Maximum öt férfi (Romano Drom: Déta Dévla...)

  • 1999. szeptember 9.

Film

Az rossz hír volt tavaly, hogy kettéhasadt az Ando Drom, de Déta Dévla... című albumával éppen most debütált a Romano Drom nevű fele, és ez jó. Nagyon. Két megállóval a világ vége előtt, a rákospalotai Csokonai Művelődési Házban próbál a zenekar; ifjabb és idősebb Kovács Antallal, valamint Lakatos "Guszti" Jánossal ott iparkodtunk a végére járni: mi vezetett a szakadáshoz; hogyan másztak ki belőle; és akkor most merre?
Az rossz hír volt tavaly, hogy kettéhasadt az Ando Drom, de Déta Dévla... című albumával éppen most debütált a Romano Drom nevű fele, és ez jó. Nagyon. Két megállóval a világ vége előtt, a rákospalotai Csokonai Művelődési Házban próbál a zenekar; ifjabb és idősebb Kovács Antallal, valamint Lakatos "Guszti" Jánossal ott iparkodtunk a végére járni: mi vezetett a szakadáshoz; hogyan másztak ki belőle; és akkor most merre?

"Mindhárman alapító tagjai voltunk az Ando Dromnak - kezdi Kovács Antal, az ifjú -, és túlestünk mindenen, amin túleshet egy együttes a mélypontoktól a csúcsokig. Az utóbbi egy-két évben azonban úgy éreztük, hogy háttéremberként kezelnek minket: örüljünk, hogy a zenekarban lehetünk. Mi meg azt gondoltuk, ennél többek vagyunk. Másrészt az Ando Drom zenéje olyan irányba mozdult el, amelyben a folklór a háttérbe került." "Olyan modern zene - fűzi hozzá Guszti -, amit ugyan cigányok játszanak, de egészen mást jelent, mint az, amiben én a cigánytelepen az oláh cigányok közt felnőttem."

Az említett "elmozdulásért" a Szakcsi Lakatos-féle dzsesszes-popos - szélesebb körben még ismeretlen - fúzió a "felelős", de akadt gond, más is.

"Jenő (Zsigó Jenő, az Ando Drom művészeti vezetője - a szerk.) - folytatja Anti - széthúzta az együttest, azt éreztette, hogy a lányoké az igazi művészet, és ennek megfelelő díjazást tervezett, megkülönböztetve a szólóénekeseket a kísérőktől. Korábban egyformán részesültünk, csak a zenekarvezető kapott többet, amit teljesen korrektnek tartottunk, hiszen egy csomó pluszfeladata volt. Lehet, hogy helyes volt a Jenő elképzelése, de mi másként gondolkodtunk. Tizenöt évig nem így működött az együttes."

´98 augusztusában váltak ki az urak, és még ősszel összeállt a kép: bevették a csapatba Guszti unokatestvérét, a Mazsit. Mazsi pedig - ha csak vendégnek is - hozta az asszonyt, Lakatos Mónikát, a ´96-os Ki mit tud? népzenei győztesét. Mónika akkoriban könnyen befuthatott volna, de a házasság közbeszólt. "A lagzi után, nálunk úgy szokás, a menyecskének otthon a helye - summázza Guszti."

"De mi elejétől fogva - árnyal Anti - maximum öt férfira akartuk építeni az együttest. Sokkal egyszerűbb úgy az élet, és a hangzásban is férfias megszólalásra törekedtünk. A Mónit nagyon tehetséges énekesnőnek tartjuk, de nálunk csak vendégművész; nem akarjuk megbontani a cigány tradíciót, úgy is olyan kevés maradt. Ha mód van rá, ha hozzájárul a családja, felléphet velünk.

Mónikán kívül két vérprofi: az ütős Horváth Kornél és a harmonikás Orosz Zoltán színezi az anyagot. Horváth már a Kaj Phirel o Del című Ando Drom-lemezen is közreműködött, onnan a barátság. Orosszal is megvolt a kontaktus, de ő, Anti szavaival, "inkább a Kornél révén jött; azt mondta, ha a Kornél vállalja, akkor ő is. Előbb kimásoltam a neki szánt dalokat, aztán ketten még összejöttünk, hogy elmondjam az elképzeléseimet, de addigra már szinte minden hang a fejében volt. Van egy harmonikaarzenálja, a végén a legcseppebbet választottuk ki belőle, pedig inkább a nagyobbakhoz kötődik."

Belefoghatok elölről, hátulról: szemezgetés nélkül szeretem én ezt a Déta Dévla... albumot, és ebbe az is belefér, ha történetesen kilóg egy latinos motívum. Változatossága megóv az unalomtól, ugyanakkor semmi "agyasság", erőltetettség. Magasra került a léc, s bizony feladja a leckét: most már nem lesz könnyű Romano Drom-koncertre gondolni harmonika vagy női hang nélkül.

Az Ando Dromban töltött évek persze tagadhatatlanok. Előkerültek dalok a nyolcvanas évekből, míg a Pujári Szomász vagy a Káné Tu Térnyi Szánász a közelmúltból valók. És kaphatott bármekkora hangsúlyt a lovári és collár hagyomány, számomra az album legvonzóbb pillanatait ezek a saját szerzemények jelentik, a helyére emelve Kovács dalszerzői erényeit. Eddig csak a papájáról gondoltam, hogy őstehetség.

"Az Ando Dromban - így Anti - nemcsak az volt meghatározva, hogy mit énekeljünk, hanem az is, hogy milyen érzéssel. Most azt szeretnénk, ha valamennyien kifejezhetnénk az érzéseinket anélkül, hogy együtt énekelünk. Ennek van nagy hagyománya a cigányoknál. Ha összejött egy társaság, egy ember elkezdett egy dalt, amit a magáénak érzett, a többiek meg besegítettek neki."

Hát így. Áprilisban kezdtek dolgozni e CD-n, azóta meg már öten vannak - a Kalyi Jag-rokonságából beszállt - Balogh Józseffel. Azt mondják, igen jó hangú énekes, s gitáron sem ügyetlen. Szeptember első napjaiban Brüsszelben járnak, amúgy, mondom, elcsíphetők Rákospalotán. "Ezen a lemezen nincs kimondottan palotai zene, de amikor az Ando Drom kezdett, többen őslakos palotai cigányok gyermekei voltak, és ők magukkal hozták az eredeti palotai zenét. Ami speciális hangzású, dinamikusabb, pergőbb; érződik, hogy más, mint a nagyecsedi. Ha lesz második lemezünk, csinálunk belőle egy csokorra valót. Palotát nem akarjuk elveszíteni."

Marton László Távolodó

(A Déta Dévla... a Fonóban és a Wave-ben már kapható.)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.