziban olyan, mint a hal a nagy Levin étrendjében, a rossz is jó belőle. Éjjel fél kettőkor viszont befigyel a Coffy címszereplőjeként Pam Grier az MGM-re, aki nem ér haza kedvéért addigra a diszkóból, nos, az nem is férfi.

Vasárnap Zebegényiek este nyolckor a Dunán. Zsír! Éljen a kommunizmus, én megmondtam! Mesterházi (már a neve is, ugye), szerencsére Lajos, a full komcsi író iskolapéldánya, s most főműsorszámként tolják ezek az antikommunista orbánhuszárok, szép a világ, szép volt, Lajos!

Hétfőn adásszünet, hisz' öreg vagyok, komcsi vagyok, belehányok (a tévébe).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.