Film

Megőrjít a csaj

  • - kg -
  • 2015. július 25.

Film

Már rég kiment a divatból, hogy a megcsalt díva, a kicsapongó rendező férj, a kicsapongó férj színésznőnek állt örömlány protezsáltja, az örömlány protezsált nagyhangú szülei, továbbá egy jeles színházi szerző, az ő kidobott pszichológus barátnője, a kidobott pszichológus páciense, a páciens által felbérelt magánnyomozó és – csak hogy keretet adjunk az egésznek – a megcsalt díva vérmes új udvarlója (elnézést, ha kihagytunk valakit) mind-mind egyszerre ordibáljon egyazon jelenetben. A még élő őshollywoodiak közül egyedül Peter Bogdanovichnak van felhatalmazása arra, hogy a fentieket ne egy privát, családi színielőadásba, hanem egy mozikban játszott hangosfilmbe rendezze bele, minden irónia és kikacsintás nélkül. Bogdanovich most ért abba a korba, amiben azok a hollywoodi nagy öregek voltak, akiknek minden szaván csüngött még süldő korában, s lám, élemedett korára neki is meglettek a potens rajongói. Alighanem csakis nekik – Wes Andersonnak és a Megőrjít a csajban fel is lépő Quentin Tarantinónak – köszönhető, hogy Az utolsó mozielőadás rendezője ismét mozifilmet rendezhetett. Most már tényleg csak egy apróság hiányzik az örömünnepléshez; egyetlen filmecske csupán, melynek láttán nem az életmű ezer éve megesett dicső pillanatairól kell hosszan s feszengve szónokolni, elfedve azt az elkeserítő tényt, hogy az új darab nem egy hirtelen megtáltosodott mester fricskája Hollywood percemberkéinek arcába, hanem… De dicsérjük inkább Az utolsó mozielő­adást ezredszerre is, mert Bogdanovich megkésett Broadway-bohózata (igen, a fenti nagy tülekedés örömlánnyal, rendezővel, megcsalt dívával innen való) az utóbbi idők egyik legjobb szándékokon nyugvó leg­bénább filmje. Egy csomó élő sztár igyekszik egy csomó rég halott sztár vígjátéki figuráját eltátogni, de van úgy, hogy a zuhanyba rejtett kurvából nem a pajkos helyzetkomikum, hanem egy szerencsétlen színésznő szenvedése látszik csupán.

A Big Bang bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.