Film

A pokol kapujában

  • 2014. augusztus 4.

Film

Yesüim Ustaoglu filmjében Törökország egyik nem nagyon távoli, nem is olyan ismeretlennek ható vidékén járunk. Nem nélkülözés és nyomor, de azért szomorú prolisors az ott élők osztályrésze. Alig takargatott szegénységet, kilátástalanságot, elzártságot látunk, monoton, rosszul fizetett, kimerítő munkából élő, energiáikat kisszerű szórakozásokban levezető, ócska tévéműsorok által sugallt, földszintes vágyakat dédelgető kisembereket.

Az idősebbek, ha férfiak, alkoholba fojtják életük csődje miatt érzett elkeseredésüket, ám összeszorított szájjal, könnyes beletörődéssel mossák fel a hányást, vasalják a gatyát, ha nők. Egy fiatal férfinak sincs esélye kitörni innen (a férfihős csak abban reménykedik, hogy egyszer majd bejut a tévéműsorba, ahol sok pénzt nyer), ám egy fiatal nő lehetőségei (aki férfi kísérő nélkül még tévés vetélkedőről sem ábrándozhat) még ennél is csekélyebbek. A férfi majd úgymond gondoskodik róla (+hányás+gatyák).

Hogyne remélné az alig nagykorú konyhalány, hogy egy komor tekintetű kamionos elviszi innen, és - valahol máshol, mert az ilyesmi csak máshol képzelhető el - majd boldogan élnek, mint a mesékben meg a szappanoperákban. S hogyne fordulna tragédiába a kalandként végződő szenvedély.

E film nemcsak témájában, de stílusában is emlékeztet Cristian Mungiu remekére (4 hónap, 3 hét, 2 nap), de hiányzik belőle annak feszes szerkesztése és visszafogott drámaisága. Itt ugyan erős a vizualitás, viszont a tempó vontatott, a jelenetek a modorosságig elnyújtottak, a didaxis zavaró.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.