Tévé

MasterChef

  • Gera Márton
  • 2014. augusztus 4.

Film

Meg lehet lenni Gordon Ramsay nélkül? Élhet-e úgy az ember, hogy Stahl Judit a főzés csúcsa, s lassan, szenvtelenül rakjuk a tepsit a sütőbe? Nos, kell Gordon Ramsay, van a főzésnek másik oldala, kiabálva dobjuk ki konyhánkból a kezdőket. Ramsay éttermet újít fel, hotelt alakít át, keresi legújabb főszakácsát. De mikor főz?

Hisz ötödik évada keresi a mesterszakácsot, kereste nálunk is, pontosabban Gianni és Bíró Lajos kereste, de ez legyen a legnagyobb baj. Csakhogy nem ez volt a legnagyobb baj; lassan ment a műsor, kerek mondatokkal magyarázták, mit alkottak. Ellenben a tengerentúlon tudják, mi a reality. Fiatal lányok és fiúk mondják, hogy ez az álmuk, egész életükben erre készültek, ami húszévesen azért elég furcsa. Mondjuk minden rész ilyen, kicentizve a fordulatok, a reklám az eredményhirdetés előtt jön.

Persze a fejlődés a lényeg, ravasz játékosok taktikáznak. Hiszen valóban verseny ez, beszólnak egymásnak, tucatnyi katonának főznek, akik közben tankokkal gyakorlatoznak. Felkészült szakemberek számolták ki a megfelelő arányt, meddig lehet húzni a szósz keverését, meddig érdekes egy tálalás. Ramsay továbbra is ordít, furcsa arccal fejezi ki önmagát, de a két másik fickó mindössze mérgesen néz, és még a statisztálás is nehezen megy. Aztán a versenyzők között meg néha ott a lehengerlő természetesség, Willie például húst és egyszerű köretet pakol a tányérra, és tessék, hangos siker.

Valahol azonban meggyőznek. Vagy legalábbis közel vagyunk a behódoláshoz. Talán mégsem azt nézzük, ahogyan nehéz beszédű emberek fürdenek egy nagy házban.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.