Film

Megőrjít a csaj

  • - kg -
  • 2015. július 25.

Film

Már rég kiment a divatból, hogy a megcsalt díva, a kicsapongó rendező férj, a kicsapongó férj színésznőnek állt örömlány protezsáltja, az örömlány protezsált nagyhangú szülei, továbbá egy jeles színházi szerző, az ő kidobott pszichológus barátnője, a kidobott pszichológus páciense, a páciens által felbérelt magánnyomozó és – csak hogy keretet adjunk az egésznek – a megcsalt díva vérmes új udvarlója (elnézést, ha kihagytunk valakit) mind-mind egyszerre ordibáljon egyazon jelenetben. A még élő őshollywoodiak közül egyedül Peter Bogdanovichnak van felhatalmazása arra, hogy a fentieket ne egy privát, családi színielőadásba, hanem egy mozikban játszott hangosfilmbe rendezze bele, minden irónia és kikacsintás nélkül. Bogdanovich most ért abba a korba, amiben azok a hollywoodi nagy öregek voltak, akiknek minden szaván csüngött még süldő korában, s lám, élemedett korára neki is meglettek a potens rajongói. Alighanem csakis nekik – Wes Andersonnak és a Megőrjít a csajban fel is lépő Quentin Tarantinónak – köszönhető, hogy Az utolsó mozielőadás rendezője ismét mozifilmet rendezhetett. Most már tényleg csak egy apróság hiányzik az örömünnepléshez; egyetlen filmecske csupán, melynek láttán nem az életmű ezer éve megesett dicső pillanatairól kell hosszan s feszengve szónokolni, elfedve azt az elkeserítő tényt, hogy az új darab nem egy hirtelen megtáltosodott mester fricskája Hollywood percemberkéinek arcába, hanem… De dicsérjük inkább Az utolsó mozielő­adást ezredszerre is, mert Bogdanovich megkésett Broadway-bohózata (igen, a fenti nagy tülekedés örömlánnyal, rendezővel, megcsalt dívával innen való) az utóbbi idők egyik legjobb szándékokon nyugvó leg­bénább filmje. Egy csomó élő sztár igyekszik egy csomó rég halott sztár vígjátéki figuráját eltátogni, de van úgy, hogy a zuhanyba rejtett kurvából nem a pajkos helyzetkomikum, hanem egy szerencsétlen színésznő szenvedése látszik csupán.

A Big Bang bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.