Maximum öt férfi (Romano Drom: Déta Dévla...)

  • 1999. szeptember 9.

Film

Az rossz hír volt tavaly, hogy kettéhasadt az Ando Drom, de Déta Dévla... című albumával éppen most debütált a Romano Drom nevű fele, és ez jó. Nagyon. Két megállóval a világ vége előtt, a rákospalotai Csokonai Művelődési Házban próbál a zenekar; ifjabb és idősebb Kovács Antallal, valamint Lakatos "Guszti" Jánossal ott iparkodtunk a végére járni: mi vezetett a szakadáshoz; hogyan másztak ki belőle; és akkor most merre?
Az rossz hír volt tavaly, hogy kettéhasadt az Ando Drom, de Déta Dévla... című albumával éppen most debütált a Romano Drom nevű fele, és ez jó. Nagyon. Két megállóval a világ vége előtt, a rákospalotai Csokonai Művelődési Házban próbál a zenekar; ifjabb és idősebb Kovács Antallal, valamint Lakatos "Guszti" Jánossal ott iparkodtunk a végére járni: mi vezetett a szakadáshoz; hogyan másztak ki belőle; és akkor most merre?

"Mindhárman alapító tagjai voltunk az Ando Dromnak - kezdi Kovács Antal, az ifjú -, és túlestünk mindenen, amin túleshet egy együttes a mélypontoktól a csúcsokig. Az utóbbi egy-két évben azonban úgy éreztük, hogy háttéremberként kezelnek minket: örüljünk, hogy a zenekarban lehetünk. Mi meg azt gondoltuk, ennél többek vagyunk. Másrészt az Ando Drom zenéje olyan irányba mozdult el, amelyben a folklór a háttérbe került." "Olyan modern zene - fűzi hozzá Guszti -, amit ugyan cigányok játszanak, de egészen mást jelent, mint az, amiben én a cigánytelepen az oláh cigányok közt felnőttem."

Az említett "elmozdulásért" a Szakcsi Lakatos-féle dzsesszes-popos - szélesebb körben még ismeretlen - fúzió a "felelős", de akadt gond, más is.

"Jenő (Zsigó Jenő, az Ando Drom művészeti vezetője - a szerk.) - folytatja Anti - széthúzta az együttest, azt éreztette, hogy a lányoké az igazi művészet, és ennek megfelelő díjazást tervezett, megkülönböztetve a szólóénekeseket a kísérőktől. Korábban egyformán részesültünk, csak a zenekarvezető kapott többet, amit teljesen korrektnek tartottunk, hiszen egy csomó pluszfeladata volt. Lehet, hogy helyes volt a Jenő elképzelése, de mi másként gondolkodtunk. Tizenöt évig nem így működött az együttes."

´98 augusztusában váltak ki az urak, és még ősszel összeállt a kép: bevették a csapatba Guszti unokatestvérét, a Mazsit. Mazsi pedig - ha csak vendégnek is - hozta az asszonyt, Lakatos Mónikát, a ´96-os Ki mit tud? népzenei győztesét. Mónika akkoriban könnyen befuthatott volna, de a házasság közbeszólt. "A lagzi után, nálunk úgy szokás, a menyecskének otthon a helye - summázza Guszti."

"De mi elejétől fogva - árnyal Anti - maximum öt férfira akartuk építeni az együttest. Sokkal egyszerűbb úgy az élet, és a hangzásban is férfias megszólalásra törekedtünk. A Mónit nagyon tehetséges énekesnőnek tartjuk, de nálunk csak vendégművész; nem akarjuk megbontani a cigány tradíciót, úgy is olyan kevés maradt. Ha mód van rá, ha hozzájárul a családja, felléphet velünk.

Mónikán kívül két vérprofi: az ütős Horváth Kornél és a harmonikás Orosz Zoltán színezi az anyagot. Horváth már a Kaj Phirel o Del című Ando Drom-lemezen is közreműködött, onnan a barátság. Orosszal is megvolt a kontaktus, de ő, Anti szavaival, "inkább a Kornél révén jött; azt mondta, ha a Kornél vállalja, akkor ő is. Előbb kimásoltam a neki szánt dalokat, aztán ketten még összejöttünk, hogy elmondjam az elképzeléseimet, de addigra már szinte minden hang a fejében volt. Van egy harmonikaarzenálja, a végén a legcseppebbet választottuk ki belőle, pedig inkább a nagyobbakhoz kötődik."

Belefoghatok elölről, hátulról: szemezgetés nélkül szeretem én ezt a Déta Dévla... albumot, és ebbe az is belefér, ha történetesen kilóg egy latinos motívum. Változatossága megóv az unalomtól, ugyanakkor semmi "agyasság", erőltetettség. Magasra került a léc, s bizony feladja a leckét: most már nem lesz könnyű Romano Drom-koncertre gondolni harmonika vagy női hang nélkül.

Az Ando Dromban töltött évek persze tagadhatatlanok. Előkerültek dalok a nyolcvanas évekből, míg a Pujári Szomász vagy a Káné Tu Térnyi Szánász a közelmúltból valók. És kaphatott bármekkora hangsúlyt a lovári és collár hagyomány, számomra az album legvonzóbb pillanatait ezek a saját szerzemények jelentik, a helyére emelve Kovács dalszerzői erényeit. Eddig csak a papájáról gondoltam, hogy őstehetség.

"Az Ando Dromban - így Anti - nemcsak az volt meghatározva, hogy mit énekeljünk, hanem az is, hogy milyen érzéssel. Most azt szeretnénk, ha valamennyien kifejezhetnénk az érzéseinket anélkül, hogy együtt énekelünk. Ennek van nagy hagyománya a cigányoknál. Ha összejött egy társaság, egy ember elkezdett egy dalt, amit a magáénak érzett, a többiek meg besegítettek neki."

Hát így. Áprilisban kezdtek dolgozni e CD-n, azóta meg már öten vannak - a Kalyi Jag-rokonságából beszállt - Balogh Józseffel. Azt mondják, igen jó hangú énekes, s gitáron sem ügyetlen. Szeptember első napjaiban Brüsszelben járnak, amúgy, mondom, elcsíphetők Rákospalotán. "Ezen a lemezen nincs kimondottan palotai zene, de amikor az Ando Drom kezdett, többen őslakos palotai cigányok gyermekei voltak, és ők magukkal hozták az eredeti palotai zenét. Ami speciális hangzású, dinamikusabb, pergőbb; érződik, hogy más, mint a nagyecsedi. Ha lesz második lemezünk, csinálunk belőle egy csokorra valót. Palotát nem akarjuk elveszíteni."

Marton László Távolodó

(A Déta Dévla... a Fonóban és a Wave-ben már kapható.)

Figyelmébe ajánljuk

Nem az a baj, hogy zebrára költi, hanem hogy lopta

  • Upor László

„Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna?” Upor László dramaturg, egyetemi tanár, a Freeszfe Egyesület alapítójának írása az SZFE-blokád meghirdetésének ötödik évfordulóján.

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.